2011/05/23

BODSTRÖMS BOK - SOSSE-KONSPIRATIONEN...

De som har läst mina de lösryckta styckena som jag har publicerat och jämfört dessa med allt det som återgivits i media om Thomas Bodströms bok om livet inifrån "Rörelsen" inser att jag inte har haft så många rätt i mina postningar. Naturligtvis ber jag läsekretsen så hemskt mycket om ursäkt för att förtroendet kan ha naggats i kanten, för att jag mot bättre vetande men med den bästa välviljan låtit publicera texter som enligt min källa kom från Bodströms bok. Det var texter som tydde på gedigen insikt i förehavandena i det sociala demokratiska partiet, texter som faktiskt skulle kunna ha nedtecknats av Thomas Bodström själv...

Men allt var tydligen bara en unken konspiration med målet att underminera det förtroende jag bar på mina axlar som en seriös och välinformerad bloggare - uppenbarligen ville någon i sosseriet sparka undan benen på min trovärdighet som opinionsbildare och folkupplysare. Det var nära att de lyckades.

Om man jämför de fantastiskt välformulerade texterna i PDF-filerna så inser man med lite eftertänkande och Thomas Bodströms tidigare rappakalja i deckarformatet att mannen inte är kapabel att skriva något så språkligt korrekt, grammatiskt genomtänkt och litterärt fulländat som de texter jag trodde kom från hans bok. Det jag trodde på borde ha fallit på sin orimlighet när en blek amatör helt plötsligt formulerade texter som em fullfjädrad författare - något Bodström inte är och aldrig kommer att bli. Jag borde ha sett sanningen redan där och då, men jag var förblindad av min ambition att lyfta fram ett scoop - och texterna med fokus på Håkan Juholts bravader under valrörelsen kändes ju rätt så rätt...

I dag kan jag bara be om ursäkt för att jag i två olika inlägg har insinuerat att jag har haft utdrag ur Bodströms bok - när så icke var fallet. Jag anar en konspiration, och eftersom jag inte är en journalist annat än i mina egna drömmar så bryr jag mig inte om källskydd och värnande av källan till de publicerade texterna. Jag struntar i hederskodexen att skydda uppgiftslämnarna när uppgiftslämnaren tydligen bara har varit ute efter att döda min karriär som bloggosfärens mest trovärdiga, seriösa politiska bloggare. Så varsågoda - här är mailadressen till min källa: sap.mona.s@gmail.com.

Det jag skrev var tydligen inte sant men ibland så överträffar tydligen verkligheten dikten även i Thomas Bodströms liv. För vem kunde ana att det i den gamla justitieministern fanns en mörk figur som inte drog sig för att stena en oskyldig kossa till döds från en linbanegondol i Alperna i sin ungdoms dagar. Det värsta är att han lite drygt 40 år senare skrävlar över detta i sin bok - Ko-dräparen. Ko-dräparen Thomas Bodström.

Stenar verkar det finnas gott om i Bodströms liv, för när justitieminsitern skulle hålla presskonferens i Göteborg samtidigt som stenarna haglade över hans underhuggare i polisen så mötte Bodström pressen påstruken. Berusad i tjänsten, mitt under ett EU-toppmöte och som ansvarigt statsråd för de stackars poliser som stenades av våldsverkare och pöbel på Göteborgs gator - hur lämpligt var det? Nästan lika olämpligt som att stena en oskyldig kossa i Alperna, om inte lika galet...

Bodström beskriver tydligen också att han brukade hålla tal med gylfen nere. Om detta berodde på att Bodström hoppades på något, att han just där och just då kände sig lite galet exhibitionisk eller bara var förvirrad förtäljer inte historien som återberättas i Expressen. Själv har jag sett filmen Polisskolan och drar mina slutsatser med en viss scen därifrån på hornhinnan. Bodström fick tydligen anmärkningar på den öppna gylfen, men det skedde lik förbannat flera gånger...

Jag väntar nu spänt på att själv få läsa hela Bodströms bok, som den är skriven på riktigt och inte fragmentariskt saxat ur mediabruset. Så kära Norstedts, skicka över ett recensionsexemplar så skall jag som den - trots allt - mest seriösa och mest insatta bloggaren i det blåa laget med flest läsare ur alla kretsar ge mig i kast med en riktig recension, en litterär genomlysning som heter duga. Tack på förhand!

Länkar: Expr1, Expr2, Expr3, SvD1, SvD2, DN, DN
Bloggar: Högberg, Jinge, Westerholm, Västros,

Inga kommentarer: