2008/07/05

BERG OCH DALBANORNAS SVARTA DYGN


Jag älskar berg och dalbanor! Finns det något härligare än att känna sin annars tunga kropp bli tyngdlös i en brant backe eller en tvär kurva? Och med det som händer i berg och dalbanornas värld, vågar man njuta framöver...?

Igår var det fyra stackare som slungades i väg på det mysiga och lilla tivolit "Friheden" i Århus. Ett tivoli som jag besökt med min äldste son efter att vunnit en resa dit med Ryanair... Århus var en mycket trevlig stad, bra mycket charmigare än Köpenhamn i mina ögon och det är synd att de flesta svenskar bara passerar staden på motorvägen. Nåväl, berg och dalbana fanns det bara i miniformat på "Friheden" när vi var där, men när bygger något större flyger alltså besökarna i backen med krosskador och sjukhusvård som resultat.

Och så denna tragiska ursäkt till nöjespark som vi har i Stockholm. För litet, för trångt, för lite grönyta i mina ögon. Jag tycker att man skulle kunna bygga en helt ny nöjespark på en annan lättåtkomlig plats där inga k-märkta hus eller annat hindrar expansionen. Varför inte vid Hammarbybacken och ytorna runt om densamma? Tänk vilken succé att ha spökhuset i Henriksdals reningsverk, dofterna och allt skit Stockholmarna spolar ner i toaletten skulle ju skrämma slag på alla besökare... Kan Göteborg ha Liseberg borde väl huvudstaden kunna ha något lika bra? Och vilka berg och dalbanor man skulle kuna bygga i backen, härligt!

Gröna Lund var brandkåren idag för att med stegbil plocka ner ett antal berg och dalbanetrafikanter som fastnat med sin vagn 20 meter upp i luften. Det förvånar mig att man på den lilla ytan som Gröna Lund är fick in en stegbil, men det lyckades. Det är väl ändå rätt sällsynt att man drabbas av tillbud under sin extatiska tur med berg och dalbanan men nu har det varit två tillbud på lika många dagar, och det bara i Skandinavien...

Favoritbanor? Jo det finns... I Sverige har jag ännu inte fått möjlighet att prova Balder eller Kanonen men det hoppas jag få möjlighet att göra om 3 veckor när jag besöker Göteborg och Liseberg. Därför är Lisebergsbanan fortfarande favoriten inom landet. I Europa så intar en härlig träbana på en nöjespark någon mil norr om Metz i Nordöstra Frankrike en favoritplats. Lång med sugande backar och en underbart sugande tur... Jag strävar efter att ta mig till Blackpool och den gigantiska Roller coaster-anläggningen som finns där... Ryanair flyger ju till Liverpool nuförtiden och det ligger ju hyfsat nära.

2 kommentarer:

Jonathan sa...

Låt mig slå ett slag för Six Flags i New Jersey och deras berg och dalbanor.

Måste åkas, annars har man inte levt.
Gäller speciellt Kingda Ka.

Tokmoderaten sa...

Tack för tipset Jonathan. Kommer definitivt ta en närmare titt på New Jersey nästa gång jag besöker den lite större staden österut...