2008/04/10

MYSIGA MOSELDALEN


Tredje bloggen för idag, behöver man oroas... Nä, jag tror att min yrsel, min sjukdomskänsla och min hjärtklappning beror på min egen variant av filmen "Supersize Me". Nåväl, när jag hittade researtikeln om Moseldalen blev jag prompt tvungen att slänga in en tredje blogg.

Eftersom jag älskar Ryanairs prissättning har de flesta av familjens semestrar gått till platser som man når från den underbara flygplatsen Skavsta. Kostnaden för flyg för hela familjen tur och retur, boende en vecka i lägenhet i den medeltida staden Cochem vid Mosel samt hyrbil denna vecka gick på 8.000 kronor. Helt ok, och ett roligt sätt att snickra ihop en egen resa.

Min tidigare bild av Tyskland var Autobahn, föroreningar och döda skogar. Detta var något helt annorlunda, det var extremt mysigt. Jag vill tillbaka till Cochem igen, för en mer romantisk resa utan killarna... Att sitta i en trång gränd med utsikt över den medeltida borgen och Mosel i skymningen och dricka vin eller öl över en middag är en dröm som jag längtar efter att uppfylla just nu.

Man är ju inte heller tvungen att stanna i just denna stad hela tiden. Mysiga vingårdar, massor av slott och borgar, båtturer på floden, shopping i Koblenz eller en spännande utflykt till F1-banan Nurburgring är bra och intressanta tidsfördriv. Klostret i Maria Laach samt den vackra kratersjön Laachsee är en annan pärla, precis som de mörka och lummiga dalgångarna på väg ner till själva Moseldalen.
En fantastisk del av Tyskland, besök den! Tack Ryanair för att ni fick mig att hitta dit!

3 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Tur att någon gillar Ryanair ... ;)

Men det finns mycket intressant att se i Tyskland. Själv föredrar jag dock Berlin, men så har jag alltid varit en stadsmänniska (åtminstone sedan jag blev vuxen, i min barndom var jag scout och spenderade väldigt mycket tid i naturen)

Tokmoderaten sa...

Jag älskar Ryanair, och har aldrig haft ett enda problem när jag rest med detta exemplariska flygbolag. Dessutom högaktar jag företaget för att de har en sådan sund syn på fackföreningar :)

Nu flyger dom ju till Berlin oxå, låt mig veta när vi skall dit och diskutera stadsbyggnadsärenden över några "Bier"...

Mattias Lönnqvist sa...

Min inställning till Ryanair är i korthet: Man får det man betalar för och hos Ryanair betalar man ingenting. Alltså får man ingenting.

Men, jag har inga problem med att andra prioriterar lågt pris över komfort, säkerhet, service och professionellt bemötande. Själv flyger jag dock med Star alliance (och då huvudsakligen SAS och Lufthansa)

Men en tripp till Berlin med nämnden låter som en utmärkt idé. Kan sossarna slösa hej vilt med skattemedel så kan väl vi. ;)

(Detta var alltså ett försök till ett skämt, så att ingen tar mig på allvar)