2010/12/22

NIKLAS NORDSTRÖM OCH LIKSKÄNDANDET...


Niklas Nordström är socialdemokrat. Ja, det är iallafall vad han påstår och eftersom han har varit SSU-ordförande em gång i tiden så borde det väl vara så. Niklas Nordström har hyfsat ofta haft möjligheten att komma ut ur mediabruset för att berätta om sin syn på Sverige ur sitt sossiga perspektiv, och han gör det oftast riktigt bra om jag som politisk meningsmotståndare får tycka till. Men från är om Niklas Nordström vill sitt parti väl, eller bara använder ett redan nedkört parti för att mjölka pengar ur...?

Jag såg en bild framför mig där Niklas Nordström borde ha varit genuint intresserad av att hjälpa det parti som han säger sig sympatisera med, men den bilden var falsk om man inte tycker att det är hjälp att ta 40.000 kronor i arvode för att prata kriser med sina kamrater i Rörelsen. Hade jag själv varit en PR-guru av rang med hjärtat i ett parti som faller fritt och behöver allt stöd i världen för att hamna rätt så inbillar jag mig att jag hade gjort det gratis eller iallafall till ett kraftigt rabatterat kompis-pris. Men jag är ju inte PR-guru och mitt hjärta finns inte hos ett parti som faller fritt, snarare tvärtom. Niklas Nordström tänkte tvärtom, och SAP:s stängds kriskommission öppnade gärna plånboken.

Niklas Nordström påstår att han är socialdemokrat och egentligen borde jag inte ifrågasätta hans ideologiska hemvist överhuvudtaget, men beter sig inte Niklas Nordström som en rov-kapitalist på värsta tänkbara utsugar-humör när han tar betalt för att få sitt parti att ta sig ur krisen? Nordströms beteende är inte kompatibelt med den bild jag har av något som sägs vara en folkrörelse, något unikt och fint där den starka ställer upp för den svaga - det som en gång var bilden av sosseriet. Någonstans på vägen dog den bilden, och det är en av många förklaringar till varför "klia-varandra-på-ryggen-partiet" och den mest etablerade "politiker-adeln" är mer fjärran väljarna än vad man någonsin har varit just nu...

Det är inte fult att tjäna pengar, alls icke, och Niklas Nordström är ju bara smart när han lyckas ta betalt för det som han säkert skulle kunna berätta för någon insatt valanalytiker på Sveavägen 68 över en kopp kaffe. Men Niklas Nordström är sosse, påstår han, och då är det helt plötsligt lite fult att tjäna pengar, speciellt på något som är att likna vid likskändning. Niklas Nordström var smart, men frågan är om det var smart att återigen göra bilden av ett korrupt och kaotiskt parti ännu lite tydligare.

Socialdemokratin har under hela 1900-talet byggt upp ett starkt varumärke, till och från fruktansvärt starkt. Efter några svala år i början av det här seklet så rasade allt som ett korthus på några månader eller veckor efter en historisk valförlust. Är det bara jag som tänker på Refaat El-Sayed och Fermenta när man ser Ibrahim Baylan, Mona Sahlin och socialdemokratin av idag? Det finns ju likheter i det snabba förfallet, men där Mona Sahlin och Baylan knappast lär få sitta i finkan för vad de gjorde och hur de gjorde det...

Sosseriet var ett ståtligt rådjur trots sina fästingar som hoppade fram över de politiska fälten, trygg och orädd. Men så nådde rådjuret en väg där en orange långtradare skickade rådjuret ut i periferin med en våldsam kraft, och det som var så fint är bara så tragiskt. Som ett påkört rådjur vid vägkanten, plågat och lidande i väntan på det ofrånkomliga ligger ett tidigare respekterat parti, och vem om inte Niklas Nordström var framme och gav ett lidande parti det där befriande nackskottet...

Länkar: AB1, AB2, AB3

1 kommentar:

Visionären sa...

Men det var väl någon som beställde föredraget och träffade överenskommelse med NN om gaget. Menar du att dennne någon p.g.a. tvingande hot, vilseledande eller allmän sinnesslöhet är fri från skuld vad gäller nådaskottet?

V