2011/04/07

SKARPT LÄGE - MED RÄTT BRÄNSLE I TANKEN?


De svenska flygarässen på Sicilien har fått en order från NATO. Under torsdagseftermiddagen händer det som egentligen borde få herrar Juholt och Ohly att kräkas rakt ut, när svenska stridsflygplan under befäl av den store satan i NATO och efter order av Lucifers lärjungar i Bryssel lyfter för att bevaka det libyska luftrummet...

De svenska piloterna har fått sin order, att lyfta med de plan som nu tankats med det bränsle som behövdes och som kronans upphandlare fick jaga rätt på nere på den allt annat än genomstrukturerade ön Sicilien. Efter att först ha bakbundit våra piloter med ett politiskt beslut om att inte bomba den libyska diktatorns drogade barnsoldater oavsett vad de gör så kan våra flygare inte flyga sina första rekognoseringsflygningar eftersom JAS 39 Gripen inte alls har samma bränsle som alla de andra NATO-planen på Sigonella-basen. Är det några fler än jag som vid det här laget börjar skruva lite på sig, för att man skäms över att vi inte kan leverera det som behövs, inte i tid och för att vi inte har rätt bränsle till våra flygplan?

Vi hade tid på oss, vi tog med oss våra bästa piloter i ett flygplan som trots allt är av yppersta världsklass när det har rätt bränlse i tankarna - men ändå framstår Sverige som sådär lagom inkompetenta som vi kanske är när det kommer till försvar.

Det är inte piloternas fel, förmodligen inte heller de svenska officerare som leder F17S - Blekinge flygflottilj på Sicilien. Felet för att vi återigen gör oss löjliga finns i en organisation som tappat stinget, där naivitet och önskedrömmande fått det yttersta militära ledarskapet att tappa i kompetens. Var det en nyhet för Högkvarteret att JAS 39 Gripen hade ett annat bränlse än den andra flygplanen på Sicilien? Om så var fallet så är det skrämmande. Fattar inte insatsledningen att JAS 39 Gripen behöver bränsle för att verka, och det vore begåvat att se till att detta bränsle finns på plats när den svenska närvaron blir just en svensk närvaro? Eller var allt så cyniskt att vi skulle ha planen på backen eftersom det libyska flygvapnet med största sannolikhet ändå inte kommer att lyfta med ett enda flygplan eller en endaste helikopter eftersom detta är det närmaste ett assisterat självmord man kan komma...?

Mycket gnäll, men se det för vad det är. Min önskan är att de svenska piloterna, det svenska förbandet,  skall göra skillnad och visa upp en bild av en svensk förmåga som omvärlden - bortsett från Libyen, Cuba och Venezuela då - kommer att uppskatta. Inget skulle vara bättre än om de svenska piloterna själva kan känna respekten växa bland sina kollegor, och att JAS 39 Gripen visar vara sig ett flygplan man kan lita på, som klarar av sina huvuduppgifter. Nu får de definitivt visa upp S:set i JAS - Spaning, kanske även J:et - Jakt. Men mellanbokstaven, A:et som i Attack, det uppdrag som de förmodligen hade behövts mest för - de får de inte utföra när nu flygplanen har rätt bränsle i tankarna.

Tänk om våra utlandsmissioner någon gång kunde få flyta på friktionsfritt, så friktionsfritt det bara borde kunna gå när man har gott om tid för förberedelser. Men nu har vi bränslekaoset att skämmas för, precis som de åratal de har tagit för att komma i närheten av svenska helikoptrar i Afghanistan. Frågan är varför det skall behöva vara så, när vårt försvar påstås vara ett insatsförsvar - som skall kunna verka med full kraft och full förmåga nästan direkt...

Men jag vill naturligtvis önska våra piloter lycka till, för att i samma andetag också uttrycka min respekt och vördnad för de människor som för att hjälpa andra lämnar sina familjer och sin vardag. Detta för något som inte är i närheten av något en svensk stridsflygare har varit med om de senaste femtio åren.

May the Force be with You!

Länkar: AB TV, Expr1, Expr2, Expr3, Expr4, DN1, DN2, DN3, SvD, SvDSydS
Bloggar: Försvarsminister Tolgfors

7 kommentarer:

Lövet sa...

AVd hände med allt talet om "Interoperabilitet" runt Gripen C/D?

Länk 16 - javisst men först kanske man skulle komma upp i luften eller?

Wiseman sa...

Ingen nyhet om bränslet. Det konstaterades i söndags att Sigonella, som är en amerikansk marinbas, inte använder standardbränsle. Gripen använder samma bränsle som majoriteten av all världens jetflygplan, JET A-1. Byråkratin gjorde att beställningen av bränsle hamnade 6h fel för att den italienska leverantören skulle kunna leverera i tid.

Förmodligen är situationen densamma för de danska F-16 som flyger från Sigonella att man varit tvungen att addera tillsatser till det helikopterbränsle som i grunden tillhandahålls på basen.

Anonym sa...

Lägger man till samarbetsproblemen med NATO så får man en bild över missnöjet med tillförseln av bränslet – det är inte i Sverige vi befinner oss – utan i Italien – ett korrupt jävla land och i en del där maffian har sitt huvudsäte.
För det första är Sigonellabasen en marin bas där man har ett annat bränsle till sina plan och helikoptrar.
Bränslet i NATOs stridsflygplan är precis det som Gripen använder.
Det är ett bränsle som finns överallt i världen och går under beteckningen JetA1.
Det är just detta bränsle som huvuddelen av den civila världen och NATO använder.
Det är bara marinflyget inom NATO som har ett speciellt bränsle och det är det som till största del finns på basen i Sicilien.
Normalt finns även JetA1 på Sicilien men det är bristerna i den italienska och NATO-logistikkedjan som är de stora banditerna och de största banditerna kan man tänka sig finns på platser i Europa där man inte ser speciellt ljust på Gripenplanens uppträdande som "bara" för jakt- och spaningsuppgifter. Piloterna fåpr ju inte ens beskjuta de markmål (luftvärn) som beskjuter dem men soldater i Afghanistan får det.
Då kan man förstå hur korkade politiker vi har i Sverige som tror sig veta men inte kan ett skvatt om krigföring.
Sen finns det utrustning för att "fixa till" JP5 så att Gripen kan nyttja det, men den utrustningen finns ju inte på basen vilket visar idiotin med NATO och överhuvudtaget och EU som en överstatlig myndighet.
Inte ens inom NATO kan man planera logistiken - är det klokt?

Anonym sa...

Soppatorsk - ROTFLMAO
Otroligt klantigt att inte kolla såna saker i förväg, det är något som kallas planering... tror jag...

Hoppas något svenskt plan blir nedskjutet, då kan man ju kalla det för 'Combat proven' Piloten har jag inget otalt med så han klarar sig naturligtvis.

Anonym sa...

En stark axel över världen reser sig mot nu den store Satan i Washington. Venezuela-Cuba-Libyen-Syrien-Iran-Nordkorea. Mäktiga länder med starka folk. Segern är bara en tidsfråga. Det är Sveriges förbannade skyldighet att ansluta sig i deras kamp mot mörkerkrafterna och utsugarkapitalet.

Wiseman sa...

Anonym 18.06: Vid start i Sverige var det fortfarande okänt till vilken bas i området NATO ville ha flygplanen och beskedet kom under ombaseringen att det var Sicilien som gällde. Start skedde 23 h efter riksdagsbeslutet. Det är flexibilitet. Med de tidsförhållandena är det svårt att få till någon planering. Det bränsle som används av Gripen är det vanligaste i världen så det är lite märkligt att det inte finns tillgängligt på basen.

I söndags var kvaliteten på bränslet känd och upphandling påbörjades. Leverantören fick dock inte fram bränslet i tid.

Anonym sa...

Inte en jävla chans kommunistjävel!
Jag är i Sydamerika (Peru) och ser hur folket mer och mer kräks på kommunisterna i Venezuela, Kuba, Bolivia med flera länder. Det finns ett mycket stort motstånd mot kommunism och diktatur här! Du vet ingenting. Jag vet. Jag är i potatisens och tomatens hemland Peru och observerar, läser och kommenterar! Jag har varit journalist i 40 år och rest överallt. Vem är du? En jävla kommunistskitstövel!