2008/04/29

MYCKET MED MONA



Det enda bra med Mona Sahlin är i mina ögon begynnelsebokstaven i hennes förnamn... Annars är hon en hyfsat slätstruken person, en person som inget vet, som inget vill och som sitter på sin plats enbart för att hon råkar vara kvinna. Göran Persson har sagt mycket dumt men hans omdöme om Monas tankeförmåga är en klokren analys...

Idag har SvD ett antal små artiklar om denna kvinna, Mona Sahlin. Man låter Peter Eriksson smöra, Fredrik Reinfeldt analysera och man ställer 3 frågor som Mona får svara på. Jag har efter ett gediget detektivarbete hittat svaren på ytterligare ett antal frågor som ställdes. Monas svar på dessa frågor finns återgivna här...:

Mona Sahlin om:

Toblerone:
- Jättegott, det bästa jag vet efter en utekväll med Bosse Ringholm och Leif Pagrotsky. Speciellt gott smakar det när skattebetalarna pröjsar.

Att samregera med en kommunist:
- Det är väl inget fel på kommunismen? Den är bara missförstådd som ideologi. Lars och jag brukar träffas vid El Mano och läsa högt ur "Kapitalet". Det skulle kunna vara underbart, om nu bara Lasse kunde börja med deoderant. Han luktar lite illa faktiskt...

Att bo i Nacka:
- Jättebra. En kommun som styrs på ett fint och genomtänkt sätt. Låg skatt, bra service. Jag väljer faktiskt olika valsedlar när jag röstar. Jag brukar rösta blått i Nacka, och på mig själv till riksdagen.

Avsaknad av egen politik:
- Så länge det går bra när vi kniper, så kommer vi att knipa. Det är ju klart att vi måste synas i media lite då och då men det kan man göra genom att prata om annat, som att kopiera Amnestys lista över kinesiska dissidenter och göra den till sin egen.

Lasse Ohly ekonomiska talang:
- Lasse har lite svårt med ekonomi, han tror fortfarande att man kan köpa en korv med bröd för 25 öre. Så jag tycker inte ni skall vara för hårda när ni analyserar Vänsterns skuggbudget, han gör ju så gott han kan.

Homosexäktenskap:
- Klart dom skall få gifta sig. Jag hade tänkt mig att Jens Orback skall få uppdraget att utreda frågan. Han vet vad det handlar om...

Dessa svar kan måhända, eventuellt eller kanske till och med sannolikt ha besvarats av någon annan än Mona själv, men själva tankegångarna är snarlika Monas. Ja, om hon nu kan tänka...

2 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Du glömde några frågor:

Om Sundbyberg:
- Det spelar ingen roll vad väljarna röstade på, det viktiga är att det är socialdemokrater som styr.

Om vad hon ska göra på midsommar:
- Jag hatar allt genuint typiskt svenskt (som tråkigt nog är ett äkta citat från 2002) (alternativt citat: Midsommarafton är töntigt. Vilket också -- tyvärr -- är baserat på ett äkta citat från Sahlin)

Om de ministrar som tvingades avgå:
- Felfria politiker ropar vi nu efter, och fläckfria förflutna. (Något modifierat utifrån hennes försvarstal 1995)

Tokmoderaten sa...

Vad bra att Du har varit i samma papperskorg som jag Mattias. Underbart för folkupplysningen att även dessa svar delges "Svensson".