2011/10/11

DEBATTEN OM DEN VINGKLIPPTA PARTILEDAREN


En debattartikel som sätter igång debatten ännu lite mer är en bra debattartikel, och den artikel som ett antal socialdemokratiska profiler i de sociala medierna, olika partiföreningar och i sitt parti den här morgonen lyckas få publicerad på SvD Debatt ar alldeles utomordentligt bra. Inte för att det behövs så mycket mer debatt om vad som händer i drevet mot Juholt, utan mer en debatt om vad de förväntar sig av sitt parti och partiets ledarskap. Undertecknarna är inga partister, sådana som sätter det socialdemokratiska partiets väl och ve i förgrunden och låter den ideologi som måste genomsyra ett parti stå tillbaka. Signatörerna tänker på den socialdemokratiska ideologin, själva grunden för att ha ett parti som mår bra - ett parti som måste tåla kritik även inifrån när det är berättigat.

Trots att jag är partisk så tycker jag att de gör rätt, de som lyfter frågor som måste ställas i den nu rådande situationen, att de inte skadar ett parti mer än de som genom att slänga fram SD-förslag om andraklassens medborgare, uppmana till debatt-bojkott eller gömma undan en ledare från media i olika slutna lokaler. Öppenhet är A och O, öppenhet är ett måste för ett parti i kris, öppenhet är ett måste för en ledare som är ifrågasatt om han verkligen vill slåss för sin position...

Mona Sahlin var kvinna, hon gjorde ett antal fel som raserade förtroende för henne som vice statsminister och tilltänkt partiledarinna. Hon tog sin time-out, Mona var ute i kylan men kom tillbaka men hennes historia låg henne i fatet under hennes korta tid som partiordförande och oppositionsledare. Det spelade liksom ingen roll vad Mona gjord eller sade, hur Mona pratade politik eller vardagsfrågor - folket tänkte tillbaka på Toblerone-historien och Mona som en förtroendeingivande statsministerkandidat fanns inte på väljarnas näthinnor. Idag jagas Juholt på samma sätt som Mona jagades, där anklagelsepunkterna är nästan desamma och ursäkterna likaså. De är banne oss inga fifflare, de är slarviga och allt det där. Men Juholt är man och Mona är kvinna, och helt plötsligt så börjar jag tro att det faktiskt är så att mannen klarar sig bättre i sådana situationer bara för att han har en snopp.

Morgonens debattartikel har naturligtvis mött kritik från de som jag anser vara partister, de som tycker att det i en kris är bättre att sluta sig kring partiet och ledaren medan man med stora kvastdrag sopar in skiten under mattorna på Sveavägen 68. Jag tycker att det är bra att sossarna när de nu måste ta sig an en kris gör det öppet och offentligt, och det gör jag inte bara för att jag tycker att det är roligt att se de politiska motståndarna krisa ordentligt. Är det något som luktar unket måste det vädras ut, oavsett om det är partiordförande Juholts tjänsterum på Sveavägen eller kommunalrådet Salminens skrubb i Solna stadshus som är i behov av ett korsdrag eller åtminstone några wunderbaums i fläktsystemet. De som ifrågasätts med rätta måste orka med frågorna, att kunna förklara och försvara. Gömmer man sig, blundar man för att man är ifrågasatt både internt och externt är man nog rökt. Salminen har aviserat sin förestående avgång efter alldeles för många om och ännu fler men - Juholt gömmer sig i bostaden och på Sveavägen 68...

Jag tycker att morgonens debattartikel från några av mina bloggkollegor på motståndarsidan samt det sköna oppositionsrådet i Solna är precis vad socialdemokratin av idag behöver. Vill man bli av med bilden som ett parti som sluter sig, som skyddar varandra när man felat och som inte vill veta av förnyelse eller förändring så bör man lyssna på skribenterna istället för att sparka bakut. Jag tror att den plågade partiledaren Juholt mår bättre av att lyssna på konstruktiv kritik om vad som behöver förändras och förbättras än att gömma sig med ryggdunkande förståsigpåare som inte är ärliga nog att kunna leverera någon form av verklighetsförankrad och nykter kritik för att komma vidare.

Håkan Juholt är vingklippt, idag kan han inte flyga - inte heller imorgon lär vi se en flygande Juholt i plenisalen under partiledardebatten. Håkan kommer hanka sig fram som en skadeskjuten kråka, med pressens rovfåglar cirklandes över huvudet i varje formulering eller stavelse han krystar ur sig i det politiska samtalet. Vill Håkan flyga, komma upp i det blå och känna medvinden under vingarna igen bör han lyssna på herrar Westerholm, Wennberg och Morian och på damerna Graf och Einerstam. De vill honom inte illa, de vill att han skall få medvind igen, ett lustfyllt ledarskap och det kan man aldrig få om man låser in sig och vägrar förstå medialogikens logiska skeende.

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, AB1, AB2, DN1, DN2, DN3, DN4, Expr1, Expr2
Bloggar: Högberg, Laakso, Hagbom, Böhlmark, Essbeck, Kent

15 kommentarer:

Den nakna framsidan sa...

Bra där Fredrik!

Anders sa...

Nu har tydligen fusk och ljug-holt fifflat till sig en utlandssemester och tusentals kronor i reseersättningar till sig själv och sin errm "kulbo".

Vad mer har han att dölja? Tar det aldrig slut? Kunde inte någon undersökt detta innan han tillsattes?

Fler och fler anledningar till att ljugholt borde avgå bubblar upp till ytan...men inte en enda anledning till att han skulle få sitta kvar.

Anonym sa...

Måste säga att jag är lite kluven. Visst väntar man med illa dold förtjusning på den där artikeln som slutligen får lasset att tippa över och Juholt att kalla till presskonferens där han förkunnar att han tar timeout (dvs avgår). Å andra sidan vore nog det allra bästa för Alliansen och Sverige om Juholt sitter kvar över valet 2014 (och 2018 och 2022...) och förvandlar S till ett 20-procentsparti. Vad sägs om en "rädda Juholt-kampanj"? Vem ringer kampanjkvinnan Maj Wechselmann?

Anonym sa...

Barnfattigdomen eller Libyen kan dominera debatten i morgon igen?

Martin (V) sa...

Ser med glädje att den senaste opinionsundersökningen talar om att Oppositionen som helhet har ökat sitt stöd medan Allianzen backar något. (S) tappar "Vänstersossar" som slutligen insett att det är Vänsterpartiet som är dagens enda verkliga alternativ till den borgerliga hegemonin. Med Sjöstedt vid rodret går (V) mot fornstora dagar och rekordet under Schyman ligger nog illa till.

Magnus A sa...

OBS: Sorry, en helt förhastad okunnig svamlig kommentar av "borgerlig gräsrot":

S partitopp -- i synnerhet om Andnor ingår där, en som enligt uppgifter i media 2005 hotade media och gav sig på en journalist som bett att få se resekvitton -- beter sig för oss åskådare som Kreml med sitt totala förtroende för Juholt. OBS: Detta kan ju -- men är inte insatt mer än via nyheter -- vara ett sätt att ta hänsyn till Juholt som person under det att man vinner lite tid innan man kungör för både Juholt och allmänheten andra besked.

Annars kan det vara ett försvar för ett missöde och en (o)ordning man själva är del i och orsakat där de torde inse att om Juholt går så sitter även de själva löst. Nu gäller det såklart inte såna som damberg och sannolikt långt ifrån alla i toppen. Men de som burit fram Juholt på ett kremlskt sätt torde se egna privilegier hotade och finito om Juholt försvinner.

Andnor är väl vänstersosse, liksom Juholt. De flesta vänstersossar tycks inkompetenta och bete sig lite kremlskt (notera "tycks" och att jag är helt okunnig, men när det gäller Andnor är pampfasoner och kremlskt sätt att slutet utse partiledare, där hon står i centrum och får till enhällighet i valberedning utan att göra ett tillräckligt bra jobb, något som knappast bara jag noterat.

Jag vet att man inte ska lasta en person för allt, men mtp allt som dykt upp i media och hur hela processen i S-toppen sett ut utifrån mtp vem som hållit i taktpinnen, kan jag inte undgå att nämna det namn jag nämnde. Här är förresten ett SVTPlay-klipp (med mycket Berit Andnor, som förklarar hur kremlskt noga med datum och allt man valde sin Juholt).

Sossarna är slut som etatistiskt vänsterparti, antingen genom att de fortsätter kremlskt och förvinner eller att de sopar bort det och överlever som något bättre.

Vänsterradikalism omodernt per se, och sossar ute i landet står nog lika sällan för såna åsikter som såna åsikter såklart även finns (råkade f ö se Roger Jönssonsbloggdesign! ;) ).

Om vänsterns Kreml slår sönder S finns en risk att ett helt annat parti med "tillbakablickare" åt ett helt annat håll -- vars ungdomsförbund t ex nu officiellt får stöd av nazistiska Nordisk Ungdom -- får gratisframgång.
Tänker på ett parti som absolut inte endast har tveksamma personer men där gränslinje inte är helt konsekvent mot högerextremism.

Som okunnig ickesosse ser jag ändå att bl a Morian inte hör till en falang långt åt vänster, vilket ju inte heller Damberg eller andra i partitoppen gör, men för att sossarna ska komma rätt har man knappast råd med kremlska typer i högsta toppen. Det behövs nog en "socialdemokratisk vår", vilket nog kräver strid och leder till det Dylan sjöng fantastiskt om 1978. De som vill ha en framtid för S, dvs en utan "kreml", måste nog ha en glöd och säga med Juholt när han blev vald: "We wont back down".

Bob Dylan

-
(Apropå "personangrepp" i denna kommentar rör det en offentlig person absolut högst i ett enormt stort parti och avser uppgifter och uttalanden i media som inte är hemliga för någon.)

Peter Nicklasson sa...

Så Här lät det för 5 månader sedan:

Cecilia Hagen, Expressen: Oavsett vilket, kan det inte vara så att det svenska folket skulle ha svårt att acceptera din kulbo/sambo som statsministerfru efter att hon dömts för bedrägeri?
Håkan Juholt: - Hon är ingen officiell person, hon påverkar inte mitt beslutsfattande. Gör du något, sonar det, ber om förlåtelse, då är det inte bara den kristna tron utan hela vår moraliska uppfattning att man ska ha rätt till det. Jag tycker att frågan egentligen är omöjlig.
(CH): Ni träffades via nätet.
(HJ) - Jag fick 800 svar på min annons. Att gå igenom dem var ett rent nöje. Åsa gick till kvartsfinal, semifinal, final och vann. När jag träffade henne första gången fick hon sitta med mig och lyssna på Johnny Cashs "Hurt", den djupt deprimerande låten har varit viktig för mig i livets privata motgångar. Hon klarade det. Och på vår första semester drog jag med henne till Vitryssland. Hon klarade det också och då klarar hon allt.
(CH): Och hur länge klarar du det nya jobbet? Är du kvar om ett år?
(HJ) - Absolut. Längre än så!
http://www.expressen.se/nyheter/1.2444517/jag-fick-800-svar-pa-min-annons

Och nu, en uppdaterad satirisk version:

Berit Andnor, valberedningen (S): Oavsett vilket, har din kulbo/sambo dömts för något allvarligare än bara bedrägeriet, är det något mer vi borde veta innan vi föreslår dig?
Håkan Juholt: - Hon är en ganska imbeciell person, hon påverkar inte mitt beslutsfattande. Fuskar jag själv något, sonar det, ber om förlåtelse till Aftonbladet, betalar för ett nytt Domus i Oskarshamn, då är det inte bara den kristna tron utan hela vår moraliska uppfattning att jag ska ha rätt till bidraget. Jag tycker att frågan egentligen är obegriplig.
(BA): Ni träffades via KRIS (kriminellas revansch i samhället).
(HJ) - Jag fick 800 olika svar på min lägenhetsansökan. Att gå igenom dem var ett rent nöje. Åsas lägenhet i Västertorp gick till kvartsfinal, semifinal, final och vann. När jag träffade henne första gången fick hon sitta med mig och lyssna på Dire Sraights "Money for nothing", dennna kuliga och inspirerande låt har varit viktig för mig i mina politiska gärningar. Hon klarade det. Och på vår första weekend drog jag över henne på balkongen i Västertorp. Hon klarade det också och då klarar hon allt.
(BA): Och hur länge klarar du det nya jobbet? Är du kvar om ett år?
(HJ) - Absolut. Talade nyss med min advokat, Bengt Silfvertrand. Kommer att sitta på livstid!

Magnus A sa...

(Apropå mitt påstående att SDU stöds av nazistorganisation har de svarat att ingen koppling finns! Men att nazister som 2010 var emot stöder dem nu.)

Johanna Graf sa...

Tack för ett bra inlägg! Du har helt rätt, iallafall den här gången:-)

Tokmoderaten sa...

Tack Johanna! Det värmer! Får jag värma dig i Almedalen nästa år? ;-)

Sune sa...

@Peter Nicklasson
Haha klockrent.

Holma sa...

Bra inlägg Fredrik, men den största ovationen går nog till morgonens garv. Levererat av Peter N. :-D

Maja sa...

När nu både Peter Cerwin OCH Morgan Johansson vittnar om läget ang förmågan att dölja, ljuga hos Juholt- så måste nån ta hand om honom! Allt annat är ju omänskligt! Jag har vänt helt och ser en man som tappat kontrollen på ett djupt plan och som framstår mer och mer som en mytoman!

Joakim sa...

Sossarnas varumärke är bidrag och numera även att det är helt OK att fuska med bidrag!

Peter Nicklasson sa...

Angående min lilla satir ovan:

Ibland slår verkligheten dikten, för ikväll kommer det fram uppgifter att Andnor ska ha känt till Juholts rymliga moraluppfattning http://blog.svd.se/politikdirekt/2011/10/valberedningen-varnades-for-juholt/

En ros är en ros, en skurk är en skurk...