2011/05/02

EXTRAPOSTNING: KISSIE KOMMENTERAR USAMA


Bloggerskan Kissie säger sig ha över 170.000 läsare per dygn, och det gör mig inte så lite avundsjuk faktiskt. Något måste hon göra rätt, den lilla flicksnärtan...

Oftast går det inte att interagera med Kissie blogg genom länkar eftersom vi skriver om helt olika saker - men idag klampar hon med sina högklackade på våra domäner för att kommentera dödandet av Usama bin-Laden. Jag får stora skälvan när nu bloggdrottningarna börjar med att kommentera ett nyhetsflöde som de annars inte bryr sig om, vem kommer att vilja läsa mig eller Johan Westerholm framöver?

Det är en gedigen analys av det som har hänt och inte hände som läsaren kan ta del av på Kissies blogg, och medan jag funderar på om jag skall ta och avveckla min närvaro framför skärmen med fingrarna spelande över tangentbordet så vill jag delge Er, kära läsare, hela blogginlägget - urklippt och inklistrat. Var så goda!

"Ja, nu är äntligen Bin Ladin DÖD. Dom hittade huset där han har gömmt sig, dock har dom tydligen haft det på känn i över ett år. Barack Obama bestämmde förra veckan att dom skulle göra det, personligen tycker jag fortfarande inte att han kan få "bestämma" om han ska dö och det ska vara OK, lagligt..? :S Han ska väll tas in till fängelse, för dödsstraff är väll inte lagligt i USA, eller..?

Givetvis förtjänar han sin död men samtidigt inte, en död kan väll bara nästan av en befrielse om man levt i skräck/ gömmd flera år av sitt liv? Tycker inte Barack Obama har rätt att bestämma någon annan död!

Han borde ha satts i fängelse och torterats av dom andra i fängelset eller något.. Dock kan jag tänka mig att även det kan ha sina konsekvenser eftersom han har säkert männsikor som gör allt för att hjälpa honom ut och på något sätt lyckats..? Eller vad tror ni?

OBS: Dock är ju inte terroattakerna utrotade, al-Qaida som Bin Ladin skapade lever ju fortfarande vidare – men hoppas hans död bidrog till en minskning av det hela? Vad tror ni kommer hända?"

Inlägget heter Usama Bin Ladin är DÖD! och är författat av Kissie, också känd som Alexandra Nilsson. Om jag hade förlorat hoppet över en framtid där likgiltiga och blåsta ungdomar skulle ta hand om välfärdsbygget om eller när jag blir gammal och skröplig så vet jag inte vad det hoppet har tagit vägen i detta nu...

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, AB1, AB2, Expr1, Expr2
Bloggar: Ekonomisten, Westerholm, Moberg och ett tack till inspiratören Edvin Alam

11 kommentarer:

Anonym sa...

Lysande! Det är ju självklart att en blogg med så många stavfel och grammatiska dikeskörningar attraherar läsare.

Nu har jag bara en undran: Vad kostar skorna hon har på sig?

Jesper Svensson sa...

Billy Butt är på plats i Pakistan och rapporterar. Kissie kommenterar. Konturerna av Sveriges nya medielandskap kan anas.

Niklas sa...

Intressant att döda Bin Laden var problematiskt, men han fick gärna torteras i fängelset.

Och sen att inte veta om att dödstraffet fortfarande existerar i USA... det sägs att hoppet är det sista som lämnar än, men jag håller nog med dig att det nog är borta nu.

Juristen sa...

Lysande och avslöjande scoop. Kissie som representant för ungdomsgenerationen. Jag skall f-n emigrera innan jag blir gammal på riktigt.

Demandred sa...

Minns än gång när en 7 åring såg en person med Downs syndrom och skulle förklara på ett fint och pedagogiskt sätt för mig vad det innebar att ha det handikappet- Jo du förstår sade han...-Hon är dum i huvudet på riktigt...så här 15 år senare kan jag tänka mig att jag skulle läsa Kissies blogginlägg för ett gäng mellanstadieelever och förklara hela innehållet för dem med samma mening.

Mattias Lönnqvist sa...

Allvarligt; läser folk verkligen sådan dynga?

Att hon inte har koll på internationell politik kan man väl förlåta; det är inte direkt hennes specialområde.

Men hon skriver ändå regelbundet och skriver ändå så brutalt dåligt -- med stavfel och språkfel. Det är faktiskt bara pinsamt.

Anonym sa...

Ett gott skratt förlänger livet.
Kissies hund vilar tryggt i hennes famn. Det säger en del.
Skorna kan hon ha lånat från en butik.
Jeansen sitter fint och det rosa tunna skärpet är en fin detalj.
Vi får vara glada så länge det inte smäller även i Sverige, efter alla klantigheter som representanter för vår egen generation har gjort, gör och kommer fortsätta att göra.
Kissie ställer i alla fall en viktig fråga "Vad tror ni kommer att hända"?
/Citronen

Pennelina sa...

En stor man mist sitt liv och en annan sin son. Jag ser bilder i media som visar människor som firar, som hoppar högt av glädje och segeryra. Själv tycker jag det hela blir så groteskt.

Blir världen en bättre plats och kan människor känna sig tryggare nu så kan även jag se skillnaden mellan att offra en för alla andras skull. Men att fira någons död... det är osmakligt i min värld! Och jag ifrågasätter ändå tillvägagångssättet och motivet...

Men, jag är inte vis nog att döma, inte kunnig nog för att yttra mig eller insatt nog för att kunna ta ställning. Vem känner andra så gott att de vet vad som sker bakom stängda dörrar och i hemliga rådslag? Inte jag.

Ta bort skuld, skam, hämnd och girighet så kanske vi kommer lite närmare sanningen... för den som vill veta och kan förändra världen...

Kramar från mig <3<3<3

Anonym sa...

Jag ser att du hittat en av våra skamfläckar. Jag vill bara påpeka att det finns ungdomar med hjärnor som inte kretsar kring skor också.

Personligen anser jag det tragiskt att man inte kunde gripa honom levande eftersom det skulle kanske bevisat att USA inte är på en "slippery slope". Jag tänker då framförallt på dom rättsvidriga förfaranden som lett till exempelvis Guantanamo. Världen hade behövt se ett USA som stöttade demokrati och rättvisa igen.

Samtidigt inser jag att det interna trycket i USA på att förlusterna i soldatliv ska gå ner givetvis påverkar politiken. Jag har inga svårigheter att förstå den prioritering som Obama måste ha satt på inga egna förluster. Jag hoppas bara att det verkligen var så och att det inte var en "kill-order" på grund av dåliga bevis som inte skulle hålla i en rättegång eller liknande scenario.

//Ungdom

Anonym sa...

Tjejen driver en blogg som går ut på att enbart provocera och spela dum. Hon gör bort sig med flit, det är det som gett henne läsare. I verkligheten är det en betydligt smartare tjej, som verkligen vet hur man får PR.

Ida sa...

Jag tycker att många som kommenterar här stavar nästan lika illa som Kissie och har inte så mycket mer vettigt att säga än henne.