2011/10/15

PARTI ELLER PARODI...?


En bild säger mer än tusen ord, och de som såg presskonferensen efter det Verkställande Utskottets möte igår såg en bild som sade så mycker mer än tiotusen, ja kanske till och med hundratusen ord. Där stod han Juholt och bad återigen om ursäkt för den skada han har orsakat sitt parti men som han ändå vill fortsätta leda in i framtiden. Där stod Jämtin och såg ut som om hon om världen hade öppnat sig under henne men där någon osynlig kraft höll henne kvar framför ett drev hon vet kommer tillbaka...

Juholt vägrade alltså att avgå. Juholt vägrade att lämna sin position. Juholt satte sig på tvären och struntade i att lyssna på de som med rätta ser en naturlig uppföljning till Mona Sahlins förtroendekrisande komma som ett brev på posten med han som vägrar lämna sin post. Själv tycker jag naturligtvis att det är goda nyheter att Juholt stannar kvar som partiordförande i ett parti som mer och mer är detsamma som en parodi. Några redan författade blogginlägg ur den kommande adventskalenderna "Juholts Jul" behöver inte slängas i virtuella soptunnan och med Juholt vid rodret så är de sociala demokraterna tillbaka där historien skulle ha tagit slut med Mona. Man är återigen tillbaka till en tid med en partiledare utan förtroende, till ett ledarskap som inte får folk att jubla och till en politik som faktiskt är en förtroendebransch.

Skapar det förtroende att börja flytta på medarbetare som inte alls har haft ansvar för hyrbilar, reseräkningar eller Håkan boende med kulbo/särbo/sambo och de bidrag som är förenade med detta? Skapar det förtroende när ledaren dagen efter ett VU-möte på ack så många timmar sitter i TV och säger likt Bagdad Bob att det aldrig var aktuellt att just han, partiets Zlatan, skulle vara den som tog stöten för sina ena felsteg? Skapar det förtroende när Juholt behöver en överrock iform av Ingvar Carlsson för att överhuvudtaget ha någon som helst framtid? Sossarna tror uppenbarligen det, vi andra tänker på Libyen och budgetprocesser, på ett huller om buller-ledarskap som faktiskt får Mona att framstå som ett unikum i tydlighet och politisk skärpa...

Att prata politik, att få lyfta fram de ideologiska skillnaderna och ta debatten om framtidens utmaningar - allt det där som vi som sysslar med politik vill hålla på med - är det som sossarna hoppas skall flytta fokus från Juholts eskapader. Själv ser jag tillbaka på Mona Sahlin och hur hon under hela sin politiska karriär fick lida trots att banne mig inte var en fifflare, enligt egen utsago. Juholt kommer att ha en tung ryggsäck med sig in i den framtid han vägrar att lämna trots att även han måste ha den intellektuella förmågan att förstå det omöjliga i att någonsin, någonstans eller någon gång hämta sig efter det som har hänt. Om Juholt blev vingklippt som ledare när drevet började rulla så har han idag fått se sina vingar amputeras, och kanske var det därför Carin Jämtin stod bredvid sin ordförande och såg så lidande ut i bilder som sändes ut över land och rike och som sade så mycket mer än tiotusentals ord...

Socialdemokraterna behöver för sin egen skull lyfta, men det kan man inte om ledaren är oförmögen att lyfta från landbacken. Socialdemokraterna är ett parti som är en parodi när man återigen sitter där med en ledare som med nöd och näppe spöar Jimmie Åkesson och bara Jimmie i förtroendemätningar.

När Juholt valdes till partiordförande skulle han vända ett parti i fritt fall till något som iallfall gav sken av att vara livsdugligt - Juholt skulle vända usla opinionssiffror till bra siffror. Nu handlar det inte längre om att vända en negativ spiral utan om att kanske någonsin, någongång, någonstans bromsa upp en parodisk dödskamp där krisen är precis lika total som när Berit Andnor och sossarnas valberedning kläckte den fantastiska idéen om att enhälligt nominera Håkan Juholt till Mona Sahlins naturliga arvtagare.

För oss på motståndarsidan är nyheten om Juholts fortsatta ledarskap glad och goda nyheter eftersom det tyder på att Partiet och Rörelsen ingenting har lärt av hur ett förtroendelöst ledarskap effektivt raserar alla möjligheter till politisk framgång. Återigen tror sossarna något annat - säger de iallafall - och återigen skapar de själva en motvind rakt i ansiktet som de inte alls behöver för att må bra. Socialdemokratin mår riktigt dåligt, är skadeskjutet och var det några tiotusentals ord som kunde beskriva bilderna igår så handlade det mer om lidande, om plågor och mörker - mindre om framtidstro, glädje eller lättnad...

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, DN3, AB1, AB2, AB3, Expr1, Expr2
Bloggar: Ledamoten, Kent, Lidby, Böhlmark, Westerholm, Högberg, Krassman, Västros

21 kommentarer:

Anders sa...

Du sysslar med ett retoriskt svammel Tokis, jag tror inte du är rätt person att ge råd till sossarna. Du är i samma andetag glad för er skull, att ni har en svagare opposition att fajtas med.
Tyvärr faller du i samma fälla som övriga högern, med att dela ut pekpinnar drypande av dubbelmoral och kryddat med självförneklelse.
Jag menar att övriga avslöjande
om bl a centerpartister med samma beteende som Juholt, + tidigare fiffel från Reinfeldt och Borg, inte diskvalificerar dessa figurer från att sitta kvar i riksdagen.
Varken du eller jag kan sia om framtiden, som i detta fall är 5-10dagar, så varför inte njuta så länge det varar.

Anders sa...

Förtroendeuppdrag är ett uppdrag man kan ha så länge man har förtroende för det. Om förtroendet försvinner är det naturligt att uppdraget försvinner med det.

Visst kan ljugholt klamra sig fast vid sin miljonlön och finfina titel ett tag till men han är som sagt i en branch med förtroende som valuta och svenska folket är förmodligen svårare att charma än sosseriets vu.

Johnny sa...

Anders, bra att du påminner oss om att våra politiska partier leds av giriga, myglare, fifflare, fuskare, korrupta politiker och tjänstemän som berikar sig på skattebetalarnas bekostnad.

Därför är direktdemokrati nödvändigt, beslutande folkomröstningar i alla frågor som i Schweiz. Det går inte att överlåta ansvaret för halva Sveriges BNP till 349 karriärssugna och arvodesgiriga politiska broilers vars främsta intresse är att berika sig själva på skattebetalarnas bekostnad.

Johnny sa...

"Juholt kommer att ha en tung ryggsäck med sig in i den framtid han vägrar att lämna trots att även han måste ha den intellektuella förmågan att förstå det omöjliga i att någonsin, någonstans eller någon gång hämta sig efter det som har hänt."

Det var mycket bra och fyndigt uttryckt.

Anonym sa...

Håkan Juholt ska ut på turne för att får upp förtroendet för honom igen och får upp förtroendet för SAP - men är det en del av hans riksdagsarbete eller är det en del av sossekampanjer för att höja hans status som partiledare? Blir hans resa sk. studieresa och bekostas av riksdagen eller hur blir det?

Maja sa...

"Beteenden" som urholkar S är ju knappast pådyvlade S från nån politisk motståndar- bloggare. Därtill tillskriver man ju bloggarens utsago som mer gällande än den innersta kärnans, eller för all del alla gräsrötternas egen tankekraft.

Även om man leker "heliga hemliga armén" läcker ju skiten ut i diarrréform därför att ideologin har drabbats av cryptosporodium och ändå klunkar i sig vätska från den smittade källan.
Självklart är inte nån utanför S någonsin rätt person att ge råd till sossarna då defakto sossarna inte tar in råd från sig själva.

Anonym sa...

Stormen kring Håkan Juholt börjar i de skyttevärn som sedan länge grävts inom partiet. Och medierna agerar villigt megafon, skriver Daniel Suhonen, chefredaktör för S-tidskriften Tiden

Hans Odeberg sa...

Är detta verkligen goda nyheter för Alliansen? Känns som om Alliansen är haren som står lugnt vid vägkanten och fnissar åt sköldpaddan som masar sig fram så sakta.
Sen 2014 kanske sköldpaddan masar sig in i mål, medan Alliansen fortfarande väntar på att det skall bli dags ta tag i de viktiga politiska frågorna.

Peter Nicklasson sa...

Kära läsare!

Och kära eventuellt nyfunna kamrater efter att ha läst om bakgrund, orsak och verkan, samt min plan för hur allt ska få fortgå som vanligt!

Jag vill göra ett uttalande med anledning av den nu uppkomna situationen.
Denna tid sedan historien läckte ut har varit den värsta i hela mitt liv.
Jag har inte gjort fel, för reglerna är luddiga tycker jag.

Kanske måste jag förklara mig ännu en gång (suck):
Jag har tidigare tillhört föreningen här i huset jag bor.
Man kan väl säga att jag fortfarande stödjer vissa tankegångar, men med tiden har jag känt att detta är ju inte jag - för jag har högre ambitioner än så.
Nåväl, och hur som helst, jag har grubblat och brottats med dessa föreningsstadgar min hyresvärd bestämt enväldigt.

Jag har sedan en tid tillbaka tyckt att min hyra för min lilla 4-rummare varit oskäligt hög.
Varför betala om jag kan ha roligare för pengarna tänkte jag.
Så därför ansökte jag till hyresvärden om halv hyra. Det lät skäligare och kuligare i mina ögon.
Jag utnämnde mig också till ordförande i den nybildade föreningen "Halv hyra - rätten till ett rikare liv".
Som gammal föreningsmänniska ansåg jag (och gör det än idag) att en förening väger tyngre än bara ord utflugna lite sådär oöverlagt, då har du ju också vänner som stöttar dig om mossiga hyresvärdar skulle trilskas.

Gud vad jag pratar..... Jag måste bli mer stringent märker jag, så åter till historien bakom.

Till en början gick det som smort för hyresvärden var tydligen på semester på Mauritius så inget hände. Detta kunde ju jag rimligtvis inte veta förstås - och heller inte belastas för i efterhand - då jag givetvis tolkade detta som ett tyst medgivande från min hyresvärd. Fullt logiskt, och inget att snacka mer om anser jag.
Jag har ju hela tiden detta pågått handlat i god tro!!
Jag har inte medvetet handlat brottsligt, jag har möjligen inte känt till alla reglerna, och jag beklagar ödmjukt om jag har gjort någon ledsen eller lite arg.
Jag har hela tiden varit uppriktig och ärligt beskrivit för vänner, hyresvärd, arbetskamrater, föräldrar, facebookvänner och alla andra som lyssnat på mig att jag lever tillsammans med min katt Kulis. Denna gulliga, småfeta hona - men ack så keliga varelse - som gett mig så mycket glädje, moraliskt stöd, och utbyte på alla olika personliga plan. Denna fromma katt har mig veterligt aldrig gjort någon, aldrig någonsin, något illa. Aldrig i kattlivets alla nio livsöden tror jag detta om lilla Kulis! I så fall borde hon förlåtas och inte dömas. Hon är trots allt bara en dum katt!
Men nu har Kulis dragits in i den här historien på ett snaskigt sätt tycker jag. Jag har hela tiden varit ärlig med att kommunicera vår relation inför omvärlden.
Det är sant att Kulis lever hos mig en stor del av tiden - vad de flesta kallar ett samboförhållande. Men Kulis är också särbo. Hon är ute och ränner titt som tätt på nätterna, jagar möss och har sig så det står härliga till - och därför är detta också sant. Men särbo kändes inte heller klockrent. Därför uppfann jag ordet kulbo för att rätt definiera vår djupa relation. Vi - Kulis och jag - lever ju ihop fast inte hela tiden, och vi har vansinnigt kul ihop, så därför är vi kulbos numera.
Kulis bor gratis hos mig. Fattas bara annat! Hur skulle hon annars klara sig?

Så, efter att nu lagt alla korten (dvs de som du som läsare behöver veta något om för att hålla med mig) på bordet, raskt över till nulägesanalysen:

(forsättning följer)

Peter Nicklasson sa...

(forts.)

Nulägesanalysen (jag vet jag upprepar mig nu, men detta får du acceptera - sådan är jag och det står jag för, detta är min fasta övertygelse, jag kommer att fortsätta kämpa för min rätt att orera fritt i alla sammanhang, oavsett samband och är detta förstått av alla som nu i dessa mörka dagar försökt lägga orden i mun på mig då jag inte haft lust att kommentera ytterligare utöver vad jag redan sagt - i så fall är jag beredd att tala till alla dessa små människor som likt mig själv alltid blir missförstådda, förlöjligade i alla andra sammanhang jag möjligtvis, jag säger möjligtvis, kan ha marginaliserat till ett utanförskap som egentligen borde vara ett innanförskap i denna onödigt långa parantes):

Nulägesanalysen (nu kommer den):

Jag har beslutat att inte avgå.
Jag repeterar, inte avgå som ordförande för intresseföreningen "Halv hyra - rätten till ett rikare liv" därför att jag känner ett massivt stöd i bygden.
Min inre moraliska kompass är intakt. Ingen vet bättre än mig hur kvalfullt denna orimligt överdrivna historia kommit att forma mig. Efter att ha suttit med min kulbo och lyssnat på hennes sär-präglade jamanden i timmar och funnit inspiration i musikens underbara värld är jag nu pånyttfödd.
Som fågeln Fenix reser sig nu Peter Nicklasson upp ur fåtöljen. Stärkt till tusen om att jag har rätten till ett rikare liv och att andra bara varit missunnsamma mot mig.
Jag är övertygad om att när krutröken lagt sig, kommer många att forska i decennier om orsaken till denna häxjakt på mig. Tro mig, så betydelsefullt är min mission.
Jag är djupt ledsen för att många har känt sig besvikna på mig efter alla illasinnade rykten som florerat bland kronofogden och min hyresvärd.
De kanske inte vill alla illa - det är tydligen skillnad på folk och fä - men mig ville de åtminstone illa i början.
Nu känns det som om förtroendet så småningom kan komma att återställas, bara de accepterar sanningshalten i vad jag säger. Jag är för Guds skull bara en människa av kött och blod, och jag har väl också rätt att tycka till. Hur skulle annars samhället se ut om kronofogdar och hyresvärdar skulle få klämma åt oss små utan att föra en vettig dialog med oss som väljer att betala halv hyra för hela alltet?
Tillåt mig undra.

Åter till pudelns kärna:
Kom igen kära läsare, det handlar ju bara om papperslappar som någon annan hittat på ska kallas pengar.
Så rent filosofiskt, eller ens strikt juridiskt är hyresvärdens argumentation inte vatten värda. Bara luddiga i kanten.
Jag har rätt till min egen moral precis som hyresvärden. Inte bryr väl jag mig om hans moral, varför använder han då Kronofogden som hatets illvilliga kolportör för att nagelfara min moral? Djupt orättvist.
Inte är det jag som ska belastas då. Tycker du som läsare annorlunda har du inte förstått min intension, inte heller har du då något att göra i min vänkrets.

Jag känner ett oerhört varmt stöd för mitt beslut, och detta gör mig lika övertygad idag om att jag inte begått något fel. Jag, som nästan alltid stannar för röd gubbe....
Men om jag har det - ja, nu vänder jag mig direkt till dig kära, trogna läsare som fortfarande läser detta - i så fall ska jag rätta till det.
Detta är min fasta övertygelse, jag har högre ambitioner än så!

Min plan, för jag har en plan ser du:

Min plan är att möta människor i deras - och min egen - vardag.
Prata, skratta, bygga förtroende - när allt kommer omkring så har vi människor som är fyllda av rätt sorts rött blod en förmåga att glömma tillkortakommanden. Tiden läker alla sår och kan jag då ersätta ett förtroende med ett annat förtroende - då har jag rätt att bidrag till detta.
Att bidraga är att belöna sig, som jag brukar säga.

Därför ska jag nu omedelbart bege mig ut på turné på stan och övertyga mina supportrar på Harrys, Bishops Arms, Tudor, Gyllene Tennstopet, Halta Lottas och alla andra vattenhål att fortsätta stödja mitt glada leverne.
Jag bjuder på (tanke)nötter och en runda öl!
In i dimman, kamrater!

Vid pennan,
Din förtrogne Peter Nicklasson

Boris P sa...

Det roligaste av allt i denna parodi är att Juholt skall resa runt i landet och ägna sig åt offentlig självterapi. Detta i form självtukning och genom att släpa på det tunga korset utformat som ett S i diverse korridorer i S boningar. Allt medan andra skall prata politik i hans ställe. Detta i Marx, Skatten och heliga Partiets namn,Amen

Anonym sa...

I Sverige behövs ett parti för bedragare, kriminella och dysfunktionella och (s) fyller idag denna funktion. Kaka söker maka och lika barn leka bäst. De börjar likna mer en sekt än ett parti. Sektmedlemmarna anser att det är rätt och riktigt att sektledaren får boende med tillhörande glädjeflicka betald av skattebetalarna. Moralen är idag obefintlig i jämförelse med när Tage Erlanders fru ringde statsförvaltningen, och ville lämna tillbaka statens blyertspennor då maken hade avlidit. Det gamla fotfolket som fortfarande bryr sig har tjära och fjädrar redo när cirkusturnén kommer till närmaste stad.

Maja sa...

Jeezuz, petter Nicklas å Boris porr- gör min lördagskväll. Tack! Vore jag inte lyckeligt gift hade jag kunnat bli stereobo med er =)

Gustaf af Dilérius. Chefredaktör. sa...

Parodi naturligtvis!

Icke ens Mel Brooks skulle ha kunnat regissera en bättre parodi.

Anders sa...

Hur kommer det sig att sosseledare kan komma undan med "jag visste inte" eller "jag missförstod reglerna"?

Nu väntar vi spännt på att någon vanlig medborgare testar denna "lex ljugholt". Helt ok att stjäla skattepengar för att betala tredje parts hyra och helt okej att ta ut körersättning både en och två gånger. För att nämna två exempel.

ljugholt är och förblir en lögnare och en fifflare - det kan ingen pr-byrå i världen tvätta bort.

Anders sa...

Peter Nicklasson...försöker du bli en stor satiriker...eller vill du bara skriva kvasiintellektuell smörja...eller beundrar du endast din formuleringskonst...eller vill du bli en ny Tokmoderaten...eller är det bara rent och skärt ordbajs.
Ja Herrens vägar äro outgrundliga.

magnus123 (at) live.se sa...

Juholt vögrade nog inte bara utan hade stöd från vissa. Ulf Bjereld t ex, liksom på vänsterkanten han Suhonen, eller vad han hette, i en SvD-artikel. Tror att sossarna som organisation inte upplever att det fanns mandat att kicka Juholt när jurister friade. På vänsterkanten inom och utom S vill flera att Juholt sitter kvar och att välja "en högerkandidat" (någon samtida) är S rädda för ska skrämma bort vänstersossar och att han som nu visat sig misslyckad politiskt - Juholt - därför gör bäst i att sitta kvar så S räddas och med tiden gör succé ...då de tror att alla önskar otidsenlig politik.

Problemet inte skandaler utan avsaknad av kompetens, vilket nu erkänts då Juholt ska styras av Ingvar som buktalardocka nästa gång ett så tokigt förslag som Reepalus om två medborgarskap nämns (och såklart avslås direkt). S blir revy med skådespelare som frontman?

Detta främsta anledningen varför jag tror Juholts dagar är räknade. Tänker ev. inte dissa Juholt hårt när han inte gör nåt dumt, då folk då kan fatta sympati för honom, men göra det när han klampar i klaveret.

Keilos skrev AB-ledare om att S saknar kompetens att (tror jag) skapa duglig regerande och opinions- och debattdrivande organisation. Omodernt val av partiledare (ett slutet av svagt utbildad journalist/fotograf) hade väl sin betydelse.

Tror som oberoende för borgerlig ekonomisk politik att det är skadligt för sossar, alliansen och landet med svag opposition. Därför är detta viktigt.

Blir inte förvånad om avgångskrav kommer efter nästa Juholtsfadäs -- eller pga de som varit -- inifrån S. Ett hälsotecken om det i S finns förmåga att driva fram tidsenliga kompetenta politiker som förmår utmana Reinfeldt om makten.

Anders sa...

Ni kan önska Juholts avgång, tycka han är kriminell, kalla honom Ljugholt, skriva halva uppsatser, med minst sagt flummiga andemeningar,
låtsas att bli upprörda (ännu ett knep från moderater och sd:folk).
Allt detta blir ändå bara en fjärt i rymden av absolut noll värde.
Herregud vilka pajaser ni är på högerkanten. Ta en riktig debatt i stället, där vi diskuterar varför det finns politikerförakt och obefintlig moral över ALLA blockgränser.

Bianca sa...

Det som fascinerar mig allra mest är att i princip alla rödbloggare försvarar Juholt istället för att vara upprörda.

Hade det varit Reinfeldt som stulit ifrån skattebetalarna tror jag inte att de röda hade bloggat "han har ju faktiskt bett om ursäkt", inte heller hade jag som moderat tyckt att det var det minsta okej. JAG hade blivit arg på mitt parti, mitt parti som jag röstat på och litar på. Jag hade inte tagit det i försvar och spytt galla på alla som säger något annat.

Anders sa...

vänstern visar sitt fula tryne i den mobb som saknar både moral och regler. Det finns inga brott bara brottslingar.

Om någon stjäl, bedrar, våldtar, misshandlar...ja det KAN vara ett brott men först måste vänstern fråga vem som begått dådet. En kvinna? En feminist? USA-hatande islamist? Kanske en minoritetsperson? Någon av de egna? Då skall det försvaras och ursäktas intill tidens slut eller tills man enas om att slänga personen under bussen.

Men det går aldrig att se i förväg. Malm slängde man under bussen..vanja klarade sig...sahlin under bussen...ljugholt...vem vet.

Anders sa...

Vill inte bli förknippad med dig Anders 11:47. Ser du inte skogen för träden skymmer eller!!!
När det gäller att sakna moral och regler, är högern de verkliga svinen. Jag har skrivit ett antal inlägg som ingen av er vågar besvara, där högerns hyckleri är glasklara.