2011/04/19

EFTER OVETT KOMMER MASSOR AV VETT...


Det bästa att få folk att skicka in kommentarer på ett blogginlägg brukar vara att trampa de fullständigt humorbefriade och självömkande Sverigedemokraterna på tårna. Då brukar det rassla till i mailboxen, och elakheter blandas med hot om våld och någon enstaka människa som tycker att jag nog trots allt satte fingret i ögat på de som överreagerar. Men trots alla kommenterarer på mina inlägg om Jimmie Åkesson, Björn Söder eller William Petzäll så var det när jag i affekt krävde en turistbojkott som rekordet i kommentarer slogs med råge...

Efter det som hände i spåren av en händelse som enligt en svensk läkare mycket väl kunde vara en våldtäkt på den grekiska ön Samos, där den grekiska rättvisans gjorde det tilltänkta offret till gärningskvinna och anklagad henne för förtal så var det lätt att fördöma Grekland och landets rättssystem. Men när samma land har en handelsattaché på sin ambassad som så snällt gav oss bilden av hur hans han land ser på svenska kvinnor så var min reaktion naturlig, i mina ögon. Svenskor i världen var billiga luder, om man skulle ta diplomatens ord och vrida dom bara litegrann - han hade nämligen vridit det hela rätt bra själv.

Men samtidigt som jag förfasas över hur Grekland och i detta fall även en grekisk toppdiplomat tillsammans med den grekiska rättvisan gör allt för att få oss att vända Grekland ryggen så finns det så många fler greker som är underbara. Jag minns kyparen på restaurang Dionysos på strandpromenaden i Agia Pelagia, Kreta. Underbar men helt hysteriskt dålig på att tåla stress, Fawlty Towers "Manuel" var rena rama drömmen i den yrkesrollen men maten smakade underbart gott när man väl fick den. Å andra sidan gjorde inte väntan så mycket eftersom det var ett roligt spektakel att se denna yrkesman försöka få ordning på vem som skulle ha vad, när och hur mycket de senare skulle betala för. Jag minns en herrans massa andra trevliga greker som jag är övertygad om aldrig skulle dela de åsikter som handelsattachén på den grekiska ambassaden ventilerade.  Och ja, jag skulle faktiskt gärna åka till Grekland på semester igen - någon gång, någonstans...

Idag skriver ett antal svenskgreker en mycket bra debattartikel på SvD Brännpunkt. Det är sådana initiativ som får mig att byta fot, när människor med rötterna i det där landet som klantat till det något enormt går ut och kräver att staten Grekland ber om ursäkt offentligt, att det är dags för gamla Grekland att ta tag i sina problem. Herrar Karatzas, Evaggelidis, Kjällkvist och Papaspriopoulos visar att de är betydligt bättre på ta hand om Greklands öde i det här landet än den skogstokige diplomaten. Med vanligt folk som ställer sig upp och berättar att de älskar sitt Grekland för att i nästa andetag se nyktert på de problem vissa greker skapar för alla andra så dödar de en debatt som inte hade blivit någon debatt ifall den greksiska rättvisan och den grekiska ambassaden hade fungerat som den skulle.

Så då alla dessa kommentarer, där alla är långtifrån lika balanserade och vettiga som de fyra begåvade svenskgrekerna. Kör ett lite axplock av de värsta och de bästa, bara för att fylla min kvot av tecken per blogginlägg:

"Så patetiska ni är, det luktar svensk avundsjuka på långa vägar. Ni skulle mer än gärna vilja vara som oss greker men ni saknar pungkulor. Betalar ni 15 euro för ett äckligt vin så säger det mer om hur korkade ni är än något annat. Ni kan ju åka till era goda vänner i Albanien och Turkiet så kommer ni att känna er som hemma... Jag röstade blått men det blir en fet bojkott till nästa val... SD here we come." skriver signaturen Hellas über alles.

"Helt rätt! Vi borde dessutom dra in de pengar som redan utlovats i stöd till det här skämtet till land. Någon som tror att de ska lyckas få ordning på sin ekonomi? Låt Grekland sjunka och gör världen bättre! Inte minst för kvinnor som går säkrare!" skriver en av alla dessa anonyma kommentatorer.

"Fattar inte vad en sån primitiv typ gör på en ambassad. Men om en välutbildad, berest grek har såna uppfattningar, vad kan man då förvänta sig av en grekisk lokalpolis från Samos?" skriver en annan anonym.

"Hej tokmoderat, Du är inte en sjöelefant! Kastrat däremot? Ska bli skönt att slippa se feta fulla svenskar som Du i vackra Hellas. Ta en semester vecka i sjöbbo istället!" skriver Megapeos och jag förmodar att det är i Sjöbo han vill att jag skall turista...

Alla andra 36 mer eller mindre sansade kommentarer hittar du i mitt inlägg här.

Länkar: SvD, SvD, SvD

5 kommentarer:

Haralampos sa...

Tack för kommentaren och fortsätt gärna med att tycka fritt och klokt! :)

Vänligen,
Haralampos Karatzas

Lotta Trouble sa...

Hej!
Jag tycker aldrig som du, förutom det här med bojkotten av Grekland. Jag måste erkänna att själv blev jag väldigt betänksam av den där diplomatens uttalande. Jag har varit i Grekland några gånger och hade tänkt återvända till sommaren. Men nu... det känns faktiskt ganska läskigt att åka till ett land där jag inte kan räkna med att stå under lagens skydd. Och jag har en långbent, blond tonårsdotter också... Enligt den där diplomaten ses hon som ett fnask... tja... det gör inte Grekland särskilt lockande.

Anonym sa...

Karatzas nya Pascaliodou?
Fortsätt att snacka skit om Grekland , snart får Du säkert vara med på TV.
Din Grekiska föräldrar måste va så stolta över sin son!
Jenitsaros

Evert sa...

Den naturliga slutsatsen av att sverigedemokaterna och greker har de ömmaste tårna blir ju att du borde kombinera dessa insikter och kritisera...err... Greklanddemokraterna...tänk så mycket kommentarer du skulle få.

Haha, keep up the good work tokis!

Anonym sa...

förstår inte "lotta"... tror du inte att det finns långbenta blonda grekiskor? massor utav de finns det och jag tror knappast att de är rädda för att gå ut pga sitt utseende.
som kvinna ska man alltid vara försiktig. Tyvärr är det så... jag som har latinsk utseende (halv grekiska halv italienska) kan också vara rädd när jag går ut här i sverige. Men nej.. jag är inte mindre rädd i sverige än i Italien och Grekland. Mannen vid ambassaden fasar säkert när han är Grekland med... då grekiskor och italienskor klär sig mycket mera "utmanande" än många skandinaviskar tjejer. Jag tycker inte att det är fel. Kvinnor ska klä sig precis som de vill.

jag tror inte att han har högre tankar om grekiskor baserad på hans kvinnosyn.

Överdriv inte... ska jag ta alla rasistiska uttalande som man hör emellanåt i sverige och ju i media också (fast oftast sker de bakom stängda dörrar) och generalisera...ja då borde jag flytta härifrån och vara rädd och känna mig kränkt. Men nej... jag väljer att inte vara med i det här typen av "spel" och generalisera. Nötter finns det gott om ÖVERALLT.