2010/02/03

BLOGGRECENSION 5: RICK FALKVINGE


Den enda partiledare som mig veterligen skriver en blogg som andra faktiskt läser, jag har för mig att den undersköna Maria Wetterstrand ibland sitter ner och filosoferar utan att någon bryr sig om vad, är ju de sociala mediernas mästare - Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet.

Piratpartiet som parti är ju ett enfrågeparti som man egentligen inte borde ta på allvar, de dansade ju lambada med väljarkåren en sommar medan man nu inte ens finns med när det mäts ohyggligheter och självmordsframkallande siffror i opinionsundersökningarna. De finns nästan inte kvar, annat än i det Europaparlament dit de svenska väljarna bestämde sig för att skicka tvenne ledamöter med en lila kulör. Men Falkvinges blogg lever vidare, den är hyfsat framgångsrik även om det finns mer läsvärda Piratpartister i bloggosfären, Opassande till exempel. Men nu är det ju toppbloggarna på Knufflistan och inte på Politometerns rankning som skall recenseras, och därför är det då dags att tycka till om Rick Falkvinge.

Rick Falkvinge kallades som liten parvel för Dick Greger Augustsson, och oavsett om man valde namnet Dick, som på engelska betyder snopp, eller Greger, som på kazakiska betyder fildelare, så var det ju inte så kul. Andra barn hade ju fått mer tilltalande namn som tilltalsnamn än denna Dick Greger. Själv ville ju min mor, socialdemokrat och uppenbart elak, döpa mig till Engelbrekt men den knipan klarade jag ju mig ur genom ett nöddop när modern var sövd. Jag behövde inte byta namn eftersom min far i all sin klokhet ändrade Engelbrekt till det statsmannamässiga Fredrik, men Dick Greger var ju i vuxen ålder själv tvungen att ta ansvar för sitt eget välbefinnande genom ett namnbyte. Det blev tufft, det var ett namn som alla lägger på minnet, det var Rick Falkvinge.

Det låter ju lite superhjälteaktigt, Rick Falkvinge, och det är nog så han ser på sig själv - som mannen som raggade sovsällskap på Facebook och som står upp för allas vår rätt att njuta av nätet i all sin prakt utan att någon skall lägga hinder i vägen. Rick är en frisk fläkt i politiken, och ännu lite friskare var han faktiskt förra sommaren när folk faktiskt brydde sig om vad han sade och skrev. Nu är det med en gäspning man kan konstatera att Junilistans arvtagare är just ett enfrågeparti vid namn Piratpartiet och att Rick Falkvinge kommer att kunna sitta bredvid Sören Wibe på ålderns höst och känna sig åsidosatta av det politiska etablissemanget.

Så till betygssättningen av Falkvinges blogg, den enda partiledarbloggen som någon läser...

Politisk korrekthet: Är ju den starka sidan, eftersom hela Piratpartiet med Falkvinge i spetsen är en effekt av att alla andra är så fruktansvärt politiskt korrekta när det gäller fildelning. Det är ju rätt spännande när man försöker få fram vad Piratpartiet tycker om någon som helst fråga som inte handlar om upphovsrätter och nätets frihet. Oavsett om man frågar Piratpartiet hur man bäst värnar välfärden, hur man bäst utvecklar skolan eller ser till att landet Sverige har ett försvar värt namnet så är svaret - fri fildelning och avskaffande av övervakningslagarna. Hade Rick Falkvinge suttit vid rodret i Rosenbad hade en svensk insats i Haiti med största sannolikhet bestått av fyra hackers och ett ingenjörskompani som snabbt byggde Port-au-Prince första fungerande bredband i spåren av de raserade husen. Men allt är ju så sjukt härligt, naivt och totalt vettlöst - och helt inkorrekt. Betyg: 5 Kommentar: Inte aktuellt med något annat egentligen, det är inte politik det här - det är obstruktion och laglöshet när den är som mest spännande...

Humor: Nja, nä... Inte så mycket va? Roligt om skrattar åt tekniklösningar och allmän dataonani, inte så mycket annars. Nu har jag ju inte lusläst Falkvinges blogg, men av det jag sett så är det bara sånt som får mig nollställd på ett humoristiskt plan. Betyg: 1 Kommentar: Inte alls bloggens starka sida, men det är väl å andra sidan inte heller ambitionen?

Språkbruk: Ja, han är ju partiledare den gode Rick. Och är man partiledare så börjar man ju per automatik bli lite knastertorr i meningsuppbyggnaden, men lite annorlunda är det ändå. Det andas en fräschör, det andas nytänkande och det är inte alltför många stavfel. Kort sagt, bra men skulle kunna bli ännu mer ungdomligt och lite mindre tekniknördigt om bara ambitionen fanns där. Betyg: 3 Kommentar: Inte så mycket att kommentera faktiskt, korrekt och bra - medelmåttigt.

Skönhet: Men hallå, vad är det här? Skönhet? Nej, kaos och huller-om-buller-struktur som kan orsaka epileptiska anfall på de som har nära till hands att börja skaka ibland. Inte alls snyggt, inte alls tilltalande för mig. Sidhuvudet andas kladdklass på dagis, och hela utformningen får mig som vårdanställd att tänka på den vanligt förekommande diagnosen Delirium Tremens. Men om man lever efter mottot "Kaos bor granne med Gud" så kanske man kan få någon sorts utbyte av att leta, söka och försöka hitta det man vill läsa om på Ricks sida. Nej, bränn ner och bygg upp något nytt. Betyg: 1 Kommentar: Det borde väl inte vara omöjligt för partiledaren i datanördarnas eget parti att hitta någon med god smak som kunde stöpa om det här? Inte alls representativt för en toppbloggare som Falkvinge.

Summa summarum så får ju Rick Falkvinge 10 i betyg, strax efter Mary X, långt efter Alliansfritt-stollarna men före Peter Andersson och SvD:s ledarblogg. På lördag fäller jag Westerholm med en politisk pungspark mitt i steget, och nästa onsdag så är det så dags för ännu en pirat i Opassande skepnad. Synes!

Länk: SvD

7 kommentarer:

Donsan sa...

Det är lätt att göra sig lustig över Piratpartiet i allmänhet och Rick Falkvinge i synnerhet - Det visar bara hur lågt vissa har sjunkit när man debatterar Piratpartiets program och partiets ledare

Beteckningen enfrågeparti används flitig av allehanda tokmoderater - men man tar aldrig upp vilka frågor Piratpartiet står upp för och hur de vill lösa dem - Nej - det är lättare att ta billiga poäng genom att vara en lustigkurre och raljera över ens persons namn -

Tja - namnet Fredrik kanske i framtiden kommer att betyda lögnare eller taskspelare? - Det skulle inte förvåna mig alls - Den Fredrik jag tänker på - och som antagligen är din stora hjälte - har ju blivit känt för sitt taskspeleri

Det är skrämmande att tokmoderaterna inte inser allvaret i faran för vår demokrati - Att de finner det självklart att den Amerikanska skiv- och filmmaffian - tack vare tokmoderaterna under ledning av en Fredrik och med benägen hjälp av en Beatrice - idag har kunnat utnyttja den svenska polisen till att storma svenska privatpersoners bostäder och beslagta deras utrustning

Sådana tokmoderater som inte ifrågasätter hur det kan komma sig att över 2 miljoner (och stigande i antal) fildelande landsmän har kunnat stämplas som brottslingar trots att inte en enda utredning och/eller vetenskaplig studie har presenterats som på något sätt kan legitimera alla dessa demokratiinskränkande åtgärder

Tokmoderater som aldrig ifrågasätter - som benhårt tror på den officiella propagandan - som alltid "lyder lagen" - som kan vända ryggen till sina egna landsmän och förlöjligar dem som förvarar dessa människors grundlagsfästa integritet - yttrande och informationsfrihet - sådana människor är en fara för demokratin och bromsklossar i
samhällets framåtskridande

Unknown sa...

Du menar alltså att det parti som i Sverige bäst respekterar mänskliga och medborgerliga rättigheter inte bör tas på allvar, och att försvaret/välfärd/skola är viktigare än sådana fundamentala rättigheter?

Tokmoderaten sa...

Leo: Jag tycker att det var alldeles utmärkt att PP dansade en sommar, jag är nämligen inte alls tillfreds över hur mitt eget parti har agerat i de frågor där PP var en utmärkt blåslampa.

Donsan: Ett försök att recensera även Rick Falkvinges blogg på ett mer avspänt sätt, och du ser inte 5:an efter "Bloggrecension"? Alla andra har fått sina slängar av sleven, men det är bara du/ni som är så humorbefriade att ni börjar gnälla. Läs de andra recensionerna också, och berätta varför ni inte har någon som helst känsla för humor? Tala om att ta sig själva på alldeles för stort allvar.

Och det är mycket möjligt att Fredrik i framtiden kommer att få den innebörd du nämner.

opassande.se sa...

*gapskratt* jag bävar!

gurra sa...

Jag tyckte det här var jätteroligt, så Piratpartist jag är. På vissa punkter är det en väldigt träffsäker beskrivning, på andra punkter en lustig nidbild från en politisk motståndare.

Unknown sa...

hahaha! Fredrik gör det igen!
/Halldin

Johan Westerholm sa...

Antonsson

Du har faktiskt, med en väl balanserad ironi för en gångs skull, lyckats med något som även jag kan uppskatta. Till och med så att jag lagt iväg länken på mail och jag måste framföra en del beröm från de som läst den.

Detta visar att även på månens baksida kan det finnas ljus.

/JW