2011/10/13

EN BILD(T) SOM SÄGER MER ÄN 1000 ORD...


Det finns folk på olika forum - företrädesvis partister ur sossarnas led - som har haft synpunkter på mina Juholt-planscher och de budskap som jag har fått för mig att Juholt vill sprida. Det är väl inte planschen som sådan, eller textbudskapet de har stört sig på. Nej. det har gnällts på att det under Juholt inklistrade huvud sitter en bild på Stalin. Att använda de bildmässigt snarlika gubbarna på det där sättet är lågt och elakt har jag fått höra, att det är lågt att jämföra Juholt med en kommunistisk massmördare. Men det har jag ju inte gjort, tycker jag själv. Bilden av mannen som är älskad av de sina och som ger sken av att vara en mys-pys-farbror sitter på näthinnan.

Men jag kan ändå förstå synpunkterna även om jag tycker att det de som gnäller och har synpunkter på är humor och skoj. Men bara för att bevisa min humoristiska neutralitet och att jag tycker att det även finns stora humorister bland bildskaparna på motståndarsidan vill jag delge er bilden ovan...

Mannen bakom konstverket är för mig okänd, jag fick ett mail från en kompis med bilden och har inte hittat den på nätet trots idogt sökande. Hursomhelst är det stor politisk bild-satir och ett härligt lågvattenmärke när det kommer ideologiskt ironiserande med tanke på skrönorna som går om just Bildt i Sudan.

Jag skrattade så jag grät i några minuter. Bilden av Bildt i en bil ute i den sudanesiska öknen med en pass-opp och Lundins oljepumpar var klockren som förstärkare av det skrivna ordet som så många vänsterbloggare har haft högre ambitioner med. Jag skrattade så jag grät i flera minuter trots att jag har Calle Bildt som min största idol i regeringen Reinfeldt.

Så varsågoda läsekretsen. Hoppas ni också kan se det roliga i bilden ovan - trots allvaret bakom. Politiken måste få vara lite kul ibland också, speciellt i dessa dagar då drevet går och ett helt parti är ute en Golgata-vandring i kvarteren kring Sveavägen 68...

... och om du som skapat bilden tittar till den här sidan, berätta gärna vem du är på kommentatorsfältet nedan. Det är stor konst, det politisk satir i den högre skolan. Tack för ett garv jag jag verkligen behövde en dag som denna.

14 kommentarer:

anybody sa...

Ett intelligent och avväpnande svar på kritiska kommentarer! Jag ser och lär .. :-)

Anders sa...

Mycket rolig bild(t). Föga förvånande att du är helt okritisk till skämtet Bildt. Håller med slaskjournalistik tidningen AB i detta fallet när de säger: Det är en skandal att Carl Bildt kunde bli utrikesminister. Det är en skam att han fortfarande är det.

Anders sa...

Ber om ursäkt att jag snodde ditt skämt bild(t). Trodde jag var först, men lyckades missa din rubrik. Kanske inte det största problemet i världen, tycker ändå rätt ska vara rätt Tokis.

Vincent sa...

Jag trodde det var ljugholt först, men han kör ju 2 bilar så det kan det ju inte ha varit...

Synd bara att premissen för det roliga är falsk. Till förtret för alla vänstertroll så är ju inte Carl Bildt nere i afrika och dödar negrer på helgerna för $$$. Sedan 5-6 år har han ju inte ens några formella band till företaget Lundin. Vad kommer härnäst? Modiga angrepp mot Bo Lundrgren? Gustav V? Herodes?

Contemporise maaaan!

Anders sa...

Vincent, Bildt är vit som snö i din lilla naiva blåhögervärld.
Att fortsätta personhetsen och drevet på Juholt är fantastiskt modigt. Du är stöpt i samma form som 90% av högervännerna i detta forum, samt totalt humorbefriad.

Anonym sa...

Nu är ju inte Tintin heller ute och bedriver folkmord. Hans världsbild är möjligen inte helt uppdaterad år 2011, men han är en bra kille ändå. Det är jämförelsen av Bildt med Tintin som är det roliga. Antagligen skulle en åldrad Tintin se ut som Bildt också.

Har konstnären andra syften med sin bild (intrång på copyright, någon?) visar han/hon fullständig okunnighet om både Tintin och Bildt. I dessa dagar ser vi okunnighet återigen vara vänsterns bästa gren, ett adelsmärke rent av. Det är detta som är det subtilt roliga i bilden och det som vi skrattar åt. Självmål av konstnären.

Anders sa...

Fel Anonym 08:57, okunnighet, egoism och cynism är det du och dina högervänner briljerar med.
Eller vad säger du Vincent.

Anders sa...

Anonym, hur kan han/hon visa fullständig okunnighet om Tintin och Bildt, när du inte ens vet vilka andra syften som menas. Lite självrannsakan hade nog varit passande från din sida, men ok jag är naiv, självrannsakan är förmodligen ett helt okänt begrepp för högern.

Anonym sa...

Jag tror Bildt är tillräckligt cynisk för att t.ex. smörja den livsviktiga oljeimporten från Ryssland samtidigt som han har hjärta att inte sälja ut balterna.

Hans Odeberg sa...

Jo Anders, Bildt är en skandal. Tänk dig en aristokratiskt högfärdig och arrogant politiker, som anser sig huvudet högre än oppositionen och ofta är det också. Tvivelaktiga affärer, till exempel att kvitta Harvard-arvoden mot terminsavgifter. Eller vänta nu, det där var ju Palme jag beskrev.
Ogillar man Carl, så får man nog tala lite tyst om Olof också.

Anders sa...

Hans, tror det är mer relevant att kritisera nu verkande politiker, med tanke på högerns tvivelaktiga historia (tidigare inlägg).

Anonym sa...

Anders, tar du debatten om att okunnighet återigen visar sig vara vänsterns bästa gren? Vem kan vara kompetent utan kunskap, färdighet och erfarenhet, och vem var det förresten som i våras sa sig föra en "kunskapsbaserad politik"?

Anders sa...

Ja jag tar debatten med dig om du åtminstone skriver ditt namn, lite svårt att kommentera alla anonym här på forumet, utan att veta vem som är vem. Sen får vi se om Tokis vill ha debatten på sitt forum!!
Du (om det nu var du), svarade inte på min fråga tidigare om hur han/hon kunde visa fullständig okunnighet....

Anonym sa...

Aj-aj. Så får man inte göra. Den svarte mannen är avbildad på ett rasistiskt vis. Så ser inte en afrikan ut i verkligheten. Att sen dessa självgoda samhällsförbättrare köper rosor i Februari för 20 kronor styck, som en afrikan har skördat för 1 öre styck är helt i sin ordning. Vem är rasist? Den som stödjer slavarbete i Afrika eller de som tillverkar godis och barnboksförfattare?