2009/02/18

SAAB OCH SOSSERIET


Ibland undrar man ifall folk ingenting lärt sig av svunna tider? Hur bra var det att skattebetalarnas pengar under 70- och 80-talet pumpades in i varvsnäringen, och hur bra skulle våra skattepengar göra sig om vi pumpade in dom SAAB:s bilfabriker i Trollhättan? Inte alls, för faktum är att SAAB inte har gått med vinst mer än ett år av de senaste 20, faktum är att inga köper SAAB:s produkter nu, faktum är att inget seriöst bilföretag vill köpa SAAB av GM och i det företaget vill facket och sossarna pumpa in pengar, pengar som är dömda att försvinna upp i rök inom några år...

Men om nu socialdemokratin och facket vurmar så för just SAAB, så varför inte slå sina tjocka plånböcker ihop och själva rädda företaget? Det är väl bara att lansera några fler spel hos Folkspel eller höja avgifterna hos ABF så har man måhända medel att visa att man tror på SAAB och dess framtid på riktigt och inte bara rent retoriskt. För GM säljer nog billigt, något annat kan det nog inte bli tal om när det inte på hela jorden verkar finnas någon annan aktör på bilproduktion som ser den potential som Mona med vänner ser hos SAAB. SAAB kan ju bli Socialdemokraternas Aeroplan Aktiebolag och en vidareutveckling av de löntagarfonder som finns undangömda någonstans i fackets agenda. Mona som styrelseordförande och Ohly som VD...? Peter Eriksson kan ju bli forsknings- och utvecklingschef. Spännande...

Visst är det tragiskt att det gått som det gjort och att många tusentals bilbyggare i Trollhättan skall behöva hitta en ny arbetsgivare. Men staten och skattebetalarna kan inte, hur mycket empati och välvilja som än finns, pumpa in dina och mina skattepengar i något som är dömt att misslyckas. Satsningar och stöd måste riktas mot företag med livskraft och framtidsutsikter, och inte för att hålla ett företag som närmast befinner sig i ett moribunt tillstånd under armarna...

Länkar: SvD1, SvD2,SvD3, SvD4, SvD5, DN1, DN2, DN3, DN4, AB1, AB2, AB3, AB4

3 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Vilket får mig att tänka på det gamla skämtet:

"Saab = Sälj Aset Annars Byt"

Men, för att vara allvarlig: jag gillar Saab och jag skulle gärna äga en Saab 9-3 Aero Convertible. Den har dock alltid varit för dyr för mig.

Och, det är väl det som är problemet med Saab. De har alltid haft intressanta bilar men de har haft svårt att sälja dem. Först sponsrades de av flygverksamheten, sedan av Scania och på sistone av GM eftersom de alltid går med förlust.

Om varken den företagsledning som har ett av världens lönsammaste lastbilsmärken (dvs Scania) eller den företagsledning som lett världens största bilföretag (dvs GM, även om de tappat den position) kan få lönsamhet i Saab så är frågan hur svenska staten ska kunna göra det.

Mitt hjärta blöder verkligen för Saab och för de anställda som riskerar att förlora jobbet, men det finns ingen anledning att slänga friska pengar efter förlorade pengar. Det är bättre att ta smärtan i en kort smäll nu än att dra ut på det.

Unknown sa...

tillåt mig att skratta rullandes på golvet.

Dömt att misslyckas, ja hela bilbranchen är ju dömd att misslyckas om man nu ska säga det som du säger det. Det finns ingen biltillverkare som går med plussiffror just nu, ja jo koenigsegg och någn annan supersportbilstillverkare men det kan man inte anse som någon överhuvudtaget stor tillverkare.

Du skrev om löntagarfonder och att sossarna och facket skulle ha gömt undan dem. jag vad vackert, men jag vill påminna dig om att det var faktiskt förra moderatstyrda regeringen som såg till att det försvann en hel del sådant. dessutom gick ju de pengarna rakt ut i fickor på redan penningstinna människor, vi andra vanliga arbetare fick inte en enda krona.

Underligt också att regeringen som vill säga sig vara det nya, moderna samhällets arbetarparit, inte tar på sig ansvaret att hjälpa svenska företag ur och genom denna kris som inte bara är en liten kris för saab.

Det verkar som de flesta högerallierade har missat att hela världen befinner sig i en mycket djup och svår kris. Denna kris är skapad av ... ??? ja just det de som hade lite mer, har lite mer, de har faktiskt "stulit" pengar för att ge till sig själva. GM har pumpat ut pengar ur Saab som hade visat Saab´s ekonomi på rätt sida vinststrecket under i alla fall 10 av de 18 åren. Nu ligger det till på det sättet att GM, precis som Ford flyttat ut pengar ur de ägda företagen, och Volvo är snart i samma sits som Saab, 6 miljarder i förlust sista kvartalsredovisningen är riktigt illa för ett företag i Volvos storleksordning.

Men om vi tar lite redovisningsteknaliteter. För att ha en aktieutdelning år efter år så krävs att företaget ger en vinst. Annars finns det ju liksom inga pengar att håva ut till aktieägarna. GM skulle knappeligen lyfta in vinster från koncernen för att skapa detta överskott så att man kan ha utdelning till ägarna, man hade då valt att inte ta utdelning här. GM har mycket riktigt pumpat in många miljarder i Saab och trollhättan. Så sent som i oktober fick jag rapporter som kommer från insidan att Saab följer den utstakade planen för att slutligen kunna visa rent vinstresultat i Sverige. Det finns nämligen vissa brytgränser som gör att redovisat resultat inom bolaget ger vinst efter utdelning. Bokföringsteknaliteter men som sagt ett fantastiskt trixande för att slippa skatta här och istället där man kan stoppa mer i fickan.
De vinster som man plockat ut ur Saab har man sedan kunnat stoppa in i Saab som man gör när man tar ur sin privata ekonomi och stoppar in i sitt startade MittFöretagAB den summa som jag då stoppar in i företaget är då en skuld till mig, och då kan man skriva ner resultatet i bokföringen så att den ser röd ut fast den i själva verket är på andra sidan strecket och är vinst. Som sagt amerikanskt företagande i koncernhantering och bokföringstrixande.

Att de som borde vara insatta i företagande alltså alliansen inte ser detta är beklämmande och skrämmande. Och det tyder på ren rå egoism. På samma sätt har krisen skapats där borta i USA, nu är det tom så att FBI skall undersöka vad som faktiskt har gått på tok inom den stora fastighetsbubblan Over There. Nästa steg kanske blir att FBI även undersöker de stora bilföretagen FORD och GM. Men som sagt krisen är skapad av snikna hoppande vinkande egoistiska portföljnissar som "tror" eller snarare vilseleder, som de tror mindre vetande att tro på en evigt ökande värdemarknad. Det är rent tekniskt omöjligt. Återigen mycket skrämmande och otäckt, för dessa portföljnissar är så råbarakade att de kan gå över lika för att tjäna en extra krona.

Jag är absolut inte för planekonomi, men jag gillar inte det som det ser ut nu.
Jag lyssnade på en dokumentär med en stor före detta företagsledare, Han kallade vår tid för hyperekonomi, han likande det hela med en människa som hyperventilerar, tillslut svimmar man. Han varnade för att detta skulle hända och han tom tidsangav detta till 2007-2010, tyvärr så fick han helt rätt. Efter detta kommer kanske något som blir bra, men det otäcka som kan hända som ingen av oss överhuvudtaget vill ha är skrämmande nära som alltid genom historien vid liknande kriser. KRIG. Jag hoppas vid min jord bördig av svea rike, att detta inte inträffar.
Jag hoppas att de som varit ledare i denna hyperekonomi som nu totalt kollapsat, blir avsatta, och nya fräscha ansvarstagande ledare kommer fram i dagsljuset, ledare som samarbetar, som lyssnar och tänker på ett reellt värde istället för ett fiktivt värde, ledare som ser bakom nästa decenie i sina beslutstaganden. Och detta pratade denna man om för ett flertal år sedan. Nu har ha fått rätt.

Och som jag tidigare sa, regeringen, och Maud har skjutit sig själva i foten, här hemma, ute i Världen och inom sina egna partier, tyvärr en riktigt reell sanning. Det hade kunnat bli bättre, en regering som tagit tag i detta, som hade skapat något nytt av en halvdrejad lerklump istället för att ta lerklumpen och röra runt den i en sandlåda till molekyler och sedan försöka att skapa något ur sandhögen med leran. Ja rent omöjligt på kort sikt, oerhört svårt på lång sikt, och oöverskådligt på längre sikt.
Det är nog så att vi kanske lika gärna kan avsätta regeringen som faktiskt är dömd att misslyckas, :-O :-D.

Det gör ibland ont att se sanningen men så är det, de kommer antingen att bli avsatta om denna krisen blir längre än 6 månader till, eller så förlorar de nästa val.

Eller kommer regeringen kliva in och rädda Volvo? För tror du/ni verkligen att Ford har andra krav på sig än GM? Ford visar heller inga vinster, Ford har visat väldigt dåliga siffror länge. Det har dock varit Volvo som blivit pumpade på pengar för att rädda Ford, men som sagt den leken är nu slut även för Ford som ligger illa till på hemmaplan over there. it hurts.... to take.

Tokmoderaten sa...

P: De flesta andra biltillverkare har iallafall sluppit röda siffror i bokslutet fler än ett av de senaste tjugo åren, och de som inte gjort det är redan väck.

I övrigt så skriver du ju inlevelsefullt och intressant, och med en fråga där jag delar dina farhågor: När konjunkturen slår så hårt som den nu gör, så beter sig länder inte längre rationellt. Man bemöter inre kaos med en fixering på yttre hot för att styra om missnöje till aggression, och av det brukar kriget komma. Just därför är jag också kritisk till regeringen, men med en helt anna utgångspunkt än dig - Vi behöver stärka vårt försvar, och det nu! Undfallenhet mot hotfulla diktaturer har vi varit med om förut, men aldrig mer vill jag se ett Sverige som inte står upp för de demokratiska värderingar vi som land står för...