2008/05/20

LIVSFARLIG KULTUR


I min värld skall inte skattebetalaren tvingas avvara pengar till andra vuxnas fritidsintressen. Att gå på teater, museum eller varför inte den livsfarliga Operan skall självfallet bekostas av den intresserade. Själv besöker jag i princip bara Armémuseet och Polisditot skadad som jag är, och gärna med mina barn. Självklart skall jag betala för mig när jag finner detta intressant...

Hur skulle det kunna vara i annat fall? Skulle jag kunna få statsbidrag för att köpa dataspel, gå på en exotisk dansföreställning eller ta en promenad till Råsunda för att se på fotboll? Det är kultur även det, iallafall i mina ögon men inte tusan får jag några skattepengar för att subventionera detta.

Nu verkar ju Operan dessutom vara närmast livsfarlig, med havererad dekor i dag, och kungamord i går eller i viss närtid iallafall... Jag förstår om man vill öka besöksunderlaget med effektsökeri och spänning, men att orsaka kroppsskada är väl att gå för långt. Alla pengar staten i dag pumpar in i kulturen skulle vi kunna ge till en Försvarsmakt i fritt fall, en skola med problem, en sjukvård med lågavlönad personal eller ett rättsväsende utan resurser. Vad har Sverige som nation störst nytta av, soldater som skyddar vårt land och våra demokratiska värderingar, engagerade lärare, vårdpersonal som kan leva på lönen ELLER galna skådespelare som gapar och skriker så spottet stänker på publiken, obegripliga danser utförda av närmast krampande benrangel till människor iklädda genomskinnliga kroppsstrumpor eller en fotoutställning föreställande genitalier och perversioner på en sådan nivå att Hustler framstår som en barnbok. Jag vet vad jag prioriterar i allafall...

Inga kommentarer: