2011/04/20

EN SPLITTRAD SOSSE & SKOLORNA I SUMPAN


Mannen bakom den kommunaliserade skolan var ingen mindre än sosseriets landsfader-wanna-be Göran Persson, skolminister under Carlsson-regimen. Idag skördar vi frukterna av Göran Perssons och socialdemokratins felbeslut att låta städer och kommuner själva ta ansvar för något som i rättvisans namn borde vara en statlig angelägenhet. Olika kommuner satsar olika mycket på skolan, vissa satsar mindre men får ändå ut en bra effekt om man ser till resultaten medan andra satsar mer men misslyckas kapitalt.

Sundbybergs stad tillhör definitivt ett av landets sorgebarn när det kommer till hur den kommunala skolan fungerar. Ansvarig politiker för grund- och gymnasieskolan i Sundbyberg är nuförtiden nätroten Marika Lindgren-Åsbrink, avkomma till den förre finansministern Erik Åsbrink. I rättvisans namn så har inte Marika suttit speciellt länge på den position där hon nu sitter, när hon inte skall vara skuggfinansminister Tommy Waidelichs vänsteralibi det vill säga...

För är det så klokt att splittra på sig så som Marika Lindgren-Åsbrink nu tvingas göra, när skolan i Sundbyberg efter nästan ett sekel av oavbrutet sosse-styre underpresterar så totalt? Kan Marika Lindgren-Åsbrink sitta kvar som ordförande i "sin" nämnd, en nämnd som hon ärvde efter Jonas Nygren - nuvarande borgmästare i Sumpan - när även herrar Juholt och Waidelich lär dra i hennes armar för att få sin beskärda del av uppmärksamheten? Borde inte en stad som uppvisar de sämsta betygen i grundskolan i hela Stockholm län kräva full fokusering från ansvarig politiker? Borde inte skolorna i Sundbyberg som inte mäktar med mer än att placera sig på plats 262 av Sveriges 290 kommuner resultatmässigt vara värda något bättre...?

Under Jonas Nygrens tid som boss för den kommunala skolan i Sundbyberg satt han mest och gnäggade med skygglapparna på och tyckte att alla kurvor pekade åt rätt håll och att allt snart skulle vara frid och fröjd med den kommunala skolan i Sundbyberg. Men de skolor som Marika Lindgren-Åsbrink fick ärva efter Jonas Nygren var inte alls på väg åt rätt håll, och hur kul kan det vara för Marika att försöka få ordning på skolor som Rissneskolan där skolinspektionen har 23 mer eller mindre allvarliga punkter där man riktar kritik mot skolan. Den kommunala gymnasieskolan Löfströms klarar sig marginellt bättre med 19 punkter som är värda att kritiseras av de som inspekterar skolor.

Löfströms gymnasium är förresten ett sorgebarn för räddningstjänsten på andra sidan Gränsgatan, i Solna, som titt som tätt får åka på både falsklarm och riktiga bränder i en skola där tryggheten enligt många elever inte är bättre än torgmarknaden i Misrata...

Skolan i Sundbyberg får hyfsat mycket pengar av staden, men resultaten speglar inte de satsningar som görs och när prognoserna tyder på att Marika Lindgren-Åsbrink ändå går över budget med nästan 15 miljoner och inte levererar mer så kan man med tanke på faderskapet fundera på hur långt ifrån trädet äpplet kan falla. Det handlar om strukturfel, ett trött politiskt ledarskap som bara har viftat bort varningssignalerna om att Sundbyberg är en stad som inte alls klarar av uppgiften att driva sina kommunala skolor på ett sätt som ger valuta för pengarna och kvalitet i undervisningen.

Till råga på allt skall hon alltså splittra sina arbetsinsatser nu Marika, mellan ett haveri till skola och ett parti som behöver just henne för att tänka ekonomisktpolitiskt åt Tommy Waidelich och Håkan Juholt. Det enda positiva i den här sörjan kan vara att bloggen "Storstad", nätrötternas statistik och diagram-flaggskepp nu sänks av sin egen befälhavare i brist på tid, i brist på engagemang. Intet ont som inte har något gott med sig sägs det...

Länkar: AB1, AB2,
Bloggar:

1 kommentar:

Mattias Lönnqvist sa...

Fast att Marika har ett "jobb" vid sidan av ordförandeskapet är inget problem. Ordförande för Grundskole- och gymnasienämnden är ett uppdrag på 20% och det är på den nivån arvoderingen ligger. Förutsatt att man inte har ett välbetalt jobb kan man till och med lägga 40% på politiken (och alltså jobba 60%) men det är definitivt inte tänkt som en heltidsarvodering.

Senast motsvarande position var en heltidsarvodering var när Nathalie var ordförande i Barn och Utbildning (som den hette då, om jag minns rätt)

Sedan tror jag aldrig att vi löser skolans problem om vi inte tar med hela bilden; fram till femte/sjätte klass så är vår skola bra. Men, någonting händer där och sedan går det käpprätt åt skogen.

Det vi behöver fundera på är varför vi har en drastisk försämring, varför går det åt h-e, vad kan vi göra åt det.

Sedan hade givetvis den ekonomiska situationen varit mycket bättre om vi fått behålla den makt som väljarna gav oss; då hade gymnasieskolan varit nedlagd sedan flera år och skolverksamheten hade inte blött pengar.