2008/03/05

NYTT KÖPTEMPEL I TRAKTERNA


Uppenbarligen skall man i Solna bygga Skandinaviens största shoppingcenter, Mall of Scandinavia. Har man varit i Mall of America i Minnesota, som undertecknad, får man en närmast euforisk känsla när man läser nyheten, men sedan tänker man till...


Svenska köpcenter är fruktansvärt enkelspåriga, samma butiker överallt, ingen spänning och ett utbud som man finner vara likadant oavsett om man är i A6 Center i Jönköping, Nordstan i Götet eller Täby Centrum. Samma butiker överallt, tråkigt och intetsägande. Det är det lilla landets förbannelse, utbudet blir sämre på grund av en relativt liten befolkning. Att man sedan är på väg att förbygga sig är i min ögon uppenbart. Bara runt hemstaden Sundbyberg är ett nytt köpcentrum under uppförande vid Bromma Flygplats, i Sumpan skall vi slänga pengar på Lorry, Barkarby växer, Solna Centrum kommer(/skulle?) växa, Kista är redan ett fullgott alternativ. Vad skall den nya shoppingstaden komma med som inte de andra redan har?

Nyss hemkommen från Frankrike har jag upplevt andra butiker och andra "malls", med franska butiker. Släpp in fler influenser från kontinenten. En fransk motsvarighet till Coop Forum eller ICA Maxi, som Geant eller Carrefour skulle göra succé, billigt, bra och tilltalande på alla sätt. Sedan skulle gott GeKås från Ullared få etablera sig i våra trakter, om dom nu vill... Billig shopping är alltid bra shopping, iallafall för oss som inte har pengar i överflöd trots skattesänkningarna.

Det enda jag vet nu är att Lorry kommer bli för litet, för enkelspårigt och likt ett onödigt bihang. De stora galleriorna runtomkring kommer underminera kundunderlaget... Odla istället vår unika centrumkultur i Sundbyberg, t.ex genom att göra Sturegatan till gågata. Självfallet är detta min högst personliga åsikt, att min partigrupp kan tycka annat respekterar jag följdaktligen...

1 kommentar:

BT sa...

Satsningen är helt underbar! Men namnet är ett dåligt skämt. Har Sverige ingen stolthet? Vågar vi inte satsa på ett eget koncept och skapa ett eget namn som sätter trender - istället för att härma Mall of America (som visserligen är en fantastisk upplevelse men som ju också är mer än dubbelt så stor som våran Skandinaviska motsvarighet).

Besökarna kommer att förvänta sig en nöjespark, en isrink och samma typ av välorganiserade shoppingupplevelse - vilket hade varit fantastiskt spännande att uppleva i Sverige. Men det går inte att jämföra Minnesota med Stockholm och tro att det automatiskt blir succé om man använder ett större shoppingcenters väletablerade namn. Jag tycker att ägarna borde satsa på ett eget namn, något unikt och något som är nytänkande. Något som knyter an till arenan, kanske? Eller till staden, till landet eller till Skandinavien i sig.

För i ärlighetens namn, tror du att Hilda 74 år kommer att säga att hon går till "Mall of Scandinavia" när hon ska storhandla för veckan? Det tror inte jag, utan jag tror att området snabbt får ett försvenskat namn - vilket i vanlig ordning kommer att skada ägarnas försök att etablera det officiella namnet som ett begrepp och ett varumärke i sig. "Maskan" (Ma-Scan) och "Mosen" (Mall Of Scan...) har jag redan hört. Fler kommer, och starkast vinner.

Nej, fram för ett nytt namn, ett svenskt namn som även fungerar internationellt. Något vi kan vara stolta över, något som skapar trenderna i stället för att följa dem. Något som representerar framtiden. Det är projektet värt, tycker jag.