2010/06/04

EN FANTASTISK FREDAG...


...ligger förhoppningsvis framför mig, och förutsättningarna finns ju när man återigen får vakna upp till en opinonsundersökning som lyfter mina smilband ända upp till påsarna under ögonen. I går var det norska Sentio som visade att Moderaterna hade ställt sig högst upp på prispallen när det gällde att vara största parti - i dag visar Demoskop något ännu mer fantastiskt!

I Sentios mätning gick det ju bra för oss moderater men Alliansen låg fortfarande under, i Demoskops leder Alliansen mot oppositionen med 6.6% - och detta trots att både FP och KD backar. Klang och jubel, och för varje tjutande signalhorn och skränande student denna dag då horder av ungdomar släpps fria från skolan och får sin frihet kommer jag läsa av glädjen över en opinionsundersökning. Demoskop gjorde min dag, Demoskop räddade min helg - även om det trots allt bara handlar om en opinionsundersökning, men som med Sentios visar en trend jag gärna spelar fickpingis till...

Tydligt är det iallafall att när det rödgröna gänget presenterade sin politik, sina visioner om Bidrags-Sverige 2.0, så försvann väljarna. Alla de som hankat sig kvar i den Röda Rosens rörelse trots att man känt noll och inget förtroende för kvinnan som leder partiet försvinner nu. Alla de som har svårt att förlika sig med en vänsterpartistisk utrikespolitik eller en miljöpartistisk trafikpolitik i en sosse-ledd regering droppar nu av - och vad kommer Baylan att säga?

Sossarnas störtdykning fortsätter, nu är man under de 30% och jag inte vänta på att höra bortförklaringar och floskler från Sveavägen 68, från Nätrötter och vänner med hjärtat till vänster. Helt plötsligt så kanske det klickar till någonstans, att Mona är fel ledare att leda ett parti som bara har förändrat sin retorik - inte sin politik, att Socialdemokraterna av idag är precis samma parti som torskade valet 2006 oavsett hur mycket man pratar om förändring.

En opinionsundersökning är ju bara en opinionsundersökning, men en socialdemokrati som ligger närmare 25% än 35% borde ju börja darra lite på läppen. Alla fina siffror från tiden efter valet 2006 och hit betyder föga när inte ens Miljöpartiets framgångar kan balansera upp ett före detta statsbärande parti som vinglar rejält och som verkar vara på väg att falla - hårt...

Man skall inte dra för höga växlar på en opinionsundersökning, men jag behöver mina ljuspunkter i livet och detta är mer än en ljuspunkt, det är en glödande meteorit som snabbt närmar sig mitt plyte. Medvindens parti har både vind och råg i ryggen, jag har råg i ryggen och säd i brallan - jag kommer njuta av de här siffrorna tills nästa opinionsundersökning trillar ut ur medias garderob och visar något annat eller något som förstärker dagens bild.

Hallelujah känns som ett rätt ok uttryck för dagen...

5 kommentarer:

magnus sa...

Hm, detta nästan *för* bra. Samma positiva känslor som på soligt däck på ett osänkbart skepp på väg mot USA nådens år 1912? (Frågan är vad som skulle kunna "bli isberg"?)

Unknown sa...

Allt går att köpa. Speciellt om räkningen går till någon annan.

Rulle

Mattias Lönnqvist sa...

Och du som var så negativ för ett år sedan. Har du lärt dig nu att jag alltid har rätt? ;)

Magnus i Stockholm sa...

Instämmer i allt. Underbar morgon, solen skiner från en molnfri himmel, och Alliansen leder, stort!

Vad kan bli ett isberg?, frågar min namne 123.

Tja, allt som behövs är ju uttalanden (eller snarare tolkingar som det ju rörde sig om) liknande att "Moderaterna vill ta bort taket på barngruppernas storlek på dagis".

Dessutom är det ju så att KD och C ligger farligt nära 4%-spärren. Det lägger grund för "utspel"... Låt oss hålla tummarna för att dessa blir någorlunda sansade.

ua sa...

Håller med, livet känns lite lättare nu tillsammans med det underbara vår/försommarvädret. Delar din glädje viket väl betyder dubbel glädje?!!!!
Ha en underbar helg!