2011/07/11

DEN ANTIDEMOKRATISKA KULTURARBETAREN...


Mange Schimdt, Wille Crafoord och Sofia Talvik var tre kulturarbetare som bröt med de ingrodda vänsternormerna i Sverige lagom till förra valet - när de skapade de nya Moderaternas ännu nyare vallåt "Flyter". Att de ses som förrädare av sina kollegor har det snackats mycket om, men det är först nu hat och hot har gått från ord till handling...

Mange Schimdt örfilades av den förmodligen icke-alltför-alliansvänlige rapparen Marcus Price ute i svängen, och skall man tro på det som samma Price skriver på Twitter så var skälet till örfilen just Mange Schmidts kollaboration med de mörka högerkrafterna i Moderaterna. Det politiska våldet har klampat in i sällskap med en vilsen kulturarbetare som inte vill kännas vid att vi har yttrandefrihet och åsiktsfrihet i demokratin Sverige. Tycker man som högern, rappar man åt Reinfeldt och Schlingmann - ja, då skall man ha stryk.

""Du förtjäna den fett och dessmer det du kommer få! #horunge #vemfuckinrösta?! Fuck ALLA som rösta höger!!!!! DÖ!!!!" skriver Marcus Price på Twitter, och föraktet för demokratin visar återigen upp sitt fula plyte i form av en rappare som borde in på Komvux för att finslipa sina formuleringar.

Jag kan förstå att kultur-Sverige är vänster, eftersom de alltid har kramats hårt av sosseregeringar när det skall prioriteras i politiken - med garanterade inkomster livet ut för gräddan av kulturarbetarna utan en tillstymmelse på krav eller önskemål om motprestationer för medborgarna. Man behöver inte älska eller ens gilla högern, men att börja slå folk på käften för att de sjunger för högern eller röstar borgerligt är helt åt fanders i ett samhälle där vi har lagstadgad rätt att tycka och tänka efter eget huvud.

Örfilen är med Twitter-motiveringen inget annat än politiskt våld, om än i ett rätt milt utförande. Men det spelar ingen roll om man slår löst eller hårt, sparkar eller skjuter, giljotinerar eller drar i håret - våld som har sitt ursprung i att den man angriper tycker annorlunda är ett hårt slag mot vårt sätt att leva. Därför är Marcus Price örfil och Twitter-erkännande så allvarligt...

Hiphopkulturens fyra grundelement är DJ:ande, Rap, Graffitti och breakdansande. Marcus Price lägger till eget femte element när han vill beröra folk - politiskt våld. Vem vågar skriva och framföra nästa vals moderatdänga? Vem vågar ta parti för ett parti som de andra kulturarbetarna inte har som sitt favoritparti?

Länkar: Nyheter24,
Bloggar:

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://blog.svd.se/tradgard/2011/07/11/grav-upp-och-flytta-token/

Tokmoderaten sa...

:-D

NickeMannen sa...

Jag tycker, som jag skrev på twitter, att din analys av varför många kulturarbetare är vänster är vag och märklig.

Hur många kulturarbetare är sossar? Hur många är det egentligen som får konstnärslön? Jag tror inte att sossar är jättemycket överrepresenterade bland kulturarbetare och det är ytterst få som får konstnärslön. Däremot är det ju sant att vänstern i bred bemärkelse har en mer ambitiös kulturpolitik än högern. De kulturarbetare som är vänster är ju oftast riktigt vänster, dvs står till vänster om sossarna och det finns inte sällan en stark kritik mot just socialdemokraterna.

Jag tror inte att de flesta kulturarbetare är vänster. Väldigt många stor nog till höger, däremot tror jag att vänstern är överrepresenterad bland kulturarbetare jämfört med befolkningen.

Vad beror då detta på då? Svårt att säga. Dels finns det ju en historisk och även grundläggande motsättning mellan kommersialism och god fri kultur. Dels ägnar sig kulturarbetare ofta åt att analysera och kritisera samhället. De kulturarbetare som har en politisk agenda och något att berätta tar ju oftast sin utgångspunkt i orättvisor och förtryck. Hur viktigt eller kul är det att göra en låt om att sänka skatten eller få åka båt med fri fart?

När det gäller hiphoppare som i det här exemplet finns det ju dessutom en tydlig klassfaktor. Hiphoppen kommer från början från slummen. Människor med arbetarklassbakgrund eller från trasproletariatet tog till sig hiphoppen och använde den som ett verktyg för att ta sig uppåt eller slå uppåt. Därför finns det mycket samhällskritik inom hiphoppen. Det är människor som växt upp med en misstro mot staten och en avsky mot de rika.

Anonym sa...

"Hiphopkulturens fyra grundelement är DJ:ande, Rap, Graffitti och breakdansande." skriver "Tokmoderaten" på sin blogg, och okunskapen om musik och kultur visar återigen upp sitt fula plyte i form av en moderat som borde in på psyket för att vi ska slippa höra lida av hans okunskap om b-boys och rappare..