2011/02/02

SVERIGEDEMOKRATERNA, ÄRLIGHET & HUMOR


Efter valet av talman vid Riksmötets högtidliga öppnande, det där valet då en vänsterpartistisk kvinna gjorde SD-rösterba värdelösa genom att gå på toaletten under voteringen, så tjoade Jimmie Åkesson något om att Sverigedemokraterna var "den enda oppositionen" här i landet. Jag håller inte med, även om det är svårt att kalla något av de andra tre partierna som inte heller får vara med och styra för en välfungerande opposition - mest beroende på att de sjukt inkompetenta just nu.

Men lever Jimmie Åkesson med den bilden av sig själv och sitt parti så borde han och hans fotfolk förstå varför det läggs fokus på att trycka ner hans parti i ridstövlarna, och varför jag ibland har det dåliga omdömet att även driva med Jimmies parti på samma sätt som jag försöker göra mig lustig över ett sosseri i kaos eller en Honecker-onanerande Ohly. Varje gång jag skriver något om SD så rasar de rasande kommentarerna in i mailboxen, och jag blir lika imponerad varje gång över den "prinsessan-på-ärten"-mentalitet som genomsyrar det senaste riksdagspartiets självbild.

I dag kan man läsa att det högsta och den enda företrädaren för Sverigedemokraterna i Knivsta riskerar uteslutning för att ha kallat folk från andra länder för "den svarta hopen" och sedan på ett rätt osmidigt sätt raljerat över deras situation. "Är dom helt körda dom som kommer från det stampade jordgolvet?", "De tar ju inte bara med sig sin analfabetism utan hela sin brist på kultur och kunskap, men väl vägglöss, hårlöss och kackerlackor och som på bilden sin nedgörande effekt på våra bostäder. På bilden står en svart fan och klagar på att skåpdörrarna ramlat ner..." och där fick nog de anonyma kommentatorerna på min blogg som går i gång på mina SD-inlägg sin alldeles egen Horst Wessel i Leif Vogel från Knivsta.

När SD-representanten Martin Kinnunen försöker måla upp bilden av en enskild man med nedvärderande åsikter om andra så glömmer han medvetet att det är just de åsikterna som Leif Vogel ger uttryck för som Åkesson fotfolk också står för. Man säger sina saker utåt, som förvisso är tillräckligt vidriga för att få oss andra att reagera - men i bakgrunden så finns den här retoriken i den ideologiska ryggrad som håller upp Jimmie och hans parti. Det är ju precis så som Leif Vogel sedan försvarar sig med, att det här är hans privata åsikter och inte hans åsikt när han är Sverigedemokrat - och hux-flux fick Mona Sahlin konkurrens i tävlingen "Årets mest personlighetskluvna person"...

Sverigedemokraterna är sålunda allt annat än ärliga när de kritiserar vår integrationspolitik som det en-frågeparti de är. Hade de gått ut med sina synpunkter och sin kritik utan att ha sina skruvade och vedervärdiga idéer i bakhuvudet så hade man kanske kunnat ta det nya parti lite mer på allvar eftersom jag inte tror att det finns någon som tycker att integrationspolitiken är utan brister. Men det räcker ju med att läsa vad Leif Vogel tycker, vad hundratals anonyma SD-anhängare spyr ut i olika bloggars kommentatorsspår eller i tidningarnas dito närhelst tillfälle ges. I grunden är man ett parti som är byggt av människor som hämtar sin livsluft genom att hata och förakta, och hur mycket Jimmie Åkesson och Björn Söder än står och sprutar med sina sprayburkar med odör-dödare så stinker det om hela deras parti.

När jag skrev om Björn Söder och hans fortkörning så tyckte jag själv, i ett skov av hybris att jag var jätterolig och några fler anslöt sig till min egen ståndpunkt bland de kommentarer som flödade in. Några av mina trogna läsare tyckte att jag var fjantig och deras synpunkter respekterar jag, men de allra flesta tyckte att jag borde ha blivit överkörd av Björn Söder, att mina barn skulle våldtas av ett kompani islamister, att jag borde dödas på alla möjliga sätt och att alla i min närhet skulle deporteras till Somalia. Jag släppte igenom rätt många elaka kommentarer för att förstärka bilden som jag har av SD-folket som humorbefriade och allt annat än mottagliga för ironier och sarkasmer, men jag raderade långt många fler kommentarer som i princip var kriminella. Alla gömde sig bakom anonymiteten, som de fega kräk man kan vara när man inte behöver stå för sitt hatande och hotande...

Saknar den normala Sverigedemokraten humor är då frågan, eller är jag bara inte rolig i deras ögon? Förmodligen skrattar även SD-anhängaren åt sådant som han, hon eller det tycker är roligt men där finns alltså inte min blogg med, precis som jag har svårt att se att man skrattar åt "Jalla, Jalla", "Fresh Prince i Bel Air" eller "Cosby". Nej, om jag gissar rätt så är filmerna eller serierna på komedihyllan hos den kroniskt hatande Sverigedemokraten som anonymt kommenterar på bloggar och i tidningar lika med alla avsnitt av "Förintelsen" eller "Rötter", eller något annat som vi andra har lite svårt att skratta åt. Just i det har de rätt iallafall - SD-pöbeln. Det är skillnad på folk och folk, men då handlar det inte om utseende eller ursprung utan om värderingar och människosyn.

Länkar: SvD, SvD, AB, DN
Bloggar: Krassman

6 kommentarer:

Visionären sa...

Såja, det var mkt bättre.

Det var kritik som måste svida i själen på de som tror att SD är svaret på allt elände och att Sverige, med SD vid makten, kommer att kunna se ut som på 50-talet.

Som du märker är jag nu tillbaks igen.

Tack för att du gjorde min lilla bojkott kort.

V

Anonym sa...

Det finns gott om knasbollar i samtliga partier. I synnerhet om du letar på kommunal nivå eller bland medlemmar.

Sedan finns det med största sannolikhet fler stolpskott inom Sd av den anledningen att nya partier drar till sig puckon.

Dessutom har hets och hatkampanjen från medier och etablerade partier lett till att många drar sig för att vara kandidater. Vem har ansvaret för det o är den kampanjen demokratisk?

Det fanns en hel del puckon inom Mp de första 10 åren också...

Sd är invandrarkritiskt, det enda invandringskritiska partiet i riksdagen. Enligt Reinfeldt är invandrare en tillgång för Sverige. På villket sätt analfabeter från Somalia skulle vara en tillgång har jag inte förstått.

Fast det beror väl på att jag är korkad, enfaldig, lågutbildad etc.

Det går att vara kritisk mot invandring utan att vara rasist även om du inte anser det. Rasister dras ju dock också till Sd eftersom det är det närmaste partiet där du kan få en position.

Nationaldemokraterna har väl mandat i 2 kommuner typ (jag vet att dom finns i Södertälje o tror att dom finns i någon kommun till)?

Sverigepartiet (nazister) i grästorp är inte heller så stort...

De etablerade partiernas sätt att ta debatten mot SD är inte så framgångsrik... SD kommer vara Sveriges 3:e största parti i oktober 2014, eller möjligen ännu större...

Oskar sa...

Kul och avslöjande om sd, vi lägger ytterligare ett rötägg till listan och undrar när nästa poppar upp.

kolmården sa...

Är det så konstigt att bara de mest burdusa och frispråkiga orkar bära hotbilden och stigmat som kommer med ett invandringskritiskt engagemang?

SDs företrädare är, av förklarliga skäl, inte lika slipade och hala som Reinfeldt, Bildt och Billström.

Silverstolpe sa...

Modigt och bra skrivet av dig Tokmoderaten.

Anonym sa...

Jo det är en märklig mentalitet bland SD-pöbeln. Att ett parti Sveriges riksdag till större delen verkar bestå av arbetslösa rättshaverister som skickar mail till politiker och journalister och hoppas att dessas barn ska våldtas är väl egentligen allvarligt mer än lustigt.

Du är verkligen inte ensam om att uppmärksamma detta. Bl a har Ingerö gjort en skarp artikel i frågan: http://ingero.blogspot.com/2007/05/utrikesfrger-andra-snnadringa-svra.html