2011/09/26

NÄR GAMLA VÄNNER BLIR NYA OVÄNNER...


"Har det gått dig förbi hur Petzäll jagades med kniv och hotades i fjol? Säg någonting som försvarar honom i stället. Jag vill dra till minnes att det kostade 40 miljoner att sparka sin ohederliga personal." - Anonym kommentator.

"Han är ju purung och behöver inte vara slut för detta. Får i värsta fall omdisponera karriären lite. Slå sönder lägenhet ska enligt Petzäll ha gällt att en TV välte på golvet för att han full gick in i den. Ingen av oss kan väl säga att han ljuger..." - Magnus.

"Varifrån kommer uppgiften om pillerknapprande? Har du hittat på det? Förtal på gång?" - Jonas

"Han tog inte tabletter i berusningsyfte, utan i sjukdomssyfte mot panik-ångest. Inget att förlöjliga alltså..." - Wictor

"... Dessutom så var ju dessa tabletter något han har fått utskrivna p.g.a. ett attentat på hans liv, jag tycker inte att du som antagligen aldrig blivit utsatt för ett mordförsök ska döma någon som gått igenom detta.

Dessutom tycker jag att du borde ta bort de stycken i ditt inlägg där du påstår att han har vandaliserat och där du insinuerar att han skulle ta party-droger.

Inte bara för petzälls skull utan även för att du själv inte ska behöva bli anmäld för förtal."- Bernd Gustavsson

"Att dricka sprit hemma är väl ganska omdömesfullt om man är offentlig person istället för att pinka i biosalonger eller boxas med dörrvakter på fyllan." - skriver en annan anonym kommentator, utan att se in i framtiden och vad Petzälls gamla vän och kollega sysslar med i Stockholms nattliv...

"Det kan vara skäl att hålla revolvern kvar i hölstret till dess målbilden klarnat." - SD:s Riksdagsledamot Stellan Bojerud.

Allt är kommentarer från det inlägg då Expressen öppnade på Pandoras ask och några av tittade ner i den nyhetsrapportering som då och där demaskerade William Petzäll som en rotlös, vilsen ung man med ett förhållningssätt till rusdrycker och tabletter som inte var optimalt för att uttrycka det milt. Att jag som bloggare återgav nyheten om Petzälls holmgång med en TV-apparat och en natt i polisens fyllecell tillsammans med polisens rapporter om en ohälsosam mix av alkohol och piller skulle alltså göra mig skyldig till förtal.

Idag vet vi att det som stod i Expressen den 6 februari var sanningen som den såg. Idag berättar William Petzäll själv om ett tragiskt livsöde med alkoholism som en diagnos redan sedan 16-års ålder. Jag tycker synd om Petzäll, det gör jag - samtidigt som jag kan konstatera att han var en av Sverigedemokraternas affischnamn och därmed en offentlig person att sikta in sig på. Om vi andra siktade och sköt på Petzäll när nyheterna om natten fyllecellen dök upp så är det hans gamla vänner som idag skjuter Petzäll i ryggen. Detta är en dag då William Petzälls vänner har gått och och blivit hans värsta ovänner...

Det som SD-anhängare och den bruna kommentatorspöbeln tyckte var förtal då är sanningen idag, och det som politiska motståndare kastade över Petzäll i spåren av det som hände i februari överträffas nu av hans egna före detta kompisars ambitioner att ta all stolthet och heder av en man som fram tills imorse var en partikamrat. Jag tycker synd om Petzäll, det gör jag.

Erik Almqvist målar upp bilden av Petzäll som en man som vill utpressa deras gemensamma kärleksbarn på pengar för att lämna det ifred. Sverigedemokraterna i stort målar med grova penseldrag upp bilden av en nedgången missbrukare som gång på gång har svikit sitt parti, sina vänner - och som trots all hjälp SD levererat bara har fortsatt att svika. Att man en gång i tiden, för sju månader sedan utåt sett inte såg några som helst problem är en annan femma. Idag sparkar man på en ung man som har legat sedan han var 16 år, idag förnedrar man en ung Petzäll som i sin tur i förnedringens stund har valt att förnedra sitt gamla parti.

Det som nu sker är förödande både för Sverigedemokraterna och för William Petzäll. Det finns ingen vinnare, bara förlorare - och det är endag då tidigare vänner kommer ut som ovänner...

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, DN3, Expr, AB
Bloggar: Krassman, MMK, Moberg,

16 kommentarer:

Johan sa...

Din infallsvinkel förvånar. Det mest upprörande är rimligen, att SD satt en ung alkoholist (och narkotikamissbrukare?) på valbar plats.

Nils Nilsson sa...

Jo, de där sverigedemokraterna, de är verkligen ondskan på jorden.

Man borde förbjuda dom. Skicka Afa på dom.

Vad dom än gör så gör dom fel oavsett vad dom gör.

Nils Nilsson sa...

Jo förresten, en fråga till dig:

Vad skulle sverigedemokraterna gjort för att dom skulle ha fått godkänt av dig i denna fråga?

Dvs du som sitter på facit kan väl berätta vad som är rätt lösning på detta problem, då och nu.

Tokmoderaten sa...

Nisse - alls icke. I en demokrati förbjuder man inte åsikter, och man skall definitivt inte skicka AFA på några eftersom AFA också är ondskans hantlangare i mångt och mycket. Allt SD gör är inte fel. De har sagt några bra saker om försvaret någon gång...

Johan - visst är det så, och att man när man upptäcker samma sak låtsas som om man inga problem har.

profanum_vulgus sa...

Att något är sant betyder inte att den som sprider det går fri från förtal. Att den förtalande haft anledning att tro att de förtalande uppgifterna var sanna har bara betydelse om det funnits beaktansvärda skäl att förtala.

Tokmoderaten sa...

Nisse - era problem får ni lösa själva men Johan sitter med lösningen i sitt resonemang. Ungefär lika korkat av SD att plocka in en osäkrad Petzäll i riksdagen som det var av Reinfelt att plocka in Borelius och Stegö-Chilò i regeringen och nästan lika korkat som när sossarna tvingades välja Juholt. Faktiskt.

Nils Nilsson sa...

Jo, men då är reinfeldt mer inkompetent än jimmie då. Om avhoppade politiker ska vara en meritlista.

Jahapp, vänsterbloggarna tykcer jag är sd, och nu högerbloggare. Tja då får ja väl va SD då.

Annars röstade jag pirat och tycker bara att det ska vara lika för lika.

Gunnar sa...

Klargörande att du tycker afa och sd är lika mycket ondskans hantlangare.

Enda skillnaden är att afa står för riktigt, verkligt våld medan sd är inbillad ondska i huvudena på de politiska motståndarna.

Men visst, ett steg i rätt riktning kan tyckas även om du fortsatt tycks ignorerar den enorma hycklerielefanten i rummet. Nu väntar jag bara på en något mer än läpparnas bekännelse i denna nyfunna kritik av afa.

(f.ö struntar jag fullständigt i Petzäll, och sd kommer inte att få min röst 2014 heller)

Lövet sa...

@Johan: Petzäll torde knappast vara något unikum som politiker med alkoholproblem; det har funnits ministrar med grava alkoholproblem; det har funnits ministrar med tveksam kvinnosyn och sexualmoral; det har funnits ministrar med tveksamma kopplingar till internationella energibolag och det har funnits statsministrar med tveksam syn på egna ekonomiska förmåner och skattelagstiftning.

Alkoholism är en sjukdom, som drabbar människor ur alla samhällsklasser, och därmed också politiker "på valbar plats".

Det är knappast något unikt för SD - inte heller deras snabba kappvändning nu när trycket blivit för stort: Alla partier - i alla tider har (med undantag för S och Geijer och V och Schyman) snabbt tagit avstånd från besvärliga personer.
...vi behöver bara dra oss till minnes hur snabbt Littorin förpassades ut i den moderata glömskan...

Johan sa...

@Lövet

Du vänder dig till Johan. Syftar du på mig?

Alkoholister och drogmissbrukare, dementa, psykotiska samt personer med hjärntumörer eller andra hjärnskador är helt olämpliga som lagstiftare.

Att "det har funnits ministrar med grava alkoholproblem" är djupt beklagligt och inte något argument för att ytterligare öka antalet fyllkajor, som tyvärr häckar i riksdagen.

-----

SD satte en ung alkoholist (och blandmissbrukare) på valbar plats. Det är ömdömeslöst, oförsvarligt och en SKYMF mot presumtiva (och icke-presumtiva) väljare.

Den unge mannen har tydligen tillstått i någon kvällstidning att han krökat sedan han var sexton (16) år.

Detta kände SDs partiledning självfallet till.

-----

Jag delar f.ö. inte Tokmoderatens uppfattning, att det skulle vara vare sig märkligt eller klandervärt, att SD-ledningen nu försöker distansera sig från någon som lämnat partiet under så vanhedrande omständigheter - varför just den delen av ditt svar slår in en öppen dörr.

magnus123 (at) live.se sa...

Läste denna tweet...

"Vad kan vi göra för William Petzäll? Jag har en känsla av att han inte mår så bra.

...och ska ändå motsträvigt kommentera detta.

Det Fredrik citerar av mig är var ärlig och saklig kommentar på Fredriks då nedlusande av Petzäll, men att jag är SD:are eller pådyvlas uselhet i att byta åsikt om Petzäll -- som Fredrik, som är den som ändrat åsikt, använder i taktiskt syfte -- är såklart något Fredrik hittar på i taktiskt syfte där vi som gett kommentarer här demoniseras.

Misstänker att flera andra citerade inte är SD:are, och om de är det innebär det inte att de bytt åsikt om Petzäll eller önskar honom något illa!

Jag är alltså inte det minsta sämre inställd till Petzäll nu, som människa eller person! Ser även att Fredrik inte klarar att flip-floppande utnyttja Petzäll med påhittade åsikter konsekvent, då han i en kommentar inte orkar stödja Petzäll utan kallar det korkat att ta "osäkrad Petzäll" till riksdagen.

Som motpol till Fredriks taffliga skenhelighet vill jag nämna K-G Bergström, som skriver att det är synd att Petzäll torde ha bränt en framtid i politiken med tanke på den politiska talang han besitter.

magnus123 (at) live.se sa...

Apropå Petzälls tidigare missbruk var det inget jag kände till (trots att jag läser tidningar), och om SD:s partiledning visste det var det naturligtvis oklokt att ta en så ung Petzäll till riksdagen (och ska han bli vilde i riksdagen behöver han nog en rådgivare med "särskilda" kompetenser).

I allmänhet var SD:s riksdagslista ung och grabbig. Flera tunga namn som var äldre och kvinnor hade placerats långt ned.

(Apropå att jag inte är SD:are, off-topic och parentetiskt: Jag vill inte kallas SD:are av flera skäl, men jag röstade på SD istället för moderaterna. Ibland när man försvarar en sakfråga som är en SD-position kallas man för rasist, rassejävel och liknande, oftast av sympatisörer till vänster och liberaler. Vidare är inte alliansen inte särskilt bra på högerpolitik, där sossebidrag finns kvar och förändring att ta bort dem tappat fart -- kanske i och med Arkelsten, som i dagarna skryter med att 111000 fler svenskar är i arbete än när S släppte makten 2006. Ca 260000 nettoinvandrare har vi haft sen dess (ca 130000 från muslimska länder), vilka tar i snitt 7 år att få arbete, där alltså knappast hälften fått det än. Bidrag medverkar till att göra Sverige till Europas per capita största invandringsland. Nu har inte SD den bästa ekonomiska politiken, men som Fredrik nämner värnar de i om försvaret, som nedprioriterats hos Alliansen. Fröken Annie nämnde i sitt långa tal på C-stämman, som mest innehöll floskler om att invandrare lyckas, inte försvaret med ett ord.

Beträffande ekonomisk politik, arbetslöshet och invandring är bidrag incitament att "vandra" om migrationspolitik i övrigt är generös. Arbetslöshet förstärks (fler har alltså nettoinvandrat och inte fått jobb än 111000 som Arkelsten nämner fått arbete). Man kan generellt säga att generösa bidrag kräver restriktiv invandringspolitik. I det avseendet går SD:s politik ihop, och den förordar faktiskt lägre skatt!)

Anonym sa...

Jag har inget minne av att ha uttryckt mig på sätt som du återger. Jag har sökt på nätet för att se varifrån citatet kommer. Spåren leder tillbaka till denna blogg.

Jag känner William Petzäll. Han var ersättare för mig i Utrikesutskottet. Han var påläst, hjälpsam och trevlig. Jag önskar honom styrka, framgång och lycka.

Stellan Bojerud
Fd riksdagsledamot (SD)

Tokmoderaten sa...

Om du och mopsen nu inte är samma person Stellan, vilket jag isåfall har inbillat mig helt felaktigt så var det slutklämmen på mopsens kommentar i mitt Petzäll-inlägg 20110206. Förlåt ifall jag har fel.

Anonym sa...

Nejdå, det är ett korrekt citat. Sökningen på nätet fungerade inte. Men när du angav datum hittade jag det.

Hälsar

Stellan

Tokmoderaten sa...

Stellan,

Kan du vara vänlig och maila mig om några andra spörsmål på fredrik.antonsson@moderat.se? Och nej, det handlar inte om göra mig lustig på SD:s bekostnad den här gången...