2011/01/01

SAHLIN, FALKVINGE - VEM BLIR NÄSTA OFFER?


Så har två av partiledarna bestämt sig för att sluta och det är ju inte gräddan av våra framgångsrika partiledare som lämnar sitt hantverk för något annat. Mona Sahlin var ju ute redan i mitten av november och berättade att hon minsann tog konsekvenserna av partiets historiskt usla val. Måhända underlättades Monas beslut också av att hon hade ett uselt förtroende bland väljarna, enbart undertrumfad av den föraktade Jimmie Åkesson och den förlöjligade Rick Falkvinge. Av de tre mest ifrågasatta ledarna kommer det alltså snart återstå bara en - en bleking som nog bitit sig fast vid sin post för lång tid framåt...

I dag säger alltså Piratpartiets ledare Falkvinge också tack och adjö, efter ett uselt riksdagsval men ett strålande EP-val. Jag minns valdagen, jag minns en fritidsgård på Stationsgatan i centrala Sundbyberg där jag stod några timmar och delade ut valsedlar och bredvid mig stod - hör och häpna - en piratpartist. Han var förvisso influgen från Tyskland och systerpartiet, men han stod där tapper och delade ut sina valsedlar med stolthet. Många var de som tog mina valsedlar, lite färre var de som tog sosseriets valsedlar men nästan inga tog tyskens - och jag tyckte synd om honom.

När strömmen av väljare var lite glesare frågade jag tysken om hur han trodde att det skulle gå för hans parti - och han var både pessimist och optimist i samma andetag. Visst, de skulle knappast klara 4%-spärren och lyckades man med det så skulle det bli med en hårsmån. Mer sannolikt var det att partiet skulle landa på 2.5-3% och jag hade inte mage att säga vad jag trodde, även om mina funderingar låg närmare det resultatet som sedan skickades till Falkvinge från väljarna på valnatten med 0.65% - en ökning med 0.02%. Jämfört med Monas resultat, ett drömresultat, men med betydligt högre ambitioner än så...

Piratpartiets aber är och förblir att man är ett enfrågeparti, även just den frågan är extremt viktig för oss frihetstörstande individer. Men så länge fri fildelning inte löser utanförskapets problem, så länge inte ett motstånd mot FRA-lagen ger oss kortare köer till vården så är man ett nonsensparti. Man seglade en sommar, och bilden av Falkvinges livsverk som en dålig uppföljare av Junilistan känns mer och mer träffande.

Kanske är det just det Falkvinge har förstått den här dagen, den första dagen 2011 - dagen då Falkvinge tar sin Dick Greger Augustsson ur skolan och lämnar över till sin sekond Anna Troberg. Falkvinge säger sig avgå för att han saknar nya idéer, för att i nästa andetag berätta att han skall ut och föreläsa om piratism i Europa men då förmodligen utan nya idéer utan bara med gammal skåpmat med sig. Med en sådan motsägelsefullhet fortsätter Falkvinge på ett sätt som satt bilden jag har fått av honom som den lila riddaren - som en person man aldrig kan bli riktigt klok på. Ungefär som bilden av det parti han en gång skapade...

Jag vore ju oförskämd ifall jag inte önskade Anna Troberg lycka till i sin nya roll som ledare över ett parti med två mandat i Europaparlamentet. Att jag sedan tror att hon snarare får agera begravningsentreprenör än förnyare är en helt annan sak, för Piratpartiets uppförsbackar och nerförsbackar är ungefär lika jobbiga som socialdemokratins.

I vården är en vedertagen skröna att att alla frånfällen, läs dödsfall, kommer tre och tre. Två partiledare har gått eller kommer att gå, en plats finns över hos något annat parti - och då räknar jag inte in Miljöpartiets språkrör som inte har något val. Vem blir den tredje? Det är frågan just nu? Inte Reinfeldt. Inte Åkesson. Men vem av de andra kan påstå att de sitter helt säkert...?

Länkar: SvD1, SvD2, AB, Expr, DN
Bloggar: Kent, Peter, Mary, PP1, PP2

4 kommentarer:

Christoffer sa...

Piratpartiet är snarare ett fokusparti, inte ett enfrågeparti. Jämför med ett riktigt enfrågeparti som planskilda korsningspartiet och liknande. Jag håller inte riktig med om att PP:s frågor inte har relevens för medelsvensson; däremot håller jag med Troberg om att dom varit för dåliga på att förklara för folk hur deras frågor faktiskt påverkar vanligt folk, eller riskerar att påverka. Man har, som Troberg skriver, varit för tekniska i sina beskrivningar. Nördstämpeln har inte heller hjälpt direkt.

Jag är inte så säker som du på att pp är döende, även om det förstås är fullt möjligt. Men PP fick 2% bland förstagångsväljarna, enligt vallokalsundersökningar på valnatten. Visserligen sämre än de 6% som vissa tidigare undersökningar hintat om, men samtidigt klart över genomsnittet. PP fick också över 4% i skolvalen 2006 och 2010. Kan dom bibehålla de ungas intresse så har de all chans att växa på sikt.

Martin (v) sa...

Tyvärr är jag inte förvånad över att en Allianzare som du ser friheten att kommunicera fritt utan att vara ständigt övervakad som en "nonsensfråga".

Jag håller med om att PP är ett enfrågeparti, MEN så är "deras", fråga den kanske viktigaste man kan tänka sig.

Hur mycket frihet ska vi offra på trygghetens altare. Hade inte amerikanen Franklin en poäng när han talade om Frihet kontra Säkerhet.

Jag skulle skämmas över att vara Allianzsupporter idag när ni samtidigt som ni fortsätter peka och skrika "kommunist" till oss Vänstersympatisörer själva inför övervakning som skulle fått Hönecker att bli grön av avund.

MX sa...

Falkvinge har aldrig varit en trovärdig partiledare. Han må brinna för sina frågor om integritet och medborgarrätt och allt vad det är, men han var en usel retoriker och hade en (o)förmåga att trassla in sig i sina egna resonemang och kläcka ur sig grodor både en och två gånger.
Det räcker att lyssna på hans medverkan i Ekots Lördagsintervju från maj 2009:

http://www.youtube.com/watch?v=fiEgPWv_Crg&feature=&p=F95B50D348E2C0D8&index=0&playnext=1

Jag tror Christer Engström varit lämpligare som partiledare för PP. Men nu är partiet rökt i varje fall, så det spelar ingen roll.

Sannolika kandidater för en tredje partiledaravgång är väl Lars Ohly, Maud Olofsson och Göran Hägglund. Det gick ju inget vidare för dem i valet och de två sistnämndas partier har legat under spärren i flera opinionsmätningar senaste tiden.

Oscar (M) sa...

@Martin (v): Visst bör man ta yttrandefriheten på största allvar. Debatten bör emellertid föras på en seriös nivå och jämförelser med DDR:s diktatoriska censur och 1984-övervakning gör dig därför inte helt trovärdig. Dock vill jag hålla med dig om att generalisering överlag är av ondo och att ordet vänstersympatisör inte nödvändigtvis behöver vara synonymt med ordet kommunist.