2011/01/20

KRAMKALASET - VEM SOM KRAMADES MED VEM


HÄR NOBBAR REINFELDT KRAMFESTEN MED SAHLIN...

Nä, det är inte Mona som statsministern har ögonkontakt med där och då - alls icke. Det handlar om Expressens löpsedel och tidningens förstasida som denna dag var synkroniserade. På något löjeväckande sätt tycktes det som om om Sveriges näst största kvällstidning ville skapa en konfliktyta för att inte statsminister Reinfeldt ville kramas med Mona, eller med Maria Wetterstrand.

Moderaterna är och förblir frihetens parti och de självständiga beslutens främsta vapendragare i den svenska politiken, och statsministern valde självständigt att inte krama det avgående språkröret eller den avgående partiordföranden - hans val, hans beslut - ingen annans. Varför spela en roll som en kramgo kille som inget hellre vill än att dela lite kroppsvärme med någon annan?

Reinfeldt tog i hand, han sade trevliga saker om Mona - vilket retade upp iallafall en såsse - och han visade respekt för Monas politiska gärning som huvudmotståndare men hans karaktär och personlighet är inte sådan att han sprider kramar och spontanitet omkring sig. Det får man respektera, och det har ingenting med politiska markeringar eller avståndstaganden att göra - han är bara sådan, vår älskade statsminister...

Jag blev själv varse vår statsministers förmåga att hålla sin känslor i styr, tänka på sin integritet, när jag mötte Reinfeldt under valrörelsen i Sundbyberg. Det var ett sådant där ögonblick som jag hade sett framemot jättelänge, och trots att jag visste att Reinfeldt hade bråttom mellan valstugorna så inbillade jag mig att jag skulle få en bamse-kram för mina gedigna insatser i det moderata folkbildandet. Jag, enmans-tankesmedjan och bloggosfärens mest pålitliga propaganda-apparat, borde väl få den uppskattning som jag förtjänade.

Men nej, så blev det inte alls och grunden för att jag med mitt enroma bekräftelsebehov skulle spåra ur fanns ju där. Men jag tog inte illa upp när jag fick nöja mig med en handskakning och en signerad pocketbok. Jag såg min namne med Reinfeldt som efternamn, och jag såg en man som inte skulle vara bekväm med att ge 2 kubikmeter ister en kram inför pressens kameror. Jag såg en statsminister som sparar sina kramar till de som står honom närmast, och där finns nog varken jag, Mona Sahlin eller Maria Wetterstrand med i bilden...

Samtidigt så hade mitt kramfokus faktiskt förflyttats från statsministern till en underbart vacker, ohyggligt strukturerad och osannolikt tilltalande liten mörkhårig kvinna som aldrig vek av från statsministerns sida. Det var Roberta Alenius, statsministerns presschef och var det någon jag ville ha en kram av just där och just då så var det faktiskt av Roberta.

"Fy satan vilken kvinna!" tänkte jag medan jag såg hur hon, skönheten med simultanförmågan, roddade allt runt Reinfeldt samtidigt som hon med jämna mellanrum berättade lite försynt att "Nu måste vi åka om 5 minuter", "Nu måste vi lämna om 3 minuter", "Nu måste vi faktiskt åka!", "Nu skulle vi redan ha åkt!", "Nu skulle vi ha varit i Solna..." Med en alltmer dominerande och ilsk blick kunde Roberta bara uppgivet konstatera att alla, varenda en av de väljare som befann sig i korsningen Stationsgatan - Sturegaten i Sundbyberg den där dagen ville ha ett ord med hennes chef. Själv tänkte jag bara på att jag ville krama kvinnan bakom statsministern för det fantastiska jobb hon gjorde och gör, och för att hon var så jäkla snygg...

Fredrik kramade inte Mona, eller Maria, och det är dagens scoop i en kvällstidning. På samma kvällstidnings nätupplaga är rubrikerna lite annorlunda och de får mig att fundera...

"Alla kramade Mona utom statsministern"

Om man med alla räknar in deltagarna i gårdagens partiledardebatt så finns det definitivt ett scoop-värde i nyheten, och om man med alla också räknar in alla som satt i kammaren och lyssnade så blir nyheten ännu lite större. För rimligtvis betyder det att även Jimmie Åkesson i sin egenskap av Sverigedemokratisk partiledare var framme och kramades med Mona, och om alla verkligen var alla i den stora, kalla plenisalen, så var det ju en drös andra SD:are som borde ha varit med och kramats med Mona.

Eller är det så att det i "alla... utom statsministern" inte ingår några Sverigedemokrater, att de inte får vara med i "alla"? Visst kan man förminska det där gänget, men i min värld är alla utom statsministern och inget annat - oavsett vem man må vara och vad man än må tycka. Eller kan det vara så att Mona och Jimmie igår kramades så där lite nyfiket med varandra, som någon sorts fysisk bekräftelse över att man tillsammans satt minoritetsregeringen på pottkanten tre gånger redan...?

Länkar: Expr1, Expr2, Expr-TV, SvD, DN, AB
Bloggar: Böhlmark

Fotografiet ovan: Mattias Lönnqvist

Inga kommentarer: