2010/06/10

(S)KRATTAR BÄST SOM (S)KRATTAR SIST...?


Det kom som ett brev på posten, hämnden för mina dryga och retsamma sms som jag skickat till nätroten Westerholm när de tre senaste opinionsundersökningarna gett oss i Alliansen ett övertag och dessutom gjort oss moderater till det största partiet. Varenda gång har jag skickat en asgarvande smiley och ett upprepat nyttjande av ordet "Ha", varenda gång har han spelat ovetande och ointresserad av vad Sentio, Demoskop och Novus har velat berätta. Idag vibrerade min mobil och texten löd "Ha! Haha! Hohoho!". Jag var extremt upptagen på jobbet, och anade bara att det var SCB:s undersökning som gjort Westerholm så salig...

Tur att man har lunch, tur att man kan använda den till att slänga i väg en kommentar om hur man mår och hur man ser på den här undersökningarnas undersökning. Maten får stå tillbaka, fettreserverna får utnyttjas och kroppan lida av hungerskänslor - blogginlägget måste bara ut!

Visst blev jag ledsen, ögonen tårades då siffrorna faktiskt var värre än vad jag hade trott att de skulle vara. Jag var inställd på ett underläge, men kanske hälften så stort som det jag idag fick se men det fanns ju rimliga förklaringar till varför eländet var så eländigt. SCB hade ju lyckats intervjua klart flest av sina offer innan den stora förskjutningen i opinionen kom hos Sentio, hos Demoskop och hos Novus. Uppenbarligen var det så att de allra flesta fick tycka till hos SCB innan man lyft fram den rödgröna sörjans skuggbudget och dess effekter för folk i största allmänhet - och det förklarar ju rätt mycket...

Men det finns ju ljuspunkter även i SCB:s undersökning trots allt. Vi moderater nafsar sossarna i röven trots att den här undersökningen inte låg rätt i tiden för "oss", sossarna underpresterar återigen och har långt att gå för att nå till valgeneral Krogvigs mål på 40%. Negativt är, som vanligt, att våra alliansvänner också "underpresterar" och ser ut att vara i behov av stöddropp.

Jag tar SCB:s stora undersökning för vad den är, en piska för oss som vill se Mona få sparken den 20 september medan MUF:are, LUF:are, CUF:are och KDU:are fortfarande draggas upp ur fontänen på Sergels Torg. Med rubriker som att "SCB:s vårundersökning träffat rätt vinnare varje val sedan 1973" måste ge oss tändvätska, ty vi kan fortfarande visa att valet 2010 är det undantag som Sören Holmberg kommer att få äta upp till den dagen han trillar av pinnen.

Även om det känns tungt, även om tårarna rinner för varje länk jag skall klistra in och för varje hulkning jag drabbas av när jag läser plågsamt glada sosse-bloggare - så finns hoppet. De färskaste opinionsundersökningarna visar något helt annat, de visar på en jämn match och övertag. Det är dit vi måste nå - nu har vi tre månader och en vecka på oss. In i kaklet, med huvudet före...!

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, DN1, DN2, Expr1, Expr2, AB1, AB2, AB3

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Den här gången var jag lite före dig, se mitt inlägg på

http://fredrik.vartsollentuna.se/2010/06/10/sa-bra-da/

/Fredrik

Wiseman sa...

Det finns hoppfulla omständigheter:

http://dinledamot.blogspot.com/2010/06/forutsagelsen-rimligt-ratt.html

Unknown sa...

HaHaHaHaHaHaHaHaHAMMARby