2009/10/28

BYE, BAJS, BAJEN...

Hej då...

Att vara Hammarbyare är ju den mest extrema formen av att vara självplågare och när jag valde favoritlag så var jag högst medveten om att jag lade mina sympatier på ett gäng härliga lirare med en stor del haverister, alkisar och narkomaner i de mest hängivna supporterleden. Mitt älskade Hammarby har ju under min tid som supporter åkt berg- och dalbana mellan seriesystemen men på senare år ändå känts som ett hyfsat tryggt allsvenskt lag, men säg den lycka som varar...?

I kväll var det dags igen, Bajen degraderas och den spelartrupp som inledde allsvenskan 2009 finns det bara spillror kvar av. I år så har inte Bajens öde beseglats på Söderstadion eller någon av de andra allsvenska arenorna utan i det styrelserum där man med berått mod halal-slaktat ett älskat fotbollslag, sålt spelare och själ och lämnat ett stinkande kadaver kvar till de ack så hängivna, ack så lättlurade supportrarna att slösa sina surt förvärvade och hårt beskattade pengar på. För är det inte konstigt att ett lag med medelmåttor, för det är just det Bajen har varit sedan Petter Andersson, Lolo Chanko och Charlie Davies såldes alldeles för billigt, men med ett av de högsta publiksnitten och den mest hängivna publiken tillsammans med AIK kan köras i botten ekonomiskt, sportsligt och moraliskt på det sätt som skett i år. Ett lag av medelmåttor, stjärnspelare som ersätts med brasilianare utan varken mål- eller spelsinne, borde ju innebära en låg lönenivå och ett rejält plus i kassakistan när man värderar in och ut i spelartruppen - men så är det inte i Bajen inte.

Spelare säljs, spelare vill dra, styrelsen flyr i vild panik från sina positioner och VD:n lägger av - och absolut ingen vill ta ansvaret för att det här året har varit ett fiasko utan dess like i Hammarbys ändå rätt tragiska historiebok. Utan att vilja ta våldsverkare i försvar så finns det iallafall en förståelse för att underbetalda men hängivna killar och män vill slå välbetalda, inkompetenta och handlingsförlamade styrelsemedlemmar på käften för det de har gjort med vårt Hammarby. Jag försvarar inte våldet men jag ser orsaken till frustrationen...

I kväll sitter jag och skäms över att hålla på ett lag, en förening som så uppenbart inte har i allsvenskan eller ens i superettan att göra. Med en sådan ledning av folk som flyr när man kört ett lag i botten så finns inget hopp, jag känner bara förtvivlan och uppgivenhet. Är det några jag känner för är det: 1) Tränare Tony, som fick se sin skapelse raseras och sedan fick sparken. 2) Tränare Thom, som fick den synnerligen otacksamma uppgiften att försöka rädda ett lag i fritt fall, en uppgift lika svår som att vara mediatränare åt Mona Sahlin. 3) De medelmåttor som försökte så gott de kunde, men som inte kunde göra mål och inte vinna matcher med ett numera känt resultat... Och ja, jag är bitter!

De som inte förtjänar ett uns av sympati denna kväll är de som med sin inkompetens, med sin fumlighet och ett ekonomiskt svagsinne som slår alla rekord har dödat ett lag som älskas av många, betyder mycket för fler och som har sin plats i de svagas hjärtan och i allsvenskan. Jag är rädd att det kommer dröja många, många år innan det har gått att väcka fotbollens Frankenstein till liv igen. Jag är säker på att fotbolls-Sverige sörjer med oss, för fotbollen behöver Bajen lika mycket som Bajen behöver fotbollen...

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, DN3, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, Expr1, Expr2

5 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Fredrik

Du har rätt, idag har alla som har ett uns vett och empati stor sorg över det symboliska i Bajens nedflyttning.

Vid ett tillfälle som detta passa W.H Audens poem bra:

"Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good."

Tokmoderaten sa...

Så bra, så poetiskt vackert att mina vackra ögon tåras. Tack Johan för en fantastisk text!

Joachim Holmqwist - Din konservativa röst! sa...

Sörj med mig broder! Ty jag sörjer med dig!

Maggen sa...

Det har tagit mig ett par dagar att inse det faktum att mitt kära bajen inte ska spela i finrummet nästa säsong eller nästa eller nästa. Vi kommer tillbaka, det gör vi alltid vi bajare, men det kommer att ta tid. Kanske läge för Tokmoderaten och hans vapendragare från Cinderella-tiden att ta över ett lag i kris. Vi kan inte träna laget men jag är helt säker på att vi kan göra ett bra mycket bättre jobb bakom kulisserna än Micke A och kompani.
Ha en härlig alla helgona trots eländeet.

Tokmoderaten sa...

Holma, visst. Jag sörjer med dig...
Magnus. Tror jag med... Jag som kassör och du drar in stålarna? Låter väl som en bra lösning. Trevlig helg på er med!