2009/02/03

BANK- OCH FLYGHAVERI...?


Så har då finanskrisen i Sverige gått så långt att staten genom Anders Borg öppnar plånboken och lägger upp 50 miljarder av skattebetalarnas pengar för att se till att bankerna först och främst överlever, och även kan börja låna ut pengar till småföretag som får se sin framtid gå i kras när man gång på gång nekas lån.

Jag är ju lika ekonomiskt begåvad som de flesta man sett passera i revy i TV3:s "Lyxfällan" och borde väl kanske låta fingrarna vila från tangentbordet. Men visst svider det i ögonen när staten hux-flux och utan säkerhet sponsrar bankväsendet med mina skattepengar, visst känns det ruttet när det finns andra verksamheter som skulle behöva stöd (läs försvaret...) men som kan se sig i himlen efter några mer pengar.

Men samtidigt förstår jag att vi alla skulle bli långt mer lidande om bankerna började falla omkull, med totalt kaos som följd... Och jag ser några av mina vänner som kämpar på med sina små företag, och gång på gång förvägras möjligheten att investera sig ur krisen för att banken har dragit i nödbromsen. Kan dessa 50 miljarder kronor bidra till att hjulen börjar snurra så är det tacknämligt. Ett ekonomiskt stöd till de mest hjälpbehövande kommunerna utlovas också, låt gå ifall man ställer samma krav på dessa som man gör bankerna - "Regeringen kommer att öka sina krav på bankerna. Bland annat kräver man ett tvåårigt stopp för löne- och arvodesökning. Dessutom blir det ett stopp för bonusar och begränsningar för avgångsvederlag"

Om nu bankvärlden är värd att räddas så finns det ett annat sorgebarn som för länge sedan borde ha puttats över ättestupet, och det är flygbolaget SAS. Vad man än gör, vad man än tar sig för, vilka krispaket man än driver igenom är det samma gamla SAS som nu för femtioelfte gången på de senaste åren står vid ruinens brant. Nu skall man ha in 6 miljarder genom en nyemission, man skall sparka 3.000 anställda och skära igen. Av det en gång stolta SAS finns en ynklig ursäkt kvar.

Att skjuta till mer pengar i ett företag som genom åren haft krispaket som signum är som att börja med Hjärt-lungräddning på en 92-årig tant som varit död i två veckor - hopplöst! Sälj skiten nu, medans det kanske går att få mer än 1 euro för SAS eller dra in allt stöd och låt konkursen komma. Eftersom svenskar och andra nordbor vill flyga kommer de linjer som försvinner genom SAS från våra svenska flygplatser snart att tas över av något välskött flygbolag. Att Maud Olofsson tycker att vi medborgare skall pumpa in 1.300 miljoner i SAS är ett hån, och ett enbart ett patetiskt sätt att skjuta undergången på framtiden några månader.

Länkar: AB1, AB2, AB3, AB4, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, DN1, DN2, DN3, DN4

1 kommentar:

Mattias sa...

Problemet med SAS är att det är ett bolag med tre stater som ägare och med en destruktiv facklig kultur.

Det som skulle behövas är att splitta upp bolaget i tre separata delar som fokuserar på kärnverksamheten. För den svenska delen skulle det innebära att man inte längre byter plan i Köpenhamn för en massa resor och att man istället samarbetar mer inom Star Alliance.