2010/02/19

ATT FALLA UTAN STIL


Det ringde på mobilen, den vibrerade och Tyskarna från Lund som har den stora äran att vara ringsignal spelade högt och känslomässigt. Jag tryckte på knappen som innebar att jag behagade att svara och en vän skriker utan att hälsa eller presentera sig "Sätt på Ekot på SR! Nu!" och sedan var det ett klick...

Orsaken till att jag skulle lyssna blev jag snabbt varse, och sällan har väl ett parti eller rättare sagt tre partier haft en enskild man att tacka för så mycket - i detta fall är det de rödgröna som borde skicka en blomsterbukett till herr Mats G Nilsson. Fattar inte karln vad fan han håller på med? Här handlar det om att krishantera oegentligheter i vårt partis nomineringsarbete, och en person som jag tyckte bra om tills jag lyssnade på Ekot faller nu hårt och skoningslöst ner i ett mörker.

Hädanefter, och tack vare herr Mats G Nilsson, kan nu Mona ställa sig i TV och tugga Hubba-Bubba, blåsa bubblor och faktiskt framstå som ännu lite mer bakom flötet än vad hon redan framstår som - sosseriet sitter med trumf på handen. Det spelar liksom ingen roll vad man kan hitta för mörka nyheter om motståndarna, att överträffa detta moderata spektakel blir väldigt svårt och ännu lite svårare tack vare herr Nilsson. Att vinna ett val blir ju inte så svårt när man på motståndarsidan har folk som Mats G Nilsson som uppvisar ett omdöme bortblåst av snöstormen. Där Könberg och Lindforss fattar väljer rätt väg vandrar Nilsson helt vilse. Edit kl. 18:42: Och så hittade Nilsson rätt till slut och avsäger sig kandidaturen enligt flera källor. Synd bara att bitterheten tog överhanden och munnen glappade för mycket...

Hur i helvete resonerade herr Nilsson när han utmålar de som vill ha en nomineringsprocess utan röstköp och mygel för bittra äldre män med en semi-rasistisk agenda? Det handlar inte om det, herr Nilsson - det handlar om att folk som värvas till partiet kommer till oss av fri vilja för att de tror på vår politik, inte för att agera väljarkreatur! Herr Nilsson spinner sedan vidare på att de äldre, bittra männen vill "motverka för många invandrare på listorna". Jaha? Sen när är Könberg, Lindfors, Nilsson själv och Mats Rudin att betrakta som invandrare är då följdfrågan... Det handlar inte om det, det handlar om att göra rätt och om man gjort fel rätta till.

Ingen mediaträning eller bara chockad till dumhet? Det måste vara någon av dessa förklaringar som ligger bakom haveriet, eller är det bara en vilja att förstöra för alla andra när den egna politiska karriären börjar vinka farväl? Jag är så ilsken att jag förmodligen inte borde skriva det här inlägget, men jan inte tygla mig. Allt arbete vi gräsrötter lägger ner för att ge oss fyra år till vid rodret betyder ingenting när mediabilden handlar om fuskande, om myglande och om fraktionsstrider.

Jag ruttnar, jag vill se undersökningen i offentlighetens ljus hur illaluktande det än må vara. Ingen skall kunna anklaga oss moderater för att gömma lik i garderoben, ingen skall kunna skylla på bittra, äldre män när allt som hade behövts var ett demokratiskt patos. Fy fan...

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, DN, DN2, AB, SR, Mary

Inga kommentarer: