2010/06/30

REVOLT 1, 2 & 3...?


Om nattens nyheter, där Mona Sahlin enligt SOM-institutet hade lägre förtroendekapital än alla etablerade partiledare, var extremt dåliga nyheter för sosseriet så komer morgonstund med en liten gyllene dusch i form av andra nyheter rakt in i Rörelsen...

Att ungdomar genom alla tider har revolterat mot sina föräldrar, mot maktstrukturer och mot allt det man inte kan identifiera sig med har varit en naturlig del i formandet av den egna personligheten - oavsett om året är 1968, 1980 eller 2010. De yngre revolterar för att vara annorlunda, för att man måste tycka tvärtom och resultatet av denna bångstyrighet ser vi i dag.

En ny opinionsundersökning visar oss att ungdomarna är mer sossiga, miljöpartistiska, kommunistiska, piratpartistiska eller sverigedemokratiska än sina föräldrar, trenderna syns och det är bara att förhålla sig till den verklighet som jag är säker på att SIFO har hittat. Jag har ju varit där själv, i revolten mot två sossiga föräldrar då jag landade hos Moderaterna i min ambition att sätta mig på tvären. Skillnaden mellan mig och de flesta andra är att jag lever kvar i min tonårsrevolt trots att jag är 42 år. Inga av de värderingar som mina föräldrar försökte kleta på mig fastnade på min gängliga kropp och i mitt skruvade sinne - övertygelsen är total.

Jag har fortsatt revoltera, men nuförtiden revolterar jag mot de flesta och det mesta som jag stör mig på - och jag stör mig ju minst på Alliansen och Moderaterna. Att ungdomarna stör sig på makten och det nya statsbärande partiet är lika naturligt som att glass är gott en solig sommardag och att öl är den optimala törstsläckaren en varm sommardag. Ungdomarna revolterar mot makten och det är ju vi som har makten idag och imorgon.

Förhoppningsvis så är inte dagens ungdomar lika hopplöst felgängade som undertecknad, förhoppningsvis kommer de vidare från kiss- å bajs- å revoltstadiet när de mognar och ser helheter i stället för särintressen. Den dagen kommer då maktförhållanden förändras, då det kommer att finnas andra partier och ideal att revoltera mot, den dagen kommer då den dagens unga revolterar mot miljömuppar och sossestofiler. Det värsta med den dagen lär vara att vi inte längre sitter vid makten...

"Jag, har alltid varit klen
Så ge mig Revolt I, II och III..."


Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, Expr

1 kommentar:

fredrikk16 sa...

Som förstagångsväljare i valet 2006 röstade jag på ett av allianspartierna. Nu blir det Piratpartiet istället, precis som det blev i EU-valet. Min röst tappade regeringen när FRA-lagen och Ipred röstades igenom. De frågor som rör demokrati, mänskliga rättigheter, personlig integritet och det fria Internet är så viktiga för mig att jag är beredd att lägga alla andra frågor på hyllan. Det är också därför jag röstar Pirat. Övervakningen av medborgarna i det här landet måste få ett slut omgående. /Frekar06