2009/10/05

INLÄGG 900: SVERIGES NYA LÄN PRESENTERAS...


Det har faktiskt varit ett rätt stort bekymmer om vad inlägg nummer 900 egentligen skulle handla om. Var det måhända så att jag borde lyfta frågan om varför Ibrahim Baylan, tidigare stamgäst på herrklubben Chat Noir i Göteborg och numera partisekreterare för det röda laget, bara anställer unga och attraktiva kvinns på sosseriets kansli på Sveavägen 68? Är han lika gubbsjuk som undertecknad? Även om herr Baylan kommer att figurera senare i inlägget så känner jag inte för att tillägna ett helt inlägg åt mannens fascination av det täcka könet.

I dag verkar det som om att konungariket Sverige är på väg att skapa ett län nummer 22 någonstans i det avlägsna Afghanistan. Hur skall man annars tolka förslaget att låta en civilist ta över ansvaret för den svenska fredsskapande insatsen och administrationen? När jag fick nyheten över mobilen så var det med förakt i rösten jag frågade "En civilist? Men vad fan...". Sedan dess har jag tänkt över förslaget från ÖB och omprövat föraktet till någon form av acceptans över att försöka skapa en liten bit av Sverige i Mazar-e-Sharif och Balkh-provinsen. Ett nytt län eller Swedish Overseas Territories tillsammans med Öland och Gotland, det är en fråga som nu bör utredas skyndsamt. Titeln landshövding passar alldeles utmärkt i ett land där just titeln hövding ger respekt...

Eftersom vi i landet har gott om lämpliga personer att låta ta över rollen som landshövding alternativt guvernör vill jag dra mitt strå till stacken och föreslå ett antal synnerligen lämpliga personer ur vår skattkista av avpolletterade politiker och tjänstemän som säkert skulle kunna skapa den nya drömvärlden i det nyaste av län. I högerspalten kommer Ni läsare kunna rösta på er kandidat, och jag avser att under högtidliga former lämna över vårt förslag till någon ansvarig innan november månad.

Kandidat 1 är den före detta landshövdingen på Gotland och lika mycket före detta miljöpartistiska språkröret Marianne Samuelsson. Samuelsson har en gedigen vana att administrera ett närmast laglöst land, där folk pratar obegripligt och infrastrukturen är gravt eftersatt. Jag är övertygad om att en kvinna som Marianne Samulesson som representerar ett parti med Islams färg i partinamnet skulle göra bra ifrån sig. Att det i Balkh-länet inte finns en tillstymmelse till sjönära tomter att bevilja bygglov på säkerställer att hon inte kan pressas av någon lokal storfräsare i Opium-branschen.

Kandidat 2 är FI:s partiledare Gudrun Schyman. Allas vår Gudrun har ju redan satt ett likhetstecken mellan talibaner och den av feminister hunsade svenska mannen, så hon lär ju knappast märka någon skillnad mellan biosalongen i Stockholm eller Mazar-e-Sharif. Gudrun Schyman kommer säkerligen trivas bra även om det kan synas som en svår uppgift att för en skattefuskande kvinna implementera vårt svenska system i en helt ny del av vårt land. Att det dessutom är närmast omöjligt att hitta rusdrycker kan ju vara bra, men risken finns väl istället att hövdingen blir heroinist på köpet...

Kandidat 3 är ovan nämnda partisekreteraren Ibrahim Baylan. I ett samhälle där kvinnor göms bakom Niqabs, Hijabs och Burkor borde väl till och med Baylan kunna koncentrera sig på sitt arbete och skapa ett härligt högskatte- och bidragssamhälle även i vårt nyaste län. Risken finns väl bara att huvudgatan i Mazar-e-Sharif snabbt transformeras till ett Red Light District med orientaliska förtecken...

Kandidat 4 är Bengt Westerberg, före detta Folkpartiledare, Socialminister och Rikssamvete. Det vore väl verkligen rätt plats att för den gode Bengt att verka på, där gårdsförsäljning av Opium sker öppet och utan att administrationen lägger några hinder i vägen. Bengt Westerberg är en man med ett gediget rättspatos som verkligen skulle kunna göra skillnad i ett land där linjen mellan rätt och fel är rakbladsvass.

Kandidat 5 är Leni Björklund, Sveriges mest uppskattade Försvarsminister genom tiderna. Med sitt trygga ledarskap och kristna grundsyn skulle hon ha stora möjligheter att få våra soldater i länet att förstå att ett opansrat transportfordon är en förlängning av bibelns budskap om att vända andra kinden till. Med tanke på att Björklund just nu också utreder hur den offentliga sektorns användning av helikoptertjänster kan bli mer effektiv så är det ju synnerligen passande att hon besöker en plats där svenska helikoptrar är lika sällsynta som rakade män...

Kandidat 6 är jag själv, Fredrik Antonsson. Tokmoderat och före detta vice ordförande i Sundbybergs stads Globaliseringsråd. Just att jag haft den stora utmaningen att sitta i detta Globaliseringsråd, tillsammans med en ordförande vid namn Helene Hellmark-Knutsson som trots mina eviga ömhetbetygelser hatar mig och allt jag tar för mig borde innebära att jag utan problem bör kunna hantera omedgörliga klanledare och desillusionerade Afghaner.

Mina ambitioner är att göra det nya länet till en självförsörjande del av det svenska imperiet. Till att börja med så vill jag harmonisera fosterlandets mervärdesskatt med en MOMS på såväl rå-Opium som förädlat Heroin. Dessutom avser jag snabbt införa den svenska skattemodellen med alla fyra steg av jobbskatteavdraget. Löner för kulturarbetare införs, liksom kvoterad föräldrapenning. A-kassan skall inte vara sämre än i andra delar av Sverige, och såväl LAS som kollektivavtal kommer att införas så snart klanledarna är med på noterna. Ett samarbete mellan Konstfack i Stockholm och den fraktion av Talibanerna som sprängde de på Världsarvslistan uppförda Buddha-statyerna i Bamyan kommer gynna båda sidors kreativa sidor. Trängselskatt införs i Mazar-e-Sharif, förbifart Mazar-e-Sharif utreds under minst 30 år.

Allmännytta med Fastighets AB Förvaltaren som förebild skapas med namnet Förvaltaren Talibanbostäder AB och med små röda friggebodar med vita knutar som utbud.

Det konkurshotade damlaget i fotboll, Umeå IK, ombildas till IFK Mazar-e-Sharif Warlords för att sprida damallsvenskan till landets alla delar.

Det var min agenda om hur det nya länet kan bli en pärla i det smycke som är vårt Sverige. Vad de andra nominerade har för ambitioner vet jag inte men jag är säker på att de gärna ger er svar medelst mail. Din röst avgör Mazar-e-Sharifs framtid, gör ett klokt val!

Länkar: DN1, DN2

4 kommentarer:

chefsingenjören sa...

Jag föreslår Göran Persson, om det inte vore så att han egentligen är bättre lämpad i rollen som Negerkung på Kurre-Kurre-Dutt ön(upps man får visst inte säga negerkung längre, kung på söderhavsö heter det ju). Lite solbränna är allt han saknar!

Lennart Nilsson sa...

Jag röstar på dig. Mest för att det verkar vara ett säkert sätt att bli skitrik på. Tjäna miljarder, sen komma hem till Sumpan, köpa Förvaltaren och ta med lokala traditioner och gifta dig både med HHK och FR.

Tokmoderaten sa...

Bra förslag herr Chefsingenjör, att jag inte tänkte på honom. Men ärligt talat har han väl lite för mycket hybris för att sitta i som hövding i en sådan liten del av världen?

Och tack för stödet Lennart! Låter intressant det du beskriver...

Per K Eleman sa...

Natuligtvis bör regeringens stödutredare, Marie Hafström, beredas möjlighet att som hövding i MeS kröna en lång och framgångsrik karriär inom svensk statsförvaltning.

Få kan äga större insikt i den ädla konsten att bedriva operativ verksamhet utan tillgång till fungerande stödfunktioner i form av logistik, materiel- och personalförsörjning.

Att koka soppa på spik är en spetskompetens som rimligen borde väga tungt vid en eventuell meritvärdering.

Dream on...

Sannolikt blir det väl så att efter det stundande regeringsskiftet tillsätter den rödgröna trepartiregeringen Per Nuder.

Karlen är ju som ett häftplåster - helt omöjlig att bli av med...