2008/09/17

OM TOKMODERATEN VAR FINANSMINISTER...


...skulle ju Sverige vara en fantastisk plats att bo på!

I Aftonbladet får man lämna egna förslag på budget, och självklart vill även allas Er favoritmoderat vara med och visa hur en budget med tanke, empati och framåtskridande kan se ut.

Enligt Aftonbladets mall har jag 30 miljarder att spendera, men i och med att jag skapar en ny och mycket välgenomtänkt skatt och några straffavgifter så anser jag att jag har 42 miljarder till mitt förfogande. Läs, förvånas och njut av en budget så vacker att man blir rörd till tårar.

Intäkter:
Skatt på fackföreningsavgift: 10 miljarder kronor.
Ideologisk straffavgift på utbildningskostnad för utbildning hos ABF: 500 miljoner kr.
Ideologisk straffavgift för avgifter till Unga Örnars sommarläger: 500 miljoner kr.
Ideologisk straffavgift på medlemsavgift till Hyresgästföreningen: 1 miljard kr.

Satsningar:
Försvarsmakten: Resursförstärkning, återskapad nationell förmåga: 15 miljarder kr.
Polisen: Resursförstärkning: 2 miljarder kronor.
Rättsväsendet: Investering i ett "Livstidsfängelse" på Svenska Högarna: 800 miljoner kr.
Energiförsörjning: Återstart av Barsebäck samt byggnation av 3 nya reaktorer i Stora Vika: 3.2 miljarder kronor.
Infrastruktur: Byggande av Ostlänken, byggande av motorväg Rv 40 Jönköping-Ulricehamn, E4 hela sträckningen Jönköping-Helsingborg samt bro mellan Fårösund och Fårö över Norra gattet: 10 miljarder kronor.
Vård: Satsning på prehospital sjukvård med en läkarbemannad ambulanshelikopter per 500.000 inv: 1 miljard kronor.
Skola 1: Mobilstörningsutrustning vid alla grundskolor och gymnasier: 2.5 miljarder kronor.
Skola 2: Utökad lärartäthet på skolorna: 1.5 miljarder kronor.
Bistånd: Ekonomiskt stöd till Georgiens försvarsmakt: 2 miljarder kronor samt 12 JAS-39.
Skattesänkning 1: Moms på Fast-food, läsk och sötsaker avskaffas: 3 miljarder.
Skattesänkning 2: Jobbskatteavdraget, steg 3: Avdrag riktat till manliga undersköterskor på Intensivvårdsavdelningar i Stockholmsområdet: 1 miljard kronor ( ger ca 800.000 kronor i sänkt skatt per år till målgruppen, och i de fall man inte kan sänka skatten med detta belopp utgår istället resterande del som ett "Livskvalitetstipendium", skattefritt...)

Tänk om detta kunde realiseras, hur bra opinionssiffror skulle då Alliansen ha...? 75-80% av väljarna? Lite lågt räknat...

4 kommentarer:

Joakim Draköga sa...

Jag tyckte om idén med störningsutrustning, men det skulle ju bli billigare om man förbjöd mobiler hos elever på skolområde Om man ertappas med mobil blir den omedelbart statens egendom och kan säljas på den nya statliga auktionssajten för tillvaratagna mobiler o.dyl. Det blir ju en skatteintäkt som oavkortat kan gå till "manliga IVA-undersköterskor inom Stockholmsområdet".

Mattias Lönnqvist sa...

Även om dina skattesänkningar är med glimten i ögat så måste jag (som den besserwisser jag är) påpeka att vård och skola inte går via statsbudgeten utan via landstingets och kommunens budget.

Själv skulle jag lägga pengarna i första hand på att återställa skatteuppgörelsen från början av 90-talet där man aldrig skulle behöva betala mer än 50% skatt på en inkomstökning och där systemet skulle vara så enkelt som möjligt med så få undantag som möjligt.

Däribland ingår givetvis att avskaffa den "tillfälliga" värnskatten.

Därefter skulle jag lägga en del på att sänka skatten på snus (eftersom det är bättre att folk snusar än att de röker) men också öka skatten på drivmedel.

Liksom dig skulle jag förstärka försvaret, men jag skulle också lägga en hel del på högre utbildning (dock kvalitet och inte sossarnas variant med kvantitet) och jag skulle fördubbla bidragsdelen i studiemedelssystemet.

Tokmoderaten sa...

Mattias, då ger vi kommuner och landsting statsbidrag på dessa belopp som öronmärks.

Joakim Draköga sa...

Mattias: Jag hade hoppats på att du skulle ta upp hur manliga undersköterskor på Intensivvårdsavdelningar i Stockholms län halkat efter i löner, och deras oerhört svåra situation på arbetsplatserna. Vi talar om sextrakasserier, mobbing och våld. Det är inte mer än rätt att de ska få en mycket stor ersättning från samhället. Vi kan se det som "ettplåsterpåsåren"-paket. Eller?