2010/06/11

(S)KRATTAR BÄST SOM (S)IST - DEL 2


Många är de socialdemokratiska bloggare som jublat så att de tappat rösten efter det att SCB igår gav de grönröda ett hyfsat övertag i opinionen. Nätrötterna var nöjda, Ibrahim Baylan var nöjd och Mona är säkert också nöjd - alla rödingar är nöjda trots att loket som drar oppositionens valtåg numera är grönt till färgen.

Jag var ju själv rätt besviken över att SCB gav mig de besked jag inte ville höra på riksplanet, men det finns ju andra ljuspunkter i SCB:s gedigna utbud i siffror - siffror jag vill köra ner i halsen på sossebloggare som Martin Moberg eller Peter Högberg. Dessa två nätrötter jublade igår över att det parti de företräder inte hade minskat så katastrofalt mycket i deras hemlän, Blekinge och Kalmar.

Någon klok människa har sagt att nyckeln till valseger 2010 ligger i storstadsregionerna, men ingen har mig veterligen berättat att det är Blekinge län eller Kalmar län som kommer att sätta trenderna i valrörelsen. I min iver att hitta något att glädja mig över inför den stundande helgen så började jag gräva lite mer i de siffror som redan varit uppe media, och som visar en sjunkande röd skuta i det län där jag bor och i den huvudstad jag ser från balkongen. Glad blir man verkligen, om man glädjs över att se en förlisning vid horisonten.

Tänk dig att du går vilse i någon av de gröna kilarna som omger huvudstaden. Du ser en hjälpsam person i fjärran och jagar ifatt denna för att fråga om rätt väg. Sannolikheten för att denna person är moderat är dubbelt så stor som att det är sosse som vill visa dig på irrvägar, tur va...?

Tänk dig att du får punktering på en kaotisk Essingeled som snart skall få trängselskatt om rödingarna får bestämma - samma rödingar som vill folkomrösta om en förbifart och skjuta på projektet flera år framåt i tiden bara för att de inte kan komma överens med sina vänner. Sannolikheten för att den person som stannar för att hjälpa är moderat är dubbelt så stor än att de är en sosse som stannar för att skälla ut dig för att du använder bil.

Så ser det ut i Stockholm, en stad och ett län där sossarna förtvinar lika säkert som snabbt. Jag har roat mig med att titta till SCB:s siffror för alla de sju riksdagspartierna i staden och länet, och jag vill höra den sosse som kan glädjas över utfallet.

Stockholms stad först, med siffrorna för maj 2006, maj 2008 och maj 2010 efter varje parti.

Centern: 1,7 - 4,1 - 1,9. Högre nu än inför valet 2006.
Folkpartiet: 11,4 - 11,5 - 9,5. Lägre nu än inför valet 2006.
Moderaterna: 34,6 - 29,1 - 38,6. Högre nu än inför valet 2006.
Kristdemokraterna: 2,8 - 1,7 - 2,9. Högre nu än inför valet 2006.
Miljöpartiet: 7,8 - 11,3 - 16,0. Rejält mycket högre nu än inför valet 2006.
Socialdemokraterna: 31,3 - 32,8 - 20,9. Rejält mycket lägre nu än inför valet 2006.
Vänsterpartiet: 8,5 - 8,0 - 7,3. Lägre nu än inför valet 2006.

Jaha, det diffar lite drygt 5 procentenheter mellan Miljöpartister och sossar, med den här takten är de gröna förbi de röda till valet. Vad är ljuset i sossarnas siffror? På två år har man tappat 2 av 5 väljare i huvudstaden.

Stockholms län därefter.

Centern: 2,4 - 3,2 - 0,9. Rejält mycket lägre nu än inför valet 2006.
Folkpartiet: 8,8 - 9,4 - 8,5. Marginellt lägre nu än inför valet 2006.
Moderaterna: 42,2 - 30,6 - 47,1. Högre nu än inför valet 2006.
Kristdemokraterna: 4,5 - 3,5 - 3,0. Rejält mycket lägre nu än inför valet 2006.
Miljöpartiet: 4,3 - 7,6 - 10,8. Rejält mycket högre nu än inför valet 2006.
Socialdemokraterna: 32,7 - 40,0 - 22,1. Rejält mycket lägre nu än inför valet 2006.
Vänsterpartiet: 4,5 - 3,8 - 5,1. Högre nu än inför valet 2006.

Tittar vi på nätroten Mobergs hemlän Blekinge så ser det ju mycket ljusare ut för SAP...

Socialdemokraterna: 44,9 - 59,1 - 48,7. Högre nu än inför valet 2006, men ett stort tapp de senaste två åren.

...och så Peter Högbergs hemtrakter, Kalmar län.

Socialdemokraterna: 44,1 - 55,8 - 40,2. Lägre nu än inför valet 2006, och med ett rejält tapp de senaste två åren.

Felmarginaler finns naturligtvis, men de är ju i princip desamma oavsett vilket år man tittar på. Jag ser sossar som jublar när de backar, sossar som är glada när de snart är i kapp av ett tidigare stödparti som man snart själva får stötta. Trenden är tydlig, oavsett vad SCB framkallade för glädje hos NetRoots - deras parti är om inte döende så iallafall allvarligt sjukt...

Länkar: AB, SvD, SvD, DN

1 kommentar:

Adrian sa...

Jag tänkte vrida om "kniven" ett varv till genom att påpeka att Moderaterna i Stockholm är Moderat Classic i mycket störe utsträckning än på riksplanet.

Det är ju en total kollaps vi ser, speciellt som miljöpartiet kan gå om sosseriet i storlek (då blir det champagne till gravölen om vi inte vinner riksdagsvalet)