2008/11/05

LÅGPRISFLYG TILL OBAMA-LAND


Medan SAS kämpar frenetiskt för att hålla näsan över vattenytan, och med alla medel försöker spara sig ur den djupa krisen så kör "folkflyget" Ryanair en annan väg. Istället för att som SAS skära, spara, sparka och förminskas så utökar, attackerar och förstärker Ryanair. Detta trots att flygbolaget har en kraftig minskad vinst detta år, men ändå en vinst. Någon som minns när SAS senast visade plus-resultat? Nej, tänkte väl det... De som skulle ha kunnat haft vaga minnen av ett framgångsrikt SAS är förmodligen åderförkalkade eller senildementa vid det här laget.

Ryanair, som jag gillar skarpt för den som missat det, utnyttjar sin överlägsenhet när det gäller att attrahera resenärer på ett fantastiskt sätt. När nu Alitalia är i en större kris än SAS, hur nu detta är möjligt, så utökar Ryanair kraftigt i Italien. När SAS nu tvingas skära mer och mer för att minska sina underskott så öppnas möjligheten för en utökad trafik även i Sverige och övriga Skandinavien. Arlanda krymper, Skavsta växer - det är den sedan länge uppenbara trenden...

Snart kommer man påbörja ytterligare en tillbyggnad av terminalen på Skavsta och det behövs, trängseln är redan idag kronisk... Blir planerna på transatlantiska linjer, med det av Ryanair planerade bolaget för denna trafik, verklighet från Skavsta behövs det ännu mer. Jag kan se framför mig hur den gamla hangaren till vänster om terminalen får det tilltalande namnet "Skavsta Intercontinental terminal" när denna tas i anspråk för terminalexpansionen.

Skulle dessa planer realiseras blir jag bara så lycklig! Tänk att helt plötsligt kunna åka till mina drömmars land, till ett land där jag kan äta min favoritmat överallt, där jag framstår som anorektisk och detta för en struntsumma...
New York, Florida, Los Angeles, San Fransisco och Boston nämns som resmål, får man önska Alaska?

Inga kommentarer: