2008/05/08

VALFRIHETENS FÖRLOVADE STAD (ÄR INTE SUNDBYBERG)


Bildtexten som jag reagerade på löd: "Jag vill inte köpa bland annat eftersom ­underhållet är så eftersatt"... Siten är SvD, tanten heter Margot och bor på Södermalm. Då blir min fråga till Margot: Eftersom din lägenhet tydligen försummas av värden idag, vad får Dig att tro att det blir bättre i framtiden? Tror inte Du, kära Margot, att en bostadsrättsförening skapad av Dig och dina grannar kommer kunna ta hand om er fastighets underhåll bättre än den hyresvärd som försummar underhållet nu? En försummat underhåll medför att priset blir lägre om Du får möjligheten att köpa loss...

Jag bor i Sundbyberg, jag bor i hyresrätt. Eftersom jag har en privat värd kommer våra lägenheter från och med 1 juli omvandlas till bostadsrätter. I huset mittemot min balkong ligger ett relativt nybyggt hyreshus, det ägs av Förvaltaren. Förvaltaren är Sundbybergs "allmännytta". De stackarna som bor där kommer inte få köpa loss sina lägenheter av två skäl. Dels på grund av Michael Spira och Arne Wijkman som tyckte att deras samlade intelligenskvot var högre än den samlade intelligensen hos de 1500 väljare som var skillnaden mellan den segrande alliansen och det förlorande vänsterblocket.

Jag har hört något om "En person, en röst", det gäller uppenbarligen inte här i Sundbyberg där Michael och Arne anser att två röster är mer värda än 1500 röster...

Det andra skälet är att det nuvarande minoritetsstyret inte kommer tillåta ombildningar annat än i Rissne och Hallonbergen. Detta på grund av att man vill ha blandade boendeformer i alla Sundbybergs stadsdelar. För mig låter det absurt att använda detta argument i Sundbyberg, den kommun i Sverige som har den högsta andelen boende i hyresrätt överhuvudtaget.

Jag kan förstå ilskan och besvikelsen hos de stackare som hade lagt ner så mycket arbete och möda för att få möjligheten att rå om sitt eget hem. Jag kan förstå om man nu avundsjukt blickar ut över Bällstaviken och ser valfrihetens förlovade stad bortom vattnet... Ge inte upp, 2010 kommer alliansen tillbaka. Utan quislingar och med majoritetens stöd i ryggen kommer Sundbyberg åter bli som alla andra kommuner i landet, styrd efter folkviljan för folkets bästa!

Inga kommentarer: