2008/06/01

FÖRNEDRAD PÅ FACEBOOK


Jaha, så var jag där i mitt ältande angående min låga självkänsla igen... Precis som många andra finns jag med på Facebook, med en diger samling av "goda" vänner. Bland applikationerna finns en som kallas Compare People, för de icke engelsk-kunniga: Jämför folk. Här skall man bland två vänner välja den som man helst skulle äta middag med, den som är bäst på att tala inför publik eller har finast hår...

I dag ögnade jag igenom min sammanställning och fick en hästspark i skrevet! Uppenbarligen är jag den mest osympatiska individen, eller iallafall den anskrämligaste i min umgängeskrets. Bland de resultat som nu kommer få mig att behöva förnya min kontakt med min terapeut finns följande:

Het: 0 av 5 "vänner" anser mig vara "hot".
Bästa "fångst": 0 av 3 "vänner" anser mig vara något att "fånga".
Mest attraktiv: 0 av 4 "vänner" tycker att jag är fager.
Helst ligga med: 0 av 4 "vänner" skulle kunna tänka sig att dela säng med mig.
Luktar godare: 1 av 5 "vänner" tycker att jag luktar ok.
Kramig: 1 av 6 "vänner" skulle föredra att gosa med mig.
Vackra ögon: 0 av 3 "vänner" tycker att mina ögon är fina. Ett hårt slag då detta har nämnts av mina ex som en av mina bättre fysiska hållpunkter.
Mest atletisk: 0 av 3 "vänner" tycker att jag är sportig. OK, denna köper jag utan gråt och tandagnisslan.

Sedan vet jag ju att ingen, absolut INGEN, skulle vilja resa med mig, vara med mig på en öde ö, tycker att jag är modemedveten eller är cool. Speciellt hårt svider det när en person jag högaktar och uppskattar har tyckt att resande, dinerande eller hänga ute en dag med är något som man defintivt inte kan ha herr Antonsson till... Psykofarmaka? Självmord? Eller bara ett totalt psykbryt...? Ni blir varse inom någon vecka.

5 kommentarer:

Leno sa...

Blockera alla fåniga applikationer så slipper du se resultatet av andras tanklöshet! Det gör bara ont och tar kraft trots att kommentarerna är helt meningslösa och inte med sanningen överensstämmande! Jag är inte ett dugg moderat men lycka till ändå! L

Joakim Draköga sa...

Du måste tänka positivt Fredrik! I detta fall får väl dina tankar sväva runt att du har "vänner". Dessutom har ju en "vän" valt dig att gosa med, man kan ju undra vad det andra alternativet var? Hahaha

Mattias Lönnqvist sa...

Ptja, jag tror att man ska ta facebook på allt för stort allvar. Jag kollar av det ibland, men brukar inte lägga särskilt stor vikt vid de jämförelser som finns.

Det är lite grann som de här böckerna som fanns när man gick i grundskolan; typ "min klass" och liknande. Det är mest en mätare av vem som är populärast just nu, och vilka det är "inne" att gilla. Plus att de lämpar sig väl för extroverta och extremt sociala personer; en grupp jag aldrig hört hemma i.

Joakim Draköga sa...

Jag har ju oxå en facebookprofil, Där jag blev vald till modigast person och bästa pappa, inga dåliga titlar vill jag lova... Men man jämförs ju med EN annan person. Om jag tex någons mod jämförs med en uppenbarligen feg person, låt oss säga Gummesson,då är ju utfallet klart redan på förhand....Vill oxå meddela att jag i stort sett lagt ned FB, p.g.a. all spam och reklam......

Anonym sa...

Folk ger hellre positiva röster till dem som de är närmare vänner med. Har man många personer på sin friends-lista så kan man räkna med att de flesta har andra bekanta som de tycker bättre om, särskilt om de flesta av ens närmaste bekanta i det verkliga livet inte finns med på Facebook.

Sedan kan man också fråga sig hur gärna man egentligen vill vara omtyckt av en person som använder den applikationen; dels antyder applikationens blotta närvaro att personen är osäker i sig själv och vill ha massor av bekräftelse, dels kan man ifrågasätta vilken slags karaktär en person har ifall denne sitter och jämför folk på det sättet...