2011/05/16

NÄR EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD...


Det sägs att Håkan Juholts starka sida är hans folklighet, att han är skojig och rolig, att han bjuder på sig själv och är den han är - inte någon stylad, hämmad och räddhågsen ledare vars största fruktan är att göra bort sig inför media. Titta på bilden ovan - en bild som Aftonbladet hade i sin pappersupplaga men inte på nätet - och visst är det så att det är en bild av skojig, rolig, folklig person som inte är stylad, som inte är hämmad och som inte tycks vara rädd för att göra bort sig inför media...

Det sägs också att Håkan Juholts svagaste sidor är att han kan vara för galen ibland, att han har svårt med att sköta det sociala samspelet med folk på ett seriöst sätt, att han behöver vara en pajas för att känna sig bekväm bland folk han inte känner och som egentligen borde frukta den bild av honom som media ofrånkomligen kommer att sätta. Titta på bilden ovan - en bild som Aftonbladet måhända inte vågade släppa på nätet - och visst är det en bild av en man som trots sin position inte verkar ta uppdraget på allvar, som är en politisk pajas som tycker att grimaserande in i kameran är ett sätt att förnya politiken och som definitivt inte är ett dugg rädd för att göra bort sig inför media...

En bild säger mer än tusen ord, och jag hoppas att läsekretsen hjälper mig att fylla på med 985 andra ord som säger det som bilden försöker säga. Själv rabblar jag upp 15 ord som jag tycker säger det som bilden säger, men där bilden säger så mycket, mycket mer.

Ser han inte ut som knäppskalle på bilden, Juholt? Eller en kuf, fåntratt, stolle, galenpanna, tönt, nörd, fjant, knasboll, knäppgök, narr, dårfink, tossing, clown och faktiskt även tok. Däremot tänker jag absolut inte på seriös, trovärdig, pålitlig, statsmannamässig och statsministerkandidat - men det är ju mina omdömen, och bara mina omdömen. Vad tycker du? Skulle du viljka se en grimaserande statsminister Juholt på EU-toppmöte eller en statsminister Juholt som spårar ur när han låter sig fotograferas bredvid andra politiska högdjur?

Länkar: AB1, AB2, SvD, DN, Expr1, Expr2
Bloggar: Västros, Kron Barth eller Barth Kron?

11 kommentarer:

Vanja sa...

Eller för att citera mitt senaste twitter (från den 13 maj, jag är ingen inbiten twittrare, nej)
"Gud vad jag är trött på att se det eviga juholtflinet överallt. Har han tvättat ansiktet med epoxylim?"

Rönnbär sa...

Oj,oj oj! Den här valförlusten var tydligen svårsmält.

Mattias sa...

Ja du tokmoderaten... kan du inte variera dig lite och till exempel skriva lite mera försvarspolitiska inlägg? Tycker att du har väldigt mycket vettigt att skriva där.

Istället för att komma med alla dessa påhopp på Juholt, du verkar ju hålla på att bli sjukligt besatt av honom (tokig på riktig?). Jag skrollade neråt och hittade fyra bilder på honom, varav två som J. Stalin. Tagga ner lite.

Tokmoderaten sa...

Rönnbär, javisst - riktigt surt!
Mattias, jag är alltid sjukligt besatt av socialdemokratins ledare. Men tack för beröm om försvarspolitik!

Peter Strobl sa...

Fredrik, besinna dig nu. Du får i ett fritt land skriva vad som helst. Men ibland bör man kanske tänka lite Politisk opinion kan bedrivas på olika sätt men om man väljer att vara på den arenan så har man ett ansvar. Uttryck leder lätt till legitimeringar hur ironiska och sarkastiska de än må vara.
Allt är tillåtet? Nej , allt är inte tillåtet.
I min värld så får man välja. Antingen för vi politisk opinion på ett seriöst plan och försöker undvika personliga påhopp, epitet av olika slag.
Jag tror inte att varken du eller jag vill att våra barn sak komma hem och säga pappa varför säger dom så här till mig.
" knäppskalle , kuf, fåntratt, stolle, galenpanna, tönt, nörd, fjant, knasboll, knäppgök, narr, dårfink, tossing, clown och faktiskt även tok "
Med ditt språkbruk legitimerar du att vi faktiskt tar ett steg mot mobbing. Hur rolig, ironisk eller sarkastisk du än försöker vara.
Är det här det språkbruk du tänker använda när vi närmar oss valet 2014?
Jag tänker göra det motsatta. Hur illa jag än tycker oM Fredrik Reinfeld så kommer jag alltid, alltid hålla fanan högt och bara prata sakpolitik.
Politik innehåller moment av vinst men också av förlust.
Efter valet i helgen ser man tydligt vem som förstår innebörden av att vara en stor förlorare. Kent Persson (M) i Örebro förstår det. Staffan Werme (Fp) och Jonny Magnusson (M) gör det inte.
Sura rönnbär?
Kanske, men i grunden handlar det om grundläggande respekt. Det finns tillräckligt många människor som idag får just de epitet du skojar om. Några av dessa människor kanske skolkar från skolan för att slippa höra just det.
Politik är så mycket mer, så mycket viktigare än att kokas ner till lyteskomik.

Mvh

Peter Strobl

Tokmoderaten sa...

F'låt Peter Strobl - tar åt mig å reflekterar...

Och nej, i valrörelsen 2014 kommer det inte enbart handla om skitkastning från min sida - även om jag inte kommer att vara som alla andra i mitt sätt att bedriva politisk opininsbildning.

Johanna Sjödin sa...

Jag har vid flera tillfällen kritiserat att kvinnliga makthavare i varierande mån bedöms utifrån hur de ser, kanske har Juholt gjort att det blivit mer okej att också utsätta män för den behandlingen. Jämställdheten kommer då alltid från fel håll...

(Men det är rätt i tiden att ha mustasch med anledning av den pågående mustaschkampen. Jag kan dessvärre inte odla någon.)

Anonym sa...

Hallå Tokis.

Det är bra att Juholt väcker känslor hos de politiska motståndarna. Dessa ytligheter och icke politiska betraktelserna är ditt val, din vinkel, din subjektivitet och det faller tillbaka på dig själv. Det finns ingen förväntning att du som moderat skall ha någonting positivt att säga om Juholt.

Kritisera gärna Juholt men försök att göra det på politiska grunder.

B sa...

Är det jobbigt nu, moderater? Har ni inte fått sänkt skatt nyss? Har en sjuk människa fått ett stöd/bidrag för mycket? Eller vad är det med er?

Tokmoderaten sa...

Precis så, B, precis så...

snushane sa...

Bilden på Juholt är ju rena ramma drömmen om man jämför den med er partisekreterare Sofia Arkelsten! För där kan du räkna upp alla dessa ordval du hade tillgång till, kuf, fåntratt, stolle, galenpanna, tönt, nörd, fjant, knasboll, knäppgök, narr, dårfink, tossing, clown och faktiskt även tok.