2010/06/13

SÖNDAG, SIFO OCH SVÄLTANDE SOSSAR

Åh, så roligt! Jätteroligt!

Efter att sossarna, trots ett fortsatt fritt fall men med en fortsatt ledning enligt SCB, haft sin roliga dag veckan som var så kommer ytterligare en opinionsundersökning i den långa raden av undersökningar som visar något helt annat än SCB. Sentio, Novus Opinion, Demoskop och nu SIFO säger i stort samma sak - Moderaterna har tagit över rollen som största partiet, sossen svälter och är snart bara ett benrangel som tänker tillbaka på tiden då man faktiskt var stor och välmående. Sentio, Novus Opinion, Demoskop och nu SIFO säger i stort samma sak - att Alliansen är ikapp och förbi de grönröda, att Sören Holmbergs svarta profetior om valet den 19 september inte alls är av samma kaliber som Mauds profetior om ozonskiktet...

Visst är jag glad, visst är jag nöjd med att vi moderater återigen är störst, bäst och vackrast och att den Allians vi ingår i är större en den grönröda koalitionen, men... Så har vi ju det där partiet som ingen vill se i riksdagen som någon sorts vågmästare, Sverigedemokraterna - tänk att man aldrig skall få vara riktigt glad! Enligt SIFO sitter SD där i ungefär samma roll som Ny Demokrati hade när man förvandlade riksdagen till en tummelplats för rubbade personer, kaos och förvirring. Men borde SD:s eventuella närvaro spela någon roll, egentligen?

Mona Sahlin har ju varit precis lika tydlig som Fredrik Reinfeldt när det kommer till att samarbeta med SD inne i maktens korridorer - ingen vill, ingen kommer att göra det. Om SIFO:s siffror står sig är det ju naturligt att Alliansen fortsätter att styra landet, oppositionens enda väg att ta över går ju i så fall via Jimmy Åkesson i Blekinge. Bara genom att sossar och Sverigedemokrater slår sina påsar ihop kommer man att kunna fälla regeringen.

I varje votering där SD tycker som oppositionen bör oppositionen lägga ner sina röster - allt annat är väl att klassa som samarbete? På samma sätt borde man reagera i fall det är de grönröda som blir störst och tar över styret, men där Alliansen och SD skulle kunna stjälpa regerandet. I varje votering där SD tycker som den högst eventuellt nya oppositionen så bör den högst eventuellt nya oppositionen lägga ner sina röster - allt annat är ju att klassa som samarbete, ett sätt att ge SD möjligheten att påverka politiken...

Om man blundar för mardrömmen SD så kan jag iallafall konstatera att trenden som alla utom SCB snappat upp håller i sig - där Alliansen leder, där Moderaterna är störst, bäst och vackrast och där sossarna snart är ett anorektiskt minne av fornstora dagar. Valrörelsen kommer att bli hård, skoningslös och vidrig - det är min profetia.

Ingenting är avgjort, allt står faktiskt på spel när vi flyttar in i valstugorna och anammar Jehovas påfrestande "ringa-på-dörren"-taktik för att vinna väljarna. Det kommer att bli en kamp fram ända fram till mållinjen, men det känns faktiskt som om vi i Alliansen har innerspår och medvind, medan motståndaren är på väg att snubbla i vattengraven.

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, DN, DN, Expr, AB, GP
Bloggar: Jenny, Den hälsosamme... , PLC, Böhlmark, Kent, Högberg, Krassman, Westerholm, Peter Andersson, Mary X, Moderata Perspektiv, Raymond Svensson, Sneijberg, Svansbo, Per Altenberg, Rasmus liberal, Lotta Olsson

8 kommentarer:

Krassman sa...

Ha ha, "Mona Sahlin har ju varit precis lika tydlig som Fredrik Reinfeldt när det kommer till att samarbeta med SD inne i maktens korridorer".

Vilken underbar analys av dig Antonsson, man kanske skall beskriva hela förloppet med vilka uttalanden som gjorts från de båda i kronologisk ordning och se om du landar i samma kristallklara analys...

Tokmoderaten sa...

Hahaha, åh du megafon för ett tynande parti!

Berätta gärna för mig och alla andra när och var som statsminister Reinfeldt sagt att ett samarbete med SD är en möjlighet eller något vi kan tänka oss för att klamra oss kvar vid makten. Berätta Krassman, gör det!

Du vet att vi tycker och tänker samma sak om SD, men nu är du så svag i knäna efter ert fria fall i opinionen att du återigen börjar med kladda SD på alliansen-taktiken. Skulle dagens siffror stå sig är det ju ni som blir beroende av SD, inte vi...

litentanta sa...

ok

vilken härlig lekplats, jag blir LIVRÄDD men jag har ju å andra sidan redan fört en tynande tillvaro länge..

undrar bara lite försynt var jag tar vägen efter er "dunder"-vinst... implodera känns som bäst alternativet för fan vill fortsätta som den parasit ni lyckats förvandla oss "nyfriska" till....

suck

(och driv med mig om du vill, vi spelar liksom i olika ligor, jag vill överleva trots diverse fysiska trasigheter...du vill gotta dig)

http://litentanta.blogg.se
(måste byta bild, så jädra glad är jag definitivt INTE..)

Tokmoderaten sa...

Varför skulle jag driva med dig? Varför skulle jag vilja gotta mig när andra kämpar för att överleva? Är det för att jag vill "gotta" mig som jag jobbar som underskötare på Astrid Lindgrens barnsjukhus? Är det för att jag tycker att politiken skulle må bra av lite mer glimt i ögat som du tror att jag vill driva med dig...?

Du får ursäkta mig, men den svart-vita värld du tycks leva i finns inte, gråskala?

Parasit? Suck...!

lisa sa...

Jag måste då säga att halva svenska folket är djupt religiösa.

De tror ju på att vänstersörjan skall göra det bättre för dem utan att själva jobba på det.
Det kommer att låta så här:

“Mona vår, som är i Regeringen!
Helgat varde ditt namn;
tillkomme ditt rike;
ske din vilja, såsom i Riksdagen,
så ock på jorden.
vårt dagliga bröd giv oss idag;
och förlåt oss våra skatteskulder,
såsom vi aldrig förlåta dem oss skyldiga äro;
och inled oss gärna i frestelse
och fräls oss ifrån de förhatliga högern.
Ty riket är ditt och makten och kontokorten
Tills nästa val.

Amen.”

Jah Hollis sa...

Vem är byfånen på bilden ovanför ditt inlägg?

Tokmoderaten sa...

Jah Hollis...

En väldigt glad partisekreterare Schlingmann - om det nu inte framkom.

Jah Hollis sa...

Om han ser ut så när han är glad, hur ser han då ut när han mår illa?