2011/08/11

WILLIAM PETZÄLL OCH DET NYA DREVET...


Han såg ut som en liten, bortkommen, rädd hundvalp med sin stora fuktiga ögon när han passerade bara några meter framför mig där jag satt på en pinnstol i färjeterminalen i Nynäshamn sent på söndagen den 3 juli. Det verkade nästan som om mannen med hundögonen, den skrämda riksdagsmannen William Petzäll kände sig förföljd av många, iaktagen av alla som köade för att ta sig över till Gotland och Almedalen. Trots att jag har de känslor jag har för Sverigedemokraterna och deras representanter så tyckte jag faktiskt synd om Petzäll där och då, han såg stressad och lidande ut och hans väldigt bildsköna kvinnliga sällskap hade ingen märkbar lugnande verkan på riksdagsmannen i kön till färjan...

Han såg förvirrad ut, vilsekommen och desorienterad med sina spattiga stil när han passerade bara några meter till höger om mig där jag satt i en fåtölj i matsalen ombord på snabbfärjan till Visby när söndagen den 3 juli var på väg att bli den amerikanska nationaldagen. Det verkade som om den uppjagade mannen inte visste hur han skulle bete sig i en främmande miljö, på en plats där han inte kände sig hemtam eller tillfreds.

William Petzäll tittade på TV-skärmarna på väggarna, nästan som om han undrade ifall det var okej att slita loss dom  från sina väggfästen. Det ryckte i hans armar när han köade för att få köpa en dyr Eriksbergs-bira i cafeterian, som om han ville kasta TV-skärmarna i golvet under höga tillrop. Men William såg alla journalister ombord, alla dessa bloggare som bara väntade på att få chansen att sänka honom igen - och han tog sig samman, skötte sig som man bör i en annan kultur, på en främmande plats. William Petzäll tog sedan dit han kom.

Nu går drevet efter William Petzäll igen, men jag vill uppmana drevet - bloggare och journalister - att besinna sig. William Petzäll åkte taxi i sina hemtrakter, från Borås till Marks kommun i Sjuhäradsbygden. Petzäll betalade inte för taxiresan, men så kanske man gör i Petzälls hemtrakter - många berättar att det är så man reser i Borås med omnejd. Så varför driver man ett drev mot en Petzäll som bara anammat sina hemtrakters seder och bruk...?

Andra berättar om att det i Borås är kutym att välta TV-apparater när man supit ner sig, att det i Knalleland inte är ett dugg konstigt att slå sönder sina ex-flickvänners lägenheter i ett patologiskt rus. Så när Petzäll lever sitt liv som man brukar i Petzälls hemtrakter finns ingen anledning att klandra Petzäll för sina nedärvda traditioner. Så knip igen, alla ni som tycker att det Petzäll skall ha dynga för sin obetalda taxiresa...

Det är när Petzäll rör sig utanför Knalleland och Sjuhäradsbygden som de invanda rutinerna kan bli jobbiga att hantera. En vält TV som i Borås är ett bevis på en lyckad fest är i Skåne något som polisen kan ha synpunkter på. En sönderslagen lägenhet som i Knalleland är ett tecken på tjo och tjim kan i Skåne leda till en natt i fyllecellen. En obetald taxiresa som i Borås är helt okej att betala flera veckor i efterskott kan i Stockholm få hela taxichaufförens släkt att samla ett uppbåd och inleda jakten på snyltåkaren.

Det svåra är när olika livsstilar ställs mot varandra, när kulturkrockarna blir frontalkrockar - när Petzäll lever som han brukar göra i Borås på andra platser. Ta seden dit du kommer brukar det heta, och skulle bara riksdagsman Petzäll bete sig som den knalle han är på hemmaplan så skulle inte jag ha några synpunkter. Det är när Petzäll inte fattar att han måste ta seden dit han kommer som även jag att driva mina drev - i Borås är Petzäll i sitt rätta element och måste få vara den han vill vara. Det nya drevet mot Petzäll är inget annat än respektlöst mot de som bor i Borås, de som lever för att välta TV-apparater, slå sönder lägenheter eller gratisåka med Gunsans taxi...

Länkar: BT, GP, SR, Expr, Svenskbladet
Bloggar:

11 kommentarer:

Anonym sa...

Han är ung, du måste ha överseende med det. Hade han varit äldre och mer rutinerad hade han förstås gjort som Mona, dragit riksdagens kort och skickat räkningen till skattebetalarna.

Lennart L sa...

Tokmoderaten.... inget av dina bästa inlägg, du kan bättre.

Leif Ekstedt sa...

Det var mycket politik i din monolog. Personangrepp passar sig inte hur tokig man än blir.
Försök hantera dina utsagor mer Moderat.

Anonym sa...

Nej. Det här inlägget var ingen höjdare. Kändes desperat.
"Måste skriva om Petzäll nu när jag har sett honom..."
Förstå pressen på denna unga kille som trots det står upp för sina åsikter, oavsett vad du och jag tycker om just dom åsikterna!

I övrigt, tack för en bra blogg!

rodaberget sa...

Kumbya Petzäll...

Anonym sa...

Uselt, att terrorisera en ung politiker på det viset.
Men när man får höra att du är ansedd som en Byfåne av dina egna, och din blogg är ett klotterplank så har jag ett visst medlidande.

Täby via server!

Tokmoderaten sa...

Byfåne? Ingen höjdare? Uppenbarligen har jag misslyckats kapitalt den här gången... fast byfåne är jag nog ändå.

magnus123 (at) live.se sa...

Osmakligt, och dumt att du skriver "slå sönder lägenheter" när det enda som rapporterats där var just att TV:n hade knuffats ur sitt fäste. Din text får mig att tycka illa om dig!

Tokmoderaten sa...

Räckte inte min "ursäkt" Magnus? Uppenbarligen var det ingen som gillade det här inlägget. Förlåt läsekretsen, men jag vet vem jag skylla på... Peter Griffin!

Hans sa...

Byfåne? Nja, hovnarr passar nog bättre. Den där killen som vågar säga till Fredrik att han är fel ute när resten av hovet dunkar honom i ryggen.

Sen, angående Petzäll, så var Ingerö för ett tag sedan inne på att alliansen borde bli lite mera Rock'n'roll. Kanske kunde Petzäll kopplas in som konsult, och lära Billström och grabbarna hur man trashar ett hotellrum som en riktig rocker.

Nils Nilsson sa...

Jovisst, det tillförde inte ngt detta inlägg. Men samtidigt så måste man få ta ut svängarna i sin egen blogg.

Det är lite av vad bloggandet handlar om.

Det finns inte ngn som e 100% överens med ngn bloggare. Sådant är livet.

Om man bara ska följa bloggare man e överens med 100%, då blir det inte många bloggar kvar att följa.