2008/09/15

ETT SYNNERLIGEN IDIOTISKT BESLUT - REPRIS


Jag skrev om det här med det idiotiska påhittet att ta bort narkosläkaren från A998, som är ambulanshelikopterns namn, redan i somras. På förekommen anledning repriseras inlägget nedan:

"Läkarmedverkan i ambulanser är inte normalt på land. Varför skulle människor i skärgården behöva läkare mer?" God morgon yxskaft! Det är alltså detta, närmast avundsjuka, argument som rättfärdigar beslutet att ta bort narkosläkarna från länets ambulanshelikopter. Orden kommer från landstingsrådet Gustav Andersson, centerpartist, som tydligen är totalt omedveten om att helikoptern faktiskt kan landa på fastlandet också...

Att så snabbt som möjligt nå länets alla delar med en kvalificerad läkare görs ju bäst med helikopter. Med bil tar det ca 40 minuter att ta sig till Nykvarn med blåljus från centrala stan, till Hallstavik mer än en timme, med helikopter är man på båda platserna inom 15 minuter från larm... Och fördelen med just helikoptern är att man kan nå båtar och öar om läkaren skulle behövas där, och försök att göra det med bilen kära Gustav Andersson.

Överallt annars i landet så är det snarare så att man verkligen tillser att ambulanshelikoptern blir den spetskompetens inom den pre-hospitala sjukvården som den är ämnad att vara. Att få ut en begåvad läkare till en skadeplats kan vara A och O när det gäller att rädda liv, och helikoptern får ut doktorn snabbast. Sedan spelar det ju ingen ingen roll om man landar vid trafikplats Salem, Drottningholm eller på Ljusterö...

Här har politikerna i landstinget fattat ett beslut som man uppenbarligen inte har tänkt igenom ordentligt, eller i värsta fall inte förstått att man drivit igenom. Jag har faktiskt fått sådana signaler från folk från landstingsfullmäktige som jag har pratat med, att man inte alls vet om att man faktiskt röstat för att avväpna ambulanssjukvården sin mest dugliga resurs... Själva beslutet är skrämmande dumt, och än mer skrämmande om det fattats utan att man anat konsekvenserna. Riv upp, gör om och se till att vi i Stockholm har en ambulanshelikopter som kan göra skillnad mellan liv och död. Därmed inte sagt att narkossyrran på helikoptern är till ingen nytta men ibland behövs skadeplatsläkare eller läkarkompetensen hos vårdtagaren. Det måste även vi i Stockholm kunna erbjuda... Överallt, närsomhelst."

Frågorna till våra landstingspolitiker blir alltså:
1. Är ni medvetna om att man kan använda helikoptern i centrala Stockholm också?
2. Är en människas liv mindre värt i norra Roslagen eller i Skärgården än i Gustav Anderssons eller mina egna kvarter??? Det är nämligen kontentan av att dessa stackare kommer få kvalificerad vård betydligt senare än sina vänner i centrala stan som har ett akutsjukhus nåbart inom några minuter? Gustaf Andersson, ansvarigt landstingsråd, bor behagligt nära St Göran och behöver aldrig bekymra sig om hur lång tid det tar innan han får läkarhjälp. Därmed inte sagt att narkossköterskan på något sätt är okvalificerad, men en läkare är en läkare...

Därmed vill jag yttra att jag även i denna fråga har en divergerande åsikt än mina partivänner i landstinget i denna fråga. Jag står upp för de läkare på min arbetsplats som bemannar helikoptern: Alf, Ola, Patrik mfl. De gör ett fantastiskt jobb, låt dem fortsätta med det!

För övrigt hycklar sossarna i den här frågan också, de har skurit i helikopterverksamheten när de tog bort den extra helikopter som behövds när skärgården invaderas av sommargäster. Det var lika svagsint det, men riktigt till Gustaf Anderssons "dumstrutsfaktor" når inte ens Dag Larsson trots sin politiska hemvist...

3 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

Idag skriver "Galenpannan från Sumpan" klokheter. Grattis!

Tokmoderaten sa...

Tack Lasse!

Men glöm inte att detta är ett ämne där jag har extremt bra koll, eftersom det är mina arbetskamrater som bemannar helikoptern, och med den bakgrund jag har från SOS Alarm...

Lite skillnad mot fotboll alltså, men du kanske tycker jag är ute å cyklar på andra håll också?

Nåväl, frekventa gäster är bra gäster på min blogg, oavsett om de sedan tycker att jag är sjuk i huvudet eller inte ;-)

Morfar Lasse sa...

Nej, nej,

så lätt kommer du inte undan. Det är du som har valt din signatur, eller är det kollegorna nom SOS?

Kloka ord ifrån mig, med galna ideer.