2011/06/29

MED FULL FART MOT EN REGERINGSKRIS...?


Vår statsminister Fredrik Reinfedlt skall ha ledigt i sommar, och det unnar jag honom verkligen. Badande, vilande och träffa kompisar står på den agenda som statsministern i interna förhandlingar med familjen nu måste säkerställa för att få den sommarsemester som han vill ha...

Det finns nog andra som har helt andra ambitioner, som gärna vill attt statsminister Reinfeldts semester kommer att handla mindre om bad, vila och träffa kompisar och mer om grubblande, analyserande och ångest inför den höst som kommer. Den nya oppositionsledaren Håkan Juholt har ju väldigt höga ambitioner när det kommer till att bli en plågsam hemoroijd på statsministerns akterparti och i Juholts ambitioner inbillar jag mig att det inte finns den minsta ambitionen att gå med på ett femte jobbskatteavdrag - oavsett konsekvenserna.

Samtidigt kan inte regeringen Reinfeldt ge vika och ge upp tanken på att faktiskt genomföra ett av de alltför få vallöftena som man gick till val på för snart 10 månader sedan - det femte jobbskatteavdraget. Själv skulle jag förvisso inte bry mig så mycket eftersom det femta jobbskatteavdraget  kommer att handla om effekter på marginalen för de flesta av oss. Men vi gick till val på ett femte jobbskatteavdrag, väljarna valde väl kanske inte oss bara av det skälet men det var ett löfte och det är ett steg i vår jobblinje - där det måste löna sig bättre att jobba. Kan inte regeringen få igenom budgeten och samtidigt stå upp för jobblinjen så finns enligt mig ingen annan utväg än att kavla upp ärmarna och gå in i en ny valrörelse.

Vi kommer aldrig att få mannen med ambitioner att gå med på att löntagarna får behålla mer av sina pengar, inte så länge det fattas pengar i den kommunal musikskolan eller så länge de intresserade museibesökarna får betala för sina museibesök. Kvar finns det då att börja prata med de som vi lovat att inte prata med, Juholts nya kompis Jimmie - den enda som skulle vinna på ett nyval. Jag tror att det skulle vara lättare att få SD med på ett femte jobbskatteavdrag - men att snacka ihop sig med SD...?

Någon måste vika sig, några löften måste svikas och det enda som man mitt i högsommarvärmen kan vara säker på är att hösten blir stormig och turbulent. Det blir ett politiskt chicken-race där frontalkrocken innebär ett nyval där ingen kan veta vad som väntar. Ett parti är mitt uppe i ett partiledarbyte och de som nyss bytt har ingen annan politik än populism och floskler medan vågmästarna gnider händerna inför det annalkande ovädret. Några partier dansar farligt nära den där spärren som ingen vill ligga nära inför ett val eller nyval. Några partier som skulle behöva nya ledare och ny tändvätska skulle inte hinna med att ta sig igenom sina processer innan ett nyval står för dörren.

Fredrik Reinfeldt skall ha semester och det unnar jag honom verkligen, men frågan är hur mycket han kan tänka på vilande, badande och träffa kompisar när mannen med ambitionerna sitter på sin semester och tänker på hur hans ambitioner kan leva i symbios med att ställa till elände med en minoritetsregering som till skillnad mot sossarnas diton inte bara har nickedockor att luta sig mot.

Hösten blir spännande, och när den tropiska hettan slår in genom balkongdörren kan man nästan inte låta bli att längta litegrann efter en tid då man inte behöver leta efter sin inspiration som nu. Det lär finnas inspiration i överflöd, om svek, om makt, om ambitioner och om säkerställande. Hösten 2011 blir den politiska bloggarens "finest hour"...

Länkar: SvD
Bloggar: Holma, Moderata Perspektiv

1 kommentar:

Den nakna framsidan sa...

Fredrik, efter att nyss ha tagit till mig den politiska bomben som just briserat, så ja full fart mot nyval. Jag är luttrad, men i morse satte jag kaffet i vrångstrupen.
De nya moderaterna, nej den gamla högern.
Det finns ett ord som sammanfattar vad som händer nu. Förakt. Och kanske ett till cynism.

Mvh

Peter