2011/05/14

"PAGGANS" JOBBIGA BUSSÅKANDE...


Leif Pagrotsky nämns ofta som en av de skarpaste hjärnorna i sosseriet, men trots det fattar inte lille Leif hur man använder biljetterna på bussarna i Västtrafik. Säger det mest om Västtrafiks biljettsystem - som jag som bortkommen gäst i Götet fattade direkt när jag tog spårvagnen från Kortedala ner mot den stora staden och Liseberg - eller om Leif Pagrotskys oförmåga att kunna förstå invecklade system...?

I Leif Pagrotskys värld är det rättvisa när en biljett med kollektivtrafiken mellan Strömstad och Göteborg kostar precis lika mycket som en biljett mellan Brunnsparken och Korsvägen i Göteborg. Det är rättvist att den som reser några kilometer betalar lika mycket, eller lika lite som den som åker nästan hundra gånger så långt. Själv har jag svårt att se rättvisan i den prissättningen, även om jag gärna skulle se att en 2 liters Coca Cola kostade precis lika mycket som 33 centiliters burk eller en 400-grams Toblerone som hade exakt samma pris som en liten 35-grams dito av Monas och min favoritkonfektyr.

I Leif Pagrotskys värld måste det bli enklare att åka buss i Västra Götaland och lösningen heter enhetstaxa, där resan kostar lika mycket oavsett avstånd. Att det är Leif Pagrotsky som är korkad som inte förstår sig på taxesystemet som de flesta andra trafikanterna lever med varje dag spelar ingen roll, för fattar inte "Paggan" så måste det till en enhetstaxa för att lösa problemet.

Leif Pagrotsky skulle ut och åka buss, men han fattade ingenting och hade tydligen också drabbats av tillfällig stumhet eftersom han inte lyckades fråga föraren om hur han skulle bete sig när de egna förmågorna sviktade. Leif Pagrotsky klev av eftersom han i spåren av sina egna oförmågor såg rubrikerna framför sig på kvällstidningarnas löpsedlar - "Väldigt kort, känd socialdemokrat fuskåkte buss" med stora, braskande kapitaler och "fattade inte hur biljetterna fungerade" med lite mindre text på GP. Leifs lösning är en biljett, en enhetstaxa oavsett reslängd och det är då det inkonsekvensen kommer i full dager.

De som tjänar mer skall betala mer i skatt än de som tjänar mindre, men med Leif Pagrotskys och socialdemokratins enhetstaxa i kollektivtrafiken så borde vi ha ett platt skattesystem också. För om skillnaden i resväg inte skall betyda något för priset när man reser varför skall då skatten vara beroende av inkomsten? Vi borde kanske till och med med samma tankegångar ha ett system där skatten är lika i kronor och ören oavsett hur mycket man tjänar, en enhetsskatt för att komma tillrätta med ett skattesystem som borde vara mycket krångligare än taxorna för kollektivtrafiken i Västra Götaland - de taxor och biljetter som inte Leif Pagrotsky fattar...

Länkar: AB1, AB2, AB3, Expr, DN
Bloggar:

3 kommentarer:

ModeratMartin sa...

Har själv föräldrar i Västra götaland så har blivit tvungen att förstå deras buss(iga) system.

Det är viss så att Landstingets utredningsgrupp var tvugna att åka i två veckor till Sidney, Australien, för att få reda på mer om deras busssystem som sedan användes som bas för det i Västra Götaland.

På ett sätt är det enkelt, gå ombord, scanna ditt kort, gör samma sak när du går av. Du betalar för hur långt du har åkt. Om du inte ska åka med flera bussar efter varandra, då blir det bara krångligt och man måste trycka på rätt knappar och så.

Älskar systemet i Skåne så mycket bättre, gå ombord, scanna kortet, gå och sätt dig. gå av när du ska gå av. På bussar mellan "zoner" gör man samma sak om man ska från start till slut-zon, annars säger man till vilken zon man går av i så knappar föraren in, och man scannar sitt kort.

Stefan sa...

Den rättvisa och ekonomiskt effektiva prissättningen på kollektivtrafik är nolltaxa, eftersom det priset i största möjliga mån reducerar externa effekter i form av utsläpp från onödig privatbilism, och i förhållande till höga bensinskatter har acceptabla fördelningseffekter.

granntanten sa...

Fixar inte twitter men vill säga att du glömt strpes i kostcirkeln - glöm aldrig dit behov av rotfrukter.