2008/09/12

LÄNGE LEVE LÅGPRISFLYGET!


SAS glansdagar under Jan Carlzon känns väldigt avlägsna när man nu för tiden inget annat läser än om kriser, neddragningar och lönesänkningar... Förr i tiden var SAS något vi skandinaver kunde vara stolta över, så icke längre. Ett flygbolag med uppenbara problem att attrahera kunder, med gamla och miljöfarliga flygplan och med utvecklingskurva som är som berg- och dalbanan Balders första nedförsbacke.

Hur kan det har blivit såhär? Varför krävs det nu en sammanslagning med Lufthansa för att få spillrorna av SAS att överleva? Jag är ju inte på något sätt en flygexpert men jag kan ju dra slutsatser efter mitt eget flygande. Innan uppenbarelsen så flög man väl någon gång vartannat år och då med SAS till dyra pengar. Resan kunde antingen gå till vänner i Dublin, eller till London för en weekend-resa, men det blev alltid svindyrt.

Uppenbarelsen kom, och stjärnan lyste över Skavsta när Ryanair etablerade sig där. Först i början med resor enbart till London, men det dög för en anglofil som undertecknad. Numera så utmanar väl Ryanair SAS på nästan alla linjer egentligen, bortsett trafik inom Norden. Där har vi ju dock andra aktörer som Norwegian och Sterling som pressar det gamla SAS. Men Ryanair är mitt flygbolag, och jag reser mer till en minimal kostnad. Hade det inte varit för detta Ryanair så hade utlandssemestrar med familjen varit lika sällsynta som de dagar jag går för full fart på jobbet...

Jag vet att det finns de som gärna betalar fyra-fem gånger så mycket eller mer för att flyga SAS till London, för att veta vad man skall sitaa och för att få en kopp kaffe och en äcklig smörgås. På Ryanair får du förvisso slåss om platser, du får ingen föda ombord om du inte betalar dyrt för den men resan kan man ofta hitta gratis. Jag väljer en lite lägre servicenivå till ett mycket lägre pris och en lite längre resa till flygplatsen, i detta fall Skavsta...

I mina ögon har inte SAS lyckats möta upp lågprisflyget, det är därför problemen i dag är närmast ohanterbara. Att slå sig ihop med Lufthansa är ett måste, lycka till!

3 kommentarer:

Joakim Draköga sa...

Jasså, så du var aldrig på utlandssemestrar innan Ryanair kom till? Hahaha Du la upp den och t.o.m. polerade bollen!

Den förvånade pappan sa...

Jag gjorde etta arbete om den framtida flygfarten för drygt 6 år sedan. Där skrev jag att det vaf sannolikt att SAS skulle bli ett matarbolag åt någon av de stora, sannolikt Lufthansa. Båda ingår i Star Alliance och hade redan då codeshare, så egentligen var det inte speciellt ologiskt då. Och det är inte mindre ologiskt idag. VI får väl se hur det slutar...

Ryanair vägrar jag att flyga med efter att min sambos kille blev strandsatt och fick nada hjälp. Han fick i och för sig rätt i ARN, men det brukar ju inte Ryanair bry sig om...

Tokmoderaten sa...

Vilken otur... Själv har jag flugit med det nya folkflyget ca 25 ggr utan några problem, bortsett en kraftig försening från Beauvais och hemåt. Samtidigt kryssar man ju i att man läst och godkänner resevillkoren när man bokar, och där framkommer tydligt vad man kan vänta sig när olyckan är framme.