2008/04/02

DEMOKRATI - BETYDER INTE DET FOLKSTYRE?

Vilken tur att man hade tid att ögna igenom Mattias blogg. Jag hade nämligen inte fått Mitt i Sundbyberg när jag gick hemifrån i eftermiddags...

Tydligen finns det folk som anser att vi skall mogna, glömma och förstå vad demokrati innebär. Den som ger oss en känga på Mitt i:s insändarsida heter Johnny Hedberg. Herr Hedberg anser att jag och Mattias bör förstå att vi faktiskt förlorade valet, eller vad denna Johnny nu svammlar om...? Enligt det fastställda valresultatet vann en allians bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna och Centern valet till kommunfullmäktige september 2006. Folkviljan var tydlig, efter 87 år av Socialdemokrati var tiden mogen för något nytt.

På den moderata valsedeln fanns tyvärr två namn, Michael Spira och Arne Wijkman, som efter inte ens ett år med alliansen vid rodret dömde ut denna konstellation av olika diverse långsökta skäl. Spira och Wijkman fanns relativt långt ner på valsedeln, och ingen av herrarna fick speciellt många personkryss i valet. De fick sina platser enbart för att vi moderater gjorde ett mycket bra val och blev stadens största parti. Dessvärre, tyvärr och katastrofalt nog hade vi placerat dessa högt nog för att bli invalda. Tyvärr konsulterades inte en sierska innan vi fastställde valsedeln, detta har vi lärt oss nu...

Det Spira och Wijkman har gjort är fullt lagligt, och ingenting som man kan döma dom för. De har självklart sin fulla rätt att ha synpunkter och till och med hitta en ny ideologi att ty sig till utan att för den skull behöva avgå från sina platser i fullmäktige. Det jag vill rikta in mig på i deras handlande är hånet mot de väljare som röstade för en förändring, och som faktiskt gav moderaterna dessa platser i tron att det skulle besättas av just moderater. Hade däremot herrar Wijkman och Spira fått tillräckligt med personvalsröster för att väljas in hade jag inte varit lika dömande som jag är nu.

En kandidatförsäkran finns också där de båda skrivit under på att ställa sina platser till förfogande om man skulle få för sig att lämna partiet. Detta är inte ett juridikt bindande dokument, men dock en moralisk förpliktelse... Det moraliska ansvar man som folkvald har gentemot mot väljarna lyser i detta fall med sin extrema frånvaro.

Jag anser att den majoritet väljarna valde skall styra staden, det är den enda definition av demokrati som jag vill stå upp för. Alliansen vann valet, och socialdemokratin förlorade. En person - en röst som Johnny Hedberg skriver innebär just detta. Men just nu ogiltigförklarar Wijkman och Spira dessa enskilda medborgares avlagda röster genom att göra sina egna så mycket mer värda. Att då placera Michael Spira i valnämnden som Vice Ordförande tycker jag är lite väl magstarkt... Det är närmast att likna vid att placera Svartenbrandt som vakt vid riksbanken.

Det var mitt, förhoppningsvis, sista inlägg om detta. Bitterheten finns kvar men nu måste jag gå vidare.

1 kommentar:

Onyourleftside sa...

Hej vill bara säga att de sossarna inte alls har styrt i 87 år. Borgarna har fått vara med lite då och då... Som nu. Ett litet frispel då och då... Alla vet ju att de inte har en chans i nästa val. Så det blev visst inte någon stor historisk vändpunkt såsom alliansen vill få det att verka som...

Mvh
Historiern