2008/06/20

EN MIDSOMMARNATTSDRÖM


Just nu sitter man på jobbet och håller på att förgås av tristess. Alla min killkompisar är borta, jag jobbar med tjejer, tanter och kärringar i olika stadier av tråkighet... Vi killar, jag, Jocke, Thomas och Kjell har alltid kul på jobbet, roligt på det där infantila, grabbiga sättet. Mycket skämt, alltid låg nivå och en prepubertal ton i samtalen. Jag längtar efter er!

Torsdagen har nu övergått i fredag, alltså är det midsommarafton, och man befinner sig på sitt jobb till i morgon klockan 7. Därefter vila 3-4 timmar innan jag får chansen att fira midsommar med familjen. Vi skall ut till slottsparken i Tyresö, en trevlig plats om vädret är på gott humör. Här kan man dansa fjantiga danser, sjunga löjliga låtar men trots detta njuta av en picnic. Under de fåtaliga timmar jag var vaken under torsdagen hann jag iallafall handla mat, tilltugg och alkohol inför firandet. Mest upprörd var jag över att färskpotatisen kostade 12.90 kilot, oftast brukar man ju få dessa primörer nästan gratis.

Själva firandet brukar ju inte vara någon fröjd för gourmanden Antonsson. Jag spyr nästan av alla sillsorter, fisk ligger inte för mig och jag gillar inte ägg... Kvar blir det färskpotatis, gräddfil, gräslök och köttbullar om man bortser från jordgubbar och de flytande artiklarna. Kvällens mat är bättre från min synvinkel, med grillad kycklingfilé och sallad som bas.

En av de viktigaste beståndsdelarna är ju snapsen, och den tar jag trots frånvaron av sillbitar på min tallrik. Det går alldeles utmärkt att skölja ner köttbullar och knäckebröd med starksprit. Favoriteten är estnisk, vad annars? Viru Valge 40% med äppelsmak, helt underbar om den är 4-5 grader kall...! I år blir det dock hederlig Absolut, resan till Estland kommer senare i år.

Och så kom man på att redan på midsommardagen skall man till jobbet igen, oh vad roligt - jätteroligt! Trots min bitterhet vill Tokmoderaten passa på att önska alla läsare en riktigt trevlig, behaglig, lugn och skadefri midsommarhelg!

Inga kommentarer: