2010/06/24

EN MIDSOMMARNATTSDRÖM...?


"Ingen annan, ingen annan
Ingen annan är så låg som du.
Knappast någon, någon annan
får mig att tappa hakan så som du

Men hej, hej
Jag klarar mig nog.
Jag sitter på en sten vid en sjö i en skog.
Hej, hej, en dag blir till kväll.
Jag tror du behöver lite tid för dig själv...

Det händer alla, det vet ju alla.
Jag trodde aldrig ni skulle falla.
Det gick så lätt och sen så fort,
som att passera någon himmelsk port.

Men hej, hej
Jag klarar mig nog.
Jag sitter på en sten vid en sjö i en skog.
Hej, hej, Du släckte eld.
Jag tror du behöver tid för dig själv..."


Denna något omarbetade version av Gyllene Tiders sommarplåga dedikeras Sveriges socialdemokratiska Arbetareparti i allmänhet och Mona Sahlin i synnerhet den här dagen då folket köar på vägar, i matvarubutiker och inte minst på "bolaget". Den här dagen kom nya siffror som visar att gårdagens nyheter bara var en illusion, en undersökning för att förhindra ett massjälvmord bland de mest hängivna sossarna. I dag berättar Synovate om Moderaternas framgångar, en Allians som leder och där alla håller näsan över 4%.

Synovate berättar om en socialdemokrati i fritt fall, där vi moderater känner igen oss från Bosse Lundgren-eran, en tid då till och med våra kärnväljare lade sig på sofflocken för att markera mot att partiet var helt vilse. Det var då vi gjorde ett historiskt usel val för att vi hade en parantes som partiledare - någon som alla kunde leva med, men som ingen ville ha. Vi känner igen, vi känner med men det är faktiskt tragiskt att se hur ett före detta statsbärande parti utvecklas till något som är som alla andra - inte mer men heller inte mindre.

Jag sitter faktiskt på en sten vid en sjö i en skog och skriver, klistrar och länkar upp detta inlägg. Varken Telia eller Comviq mäktar med att se till att det trådlösa bredbandet når in i sommarstugan. Men bloggen måste ju uppdateras, hållas vid liv för att överleva. Då återstår ett laddat batteri och en vandring ut i vår vackra, svenska natur för att hitta det där som gör att jag blir ett med omvärlden igen.

Jag vill passa på att önska mina läsare en riktigt trevlig midsommar, en helg med god mat, stark dryck och fysiska övningar i helgens anda. Det är min min ambition att vara tillbaka på bloggen under midsommardagen igen - men det är inget löfte, det är en målsättning.

Glad midsommar!

Länkar: SvD, DN, Expr

1 kommentar:

Unknown sa...

Underbart! Trevlig midsommar.