2011/07/09

ALMEDALEN XI - 3 SEMINARIER NÄSTA SOMMAR...


Från säkra källor hör jag att Visby inte längre är skoj, att glädjen och euforin från Visbys gator har försvunnit ungefär lagom till Göran Hägglund kliver upp i talarstolen på scenen nere i Almedalen. Efter Hägglund återstår bara Sverigedemokraternas dag och Jimmie Åkesson som huvudperson och det känns ju som att vi redan nu kan se framemot första veckan i juli 2012...

Det var första gången jag var i Almedalen, och jag fick mersmak. Tänk bara att få åka med samma nattur på färjan som Petzäll och Almqvist ur SD:s inre krets. Tänk på att få höra av den gamle statsministern Ingvar Carlsson berätta att han inte alls mindes att jag i början av 90-talet intervjuade honom för tidningen "Stockholms-Brynäsaren" - en artikel som fick medialt genomslag när Tommy Sandlin två decennier innan Stefan Holm kom på tal som idrottsminister i en sosse-regering. Men han skakade min hand ändå, innan han tog kurs på Erik Åsbrink som stod och häckade i en skuggig port. Tänk att under 48 timmar få nätverka med folk som jag alltid sett upp till - och som i vissa sinnesförvirrade fall tycktes se upp till mig. Tänk att få sitta på fastlandet och Bambuser-följa prisutdelningen till Årets Almedalsbloggare - där jag förlorade guldet men vann silver.

Allt gav mersmak, och nästa år blir det både länge, bättre och mer seriöst. Jag tänker nämligen ha ett eget mingel på platsen där Valdemar Atterdags legoknektar år 1361 slaktade Gotlands halta och lytta bondekrigare på ett sätt som hade fått Juholt att direkt likna den danske kungen med socialförsäkringsminister Ulf Kristersson. Det blir ett Tokmoderat-mingel utanför Österport, i parken bort mot busstationen - ett mingel med estnisk öl, svenska chips och tyska grillade korvar med tillbehör. Men Almedalen är ju trots allt mer än mingel, det är seminarier också - och jag tänkte arrangera tre seminarier i ett överskotts-20 mannatält på samma plats som minglet...

Det första seminariet, under Moderaternas dag den 3 juli - tid ej spikad - avser jag bjuda in Björn Söder (SD), Erik Almqvist (SD) och Sven Olof Sällström (SD) för att diskutera hurvida "Skinheadskulturen - lever den kvar i Sverigedemokratern?". Som moderator hoppas jag få bloggaren Kissie - Alexandra Nilsson.

Det andra seminariet, under Vänsterpartiets dag den 4 juli - tid ej spikad - avser jag bjuda in Per Gudmundsson (SVD), Kawa Zolfagary (oberoende kommunist), Simon Fors (V) och Rebecka Ahlberg (Syndikalisterna) för att resonera kring "Det politiska nätet - en plats för ömsesidig respekt, demokratisk vandel, avrättningar eller bara hatande?". Som moderator är målsättningen att få loss justitiekanslern Anna Skarhed.

Det tredje seminariet, under Folkpartiets dag den 5 juli - tid ej spikad - avser jag bjuda in Johan Westerholm (Netroots), Sven-Erland Västros (S), Monica Green (S) och Håkan Juholt (S) för att flytta fokus från liberalismen till sosseriet. Seminariet "Att ha högre ambitioner - IT-Titti, Butlers, legaliserad incest. Framtidens frågor för ett parti som vill bakåt.". Som moderator är min ambition att knyta upp Bert Karlsson.

Platsen blir samma plats som för minglet, någonstans i parken till höger om Österport, bort mot busstorget. Det ryms dessvärre bara cirka 10 personer i tältet utöver deltagare, moderator och undertecknad som skall filma allt med min mobil. Ni kan ju börja köa någon vecka innan för att vara säkra på att komma in. Det kommer att bli tre seminarier arrangerade av Tokmoderaten - tre seminarier inte som alla andra...

Jag längtar redan till Almedalen 2012 - gör inte du det också...?

Länkar:
Bloggar:

Inga kommentarer: