2010/12/27

CENTERN I SCHACK MATT - DAMOFFER...?


Visst har socialdemokratin en kris av guds nåde, och det är ju jättekul att beskåda från högerflanken. Men det finns några andra partier som också krisar, och där det är jättetråkigt att se på från högerflygeln - Kristdemokraterna och Centern...

Jag vurmar för en mångfald i det borgerliga samarbetet och mår fysiskt illa av tanken på ett två- eller treparti-system i det här landet där det nya statsbärande partiet utmanas av ett grönt spektakel och ett gammalt statsbärande parti som bara rör sig i sina dödsryckningar. Men är det inte dit vi verkar vara på väg, där "mitt" parti Moderaterna äter upp sina mindre vänner i en form av borgerlig kannibalism som leder raka vägen dit jag inte vill komma.

Missförstå mig inte, jag vill se ett starkt moderat parti, rent av dominerande i svensk politik för lång tid framåt. Men samtidigt vill jag absolut inte se "mitt" parti utvecklas till någon maktfullkomlig kopia av ett parti som grävde sin egen grav när man inbillade sig att man var ett med det svenska folket. Moderaterna kan gott få ha 38 procent av rösterna, men ändå vara beroende av 4% folkpartister, 4% centerpartister och 4% kristdemokrater - och där är vi inte nu enligt opinionsundersökningen som ger mig delade känslor...

Socialdemokratin fortsätter falla, men det är ändå en gåta för mig att mer än var fjärde svensk säger sig stötta ett parti som saknar ledning, visioner, politik och färdriktning. Samtidigt så finns det några tynande partier i vårt gäng som har ledare, hyfsade visioner, en politik i allians med sina vänner och en gemensam färdriktning som har lika många supportrar som Flamingo-kvintetten - och visst är det sjukt...?

När det gäller KD så har jag tidigare ordinerat min medicin, som innebär en tydlig positionering på högerkanten där traditionell konservatism tillsammans med KD:s kärnfrågor kommer locka till sig tillräckligt många desillusionerade gammel-moderater som mår dåligt i det nya partiet. Göran Hägglund är en partiledare som har potential att växa - det vet alla som har lite insikt i svensk politik - och ett partiledarbyte är alltså inte att tänka på i ett parti utan andra galjonsfigurer.

Men Centerpartiet då? Detta parti som en gång var borgerlighetens murbräcka mot Palmes socialdemokrati, detta Centerparti som idag är ett tragiskt minne av det som en gång var - vad kan Centern göra? Fan vet, eftersom jag tycker att Centern har gjort mycket rätt som de inte fått betalt för av väljarna. Ta kärnkraftsfrågan till exempel, hur skulle elräkningarna se ut om den gamla dammiga Fälldin-retoriken levde kvar in i i modern tid? "Svek!" skrek den där halvtokiga skådisen Solveig Ternström innan hon bytte till ett parti som inte längre vet hur de förhåller sig till kärnkraften.

Precis som i sosseriets fall så tror jag att det kommer att krävas ett damoffer innan Centerpartiet kommer upp på banan igen. Hur bra jag än tycker om Maud så finns det gott om folk som får ont i magen när de hör Maud orera. Maud skrämmer bort folk, Maud förknippas inte med det nya Centerpartiet - trots att hon är en av personerna bakom en nödvändig utveckling. Låt Maud göra en Lars Leijonborg, avgå som partiledare men fortsätta som ansvarigt statsråd där det finns massor att uträtta för en Allians som gått i stå.

Men vem vill jag se som ny Centerledare? Fick jag välja fritt så skulle någan av de gröna ikonerna Johan Hedin eller Per Ankersjö göra sig förträffligt i rollen som ledare för ett pragmatiskt framåtsträvande Centerparti, men så väl vill nog inte ödet att det skall gå. Men det finns en ny dam att plocka in om eller när Maud faller - och det är den unga men erfarna Annie Johansson. Skärpt, skön, modern och redo för att attrahera nya väljare till ett parti som behövs i svensk politik igår, idag och imorgon...

Det är vad jag tycker, men det behöver ju ingen bry sig om egentligen. Se det som goda råd från en vän som vill väl men som inte har någon talan i det interna familjelivet. Det enda jag kan är att be er att vakna, tre och helvt år kan gå väldigt fort och då behövs Ni mer än någonsin,

Länkar: SvD, DN, Expr, AB

7 kommentarer:

Krassman sa...

Det måste vara den grundste analys av Centerpartiets kris som blivit publicerad under hela 2000-talet Antonsson.

Kom igen nu Antonsson....vad är det för namn du lyfter som blivande regenter för det gamla bondeförbundet? Vart finns Carlsgren, Erlandsson och andra gelsbyggds vurmare?

Dina namn du nämner skulle lika bra kunna vara hämtade från dina egna led inom Moderaterna, för så stor skillnad är det nämligen på de nämndas och er egen politik. Du vill se mångfald skriver du, men då måste du ändå våga ge Centerpartiet en profil som inte är någon annans. I vilkas fotspår går Hedin, Ankersjö och Johansson tror du?

Du måste sniffat på glöggen pojk...när du skrev detta inlägg. Men jag länkar skiten ändå...

Tokmoderaten sa...

...och du har redan svept nyårsbubblet ser jag! Eskilsson, Carlgren - hur stora tror du Centern blir med dom? Berätta! Puss ändå...

Anonym sa...

Utan att ha några specifika siffror på området så inbillar jag mig själv att just Eskil snarare är ett av Centerns riktigt stora problem.

Vidare så är det just det här med att vara borgerlighetens gröna kapitalistiska alternativ. Som är så grönt att vargjakt är superviktigt, enorma jordbrukssubventioner där så går och oavsett hur mkt växthuseffekt det blir så är köttskatt uteslutet.

Det är ju klart att när den profil man vill måla upp och sakfrågorna går stick i stäv så finns det föga möjligheter.

Samma problem tror jag KD har med Mats Odell, också en sådan som drar ner röster med ogenomtänkta beslut (läs, 85%låne regel istället för mer genomtänkta förslag som skippat uppskov etc).

Jag själv röstar Centern men det vrider sig i magen varje gång namnet Eskil står i tidningarna... *ryyys*

Chrille sa...

Visserligen tror jag du har rätt om Maud, men jag tror också att centerpartiet har större problem än så.

På den "miljövänliga" sidan har man Andreas Carlgren och jag tror fler och fler blir medvetna om att han ljuger, ungefär varje gång han öppnar munnen. Han ljuger om vargarna, han ljuger om den "globala uppvärmningen". Tyvärr, det kan helt enkelt inte sägas diplomatiskt. Carlgren och centerpartiet är inte radikalt nog inom miljöområdet för att ta röster från miljöpartiet som kan vara hur radikala som helst i opposition. Och man stöter bort allmänborgerliga väljare (som mig) med sina lögner och sin radikalism inom miljöområdet.

Center-partiet gjorde också ett försök att framstå som det liberala partiet i svensk politik, men tappade trovärdighet i och med FRA-omröstningen. Fredrik Federley och Annie Johansson förlorade ansiktet. Hur man piskade de oliktänkande in i ledet var heller inte snyggt, och antagligen inte lagligt. Hade borgarna varit lite smarta så hade man antingen skippat FRA helt, genomfört ett mycket liberalare förslag, eller gjort någon smart habrovink för att rädda ansiktet på de liberala. Titta på hur vänster-blocket gjorde i talmansomröstningen. Först föreslår man den hopplöse opportunisten Kent Härstedt, som man inte ville ha ens själva eftersom man sedan valde Susanne Eberstein till vice. Sedan så tar man bort en röst från varje parti, Bodström utomlands, Höj borta och antagligen röstade en miljöpartist på Westerberg. Helt meningslöst sett till effekten, Westerberg blev vald, men taktiskt smart eftersom man kunde säga att sverigedemokraterna röstade på det borgerliga alternativet.

Kvar blir då de traditionella center-väljarna, boende på "landsbygden". Här kan jag inte göra någon analys annat än att de helt enkelt inte räcker till.

Chrille sa...

forts...

Min rekommendation till centerpartiet blir därför:

1) Byt ut Maud mot någon lugn, trygg person. En ny Fälldin.

2) Håll en hearing om den "globala uppvärmningen" och ge även kritikerna en riktig ärlig chans. Vänd på varje blad om koldioxid-skatt, elcertifikat, vindkraft, kärnkraft mm. Byt ut miljöpolitiken mot det man kommer fram till, och kicka Carlgren.

3) Ge den liberala falangen en chans att återvinna sitt förtroende. Driv på om en upphävd FRA-lag. Om inte annat så visar Wikileaks att alla "hemliga" uppgifter läcker.

4) Skaffa en eller ett par profil-frågor inom alliansen. Idag tycker ju alla samma i nästan alla frågor. Klokare miljöpolitik för att ta röster från mp, bättre småföretagarpolitik för att ta röster från s, minskad invandring för att ta röster från sd.

Det borde räcka.

Anonym sa...

Det där med att man kan plocka liberala poäng med slopande av kontrollagarna stämmer.
Wikileaks avslöjade just den checklista som Beatrice Asks departement fick från USA för FRA, IPRED och DLD, alla för att gynna amerikanska företag (INTE motverka terrorism).
Om Centern gjorde slag i saken och gick ut och sade att man krävde revision av dessa lagar så att ändamålsglidningen kan kontrolleras och så att vanligt folk kan få behålla sin integritet så hade de fått en hel ungdomsgeneration med sig! Det är ju precis det som alliansen saknat!
Självklart behöver man lite mer radikal miljöpolitik också. Att centern driver en linje behöver inte betyda att den linjen senare blir alliansens politik.

Anonym sa...

SD ökar sakta men säkert - i varje opinionsundersökning. När väl folk får upp ögonen att SDs politik inte alls är "främlingsfientlig" utan att den enbart handlar om sunt förnuft, och prioriteringar kommer stödet öka lavinartat.

2014 - är SD det näst största "allians" partiet, efter M, speciellt om KD och C nu börjar närma sig så låga siffror att folk börjar inse att en stödröst skulle vara en bortkastad röst.

//Fogelklou