2008/11/02

AVVECKLA KRONAN MEN MED FÖRNUFT...


Det var en gång i tiden då jag var ännu något dummare än jag är idag. Jag var lättmanipulerad, och fattade en hel del korkade beslut. I detta ingår mitt omogna ställningstagande i folkomröstningen om kärnkraften 1980 där jag var helt fel ute. Det marscherades i demonstrationståg mot kärnkraften, jag ritade egna knappnålar med texten "Jag vill inte ha jodtabletter till lördagsgodis" och jag argumenterade för hur enormt farlig kärnkraften inför alla jag mötte. Jag var 12 år, och uppenbarligen helt körd i huvudet. Om jag då var emot kärnkraften fullt ut, så är jag idag en lika stor anhängare av en utbyggnad av kärnkraften i Sverige. Så fantastiskt kan en människa utvecklas...

Med lite distans till det som utspelade sig under 1979-80 så kan man lätt konstatera att det var idiotiskt att folkomrösta om kärnkraften i efterdyningarna av en olycka i ett kärnkraftsverk i Harrisburg, USA och en film vid namn "Kinasyndromet" som skrämde upp folk, inklusive den då unge och oförstående Tokmoderaten. Att få folk att tycka till när man är i chock, när man är rädd och när inga vettiga argument tränger igenom skräcken är bara så fel. Alltså var folkomröstningen ett generalfel, och borde göras om. Och som vanligt kunde inte sossarna ta ställning på ett ordentligt sätt utan konstruerade sin egen nyskapande väg om att avveckla kärnkraften men med förnuft, som naturligtvis vann i mellanmjölkens förlovade land...

Ungefär på detta sätt förhåller jag mig nu när det gäller folkpartisternas lobbyarbete för en ny Euro-omröstning. Visst borde vi fråga folket igen, när dessa har mognat och sett ljuset. Men inte nu, inte under en av de värsta ekonomiska kriserna, oro på den finansiella marknaden och en aktiehandel som beter sig på ett sådant sätt att berg- och dalbanan Balder framstår som landningsbanan på Arlanda. Det är inte juste att fråga folk om vad de anser när de är i affekt, och det gäller nu.

Jag har tidigare bloggat om just Euron, och de som läser bloggen vet min åsikt, som medlemmar i EU skall vi vara med fullt ut. Inga dj-vla undantag som Systembolag eller krona då inte, nej medlemskap fullt ut eller stå utanför... Det borde vara frågan i en folkomröstning egentligen, om vi skall ta medlemsskapet i EU på allvar eller om vi skall bli en fattigare variant av det Norge som lever gott trots utanförskapet. Vi har ingen olja, vi kommer få det tyngre...

Men det blir väl som vanligt i det hät gudsförgätna landet där de största nyheterna är att en i juryns i Dansbandskampen behöver livvakt, eller att en av "Idolerna" dissar sina "fans" (vem kan beundra dessa artist-Wanna-bees?) genom att på ett rätt underfundigt sätt ta all heder av schlagern som sådan. I nästa omröstning om Euron kommer vi väl därför ha tre alternativ att välja på när frågan har två svar, ja eller nej. Det kan alltså se ut så här...

1) Euro för Sverige. (M+Fp+Kd)
2) Avveckla kronan, men med förnuft. (S+C)
3) Nej till Euro. (Mp+V+SD)

Och kör en ny kärnkraftsomröstning i samband med detta, så vi kan visa oss miljömedvetna och handlingskraftiga när det gäller Sveriges framtid.

5 kommentarer:

Kulturbäraren sa...

Säger mp verkligen nej till EMU längre?

Mattias Lönnqvist sa...

Även jag var ung och dum och stödde linje 3 på den tiden, och minnen av detta gör mig alltid tveksam när det föreslås sänkt rösträttsålder.

I vilket fall; borde inte KD snarare vara linje 2? De är väl ganska ambivalenta i frågan. Ska man vara riktigt petiga så är det egentligen bara FP som är riktigt EMU-positiva; även en del moderater vacklar betänkligt i den frågan.

Det moderaterna skulle behöva är en ideologiskt renlärig partiledare, som kan styra upp partiet lite grann, typ en Fredrik Antonsson ;)

Tokmoderaten sa...

Tack för de värmande orden Mattias. Dock tror jag att jag skulle leda mitt parti mot kaos och förfall...

Men det kanske är tanken med din lansering, för att FP likt gamar skulle ge sig på det Moderata kadavret och ta de väljare som kommer vända sig i från en ledare där ironier och sarkasmer präglar ledarskapet.

Mattias Lönnqvist sa...

Den enes bröd... ;)

Nej, men planen är givetvis att bli största borgerliga parti genom att plocka en massa röster från sossarna.

Tokmoderaten sa...

Där kan jag bara önska lycka till!