2011/11/30

DEN 30 NOVEMBER - DEN DUBBLA DÖDSDAGEN...


Kulan genomborrade hela skallen, stannade inte upp någonstans i kraniet eller i den porösa hjärnan. In genom den ena tinningen, ut genom den andra och döden var ögonblicklig. Det var kväll, det var mörkt och ingen kunde säga med säkerhet ifall det var en av motståndarnas kulor som ändat det där livet där och då, eller ifall det var en av de egna som ledsnat på all skit som mannen med den nu genomborrade skallen hade ställt till med under sina år som maktspelare, som agendasättare...

Det var den här dagen, den 30 november för 293 år som en rätt misslyckad krigarkung stupade av en kula i kraniet i en löpgrav vid Fredrikstens fästning i Norge. Året var 1718, dagen alltså den 30 november när kung Karl XII stupade i höstmörkret. Av många anses fortfarande kung Karl XII som en hjältekonung, av ännu några fler som ett misslyckande - mannen som krigade bort stormakten Sverige, körde landet i botten och såg till att kvinnorna i riket till stor del fick improvisera själva för att ha lite fredagsmys i århundranden framöver. Männen dog som flugor på olika slagfält, men kung Karl XII kunde inte sluta kriga. Det var hans livsuppgift att kriga mot allt och alla på lite olika sätt, mot yttre fiender och mot det egna, krigströtta folket.

Den här dagen, den 30 november 2011 -293 år senare - tar även bloggen Tokmoderaten sina sista andetag i det här formatet. Den 30 november kommer inte längre bara vara Karl XII:s dödsdag, utan även den gamla Tokmoderatens dödsdag...

Mailet från de framgångsrika redaktörerna på Nyheter 24 vid Stureplan liksom genomborrade hela skallen, stannade inte upp i något nostalgiskt filter eller bearbetades på ett sätt som skulle ha gjort att de där locktonerna i mailet var ointressanta. Döden var inte ögonblicklig, det blev mer av en dödskamp där förutsättningar ältades och plus och minus vägdes mot varandra innan den där bloggen lade sig ner för att dö en plågsam död - en död som förr eller senare skulle komma i något format. Förr är nu, den 30 november - när året är som mörkast.

Det här är faktiskt det näst sista inlägget som publiceras på Tokmoderatens blogger-sida, ett inlägg som är historiskt då det faktiskt är det enda inlägget som kommer att publiceras på tvenna tokmoderata bloggar. Jag stupar här och nu, krystar bara fram en dödsruna i form av en länk framåt klockan 23.59 för att klockan 00:01 återfödas i en annan skepnad efter historiens kortaste likfärd med slutpunkt på Nyheter 24:s redaktion vid Stureplan. På nedre Östermalm kommer Tokmoderaten att leva vidare, som en prostituerad del av ett spirande nyhetsimperium.

Det kommer inte att finnas tid för saknad, inte för gråt eller hulkanden. Glädjen över att gammalt blir nytt kommer förhoppningsvis få min kreativitet att ta några steg till. Nytändning. Nystart. Nyheter 24. Där finns jag snart. Löften om att få vara den jag är som bloggare har tagits emot, att inte vara som alla andra blir sålunda även mitt ordspråk på min nya hemvist.

Jag hoppas att Du som har följt mig genom åren - som är fast i mitt nät - har som ambition att följa mig när jag går vidare. Jag försöker skapa för de läsare som älskar eller hatar det jag gör. Jag försöker att brinna för att entusiamsera eller framkalla kräkningar. Jag vill inte lämna någon oberörd när jag skriver - och det är därför du som älskar eller hatar måste följa med. Alla mina läsare är lika värdefulla oavsett om läsandet grundades i djup kärlek eller ändlöst hatande och föraktande. Jag vill ta med er alla in i min nya framtid, och gärna hitta fler som vill engageras på något sätt.

Så häng på, hitta mig HÄR framöver. Ändra på "favoriter" på webb-läsaren och trygga min framtid som den där bloggaren som inte är som alla andra och som aldrig någonsin, någonstans eller någon gång kommer att bli det heller. Farväl, och välkommen...

Länkar:
Bloggar:

1 kommentar:

Anders sa...

Auf Wienerschnitzel.....

//Anders