2010/06/12

SJÄLVKLARHETER PÅ LÖPANDE BAND


Dagens politiska huvudnyhet är ju en icke-nyhet av enorma dimensioner, en lista där väljarna får berätta vilka frågor som är viktigast för just han/hon/ det inför valet om 3 månader. Listan, som rangordnar frågorna i viktighetsgrad, är så självklar, så förutsägbar och uppenbar att det känns löjligt att ens kommentara den.

Men jag kan ju inte låta bli, eftersom min älsklingsfråga inte alls finns med och när det blir plågsamt tydligt varför alla partier, bortsett från Folkpartiet, behandlar försvarsfrågan som luft och nonsens. Ingen bryr sig ju om vilket skydd Sverige behöver, hur det skall utformas och vilka uppgifter försvaret skall klara av.

Själv kommer jag ihåg hur jag som 3-åring låg i min säng i hyresrätten på Storskogsvägen i Salem och oroade mig över vilka konsekvenser ett sönderfallande Sovjetunionen skulle få för oss. Jag kommer även ihåg hur jag som 4-åring i samma säng i den där hyresrätten oroade mig över u-båtskränkningar och en gammal KGB-agent som ledare hos stormakten i öster. Minnesbilderna är tydliga över hur jag i samma säng, en i en villa på Sigtunavägen i Gnesta som 6-åring oroade mig över hur Abchazien och Sydossetien i den sovjetiska delrepubliken Georgien skulle påverka oss i den kalla Norden. Att jag sedan som 7-åring var extremt orolig över att Sovjetunionens efterträdare Ryssland skulle köpa gigantiska landstigningsfartyg samtidigt som man lade en gasledning utanför ett demilitariserat Gotland trettiofem år framåt i tiden var naturligt...

Oavsett hur stora affischer myndigheten Försvarsmakten än klistrar upp i tunnelbanan, på buss- eller spårvagnshållplatser med konstiga budskap så är det ingen som bryr sig eller oroar sig uppenbarligen. "Din mamma tycker att Afganistan ligger för långt bort", "Din son tycker inte att kränkande flygplan över svenskt luftrum skall skjutas ned", "Din buksvåger bryr sig inte om balternas säkerhet" maler Försvarsmakten på i sina annonser - och ingen bryr sig, ty Sverige har levt i fred i 200 år och kommer att göra det i minst 200 år till.

Väljare Svensson tycker naturligtvis att jobbfrågan är viktigast, och det tycker ju jag också innerst inne. Sverige behöver ett folk som arbetar för att vi skall ha råd att försvara oss. Dessutom så har vi ju tagit steget bort från värnplikten och gjort försvarsarbete till just ett jobb.

Väljare Svensson placerar sjukvårdsfrågan som näst viktigast, och det tycker ju jag också innerst inne. Sverige behöver en bra sjukvård, en tillgänglig sjukvård, en sjukvård som kan leverera högkvalitativ vård i såväl fred som ofred,

Väljare Svensson placerar utbildnings- och skolfrågor som den tredje viktigaste frågan, och det tycker ju jag också innerst inne. Sverige behöver ett utbildningsväsende som lär våra barn det som behövs för att bli en självständigt tänkande människa som kan söka jobb i försvaret. Handgranatskastning och hinderbana på gymnastiken, förhörsteknik på ryska eller militär fack-engelska som tillval i språk, militärhistoria och analyser av kända fältslag på historielektionerna...? Det finns mycket att göra innan vi är där, men jag är övertygad om att Jan Björklund kan om han vill.

Om jag nu skall sluta vara bitter över att ingen annan ser de frågor jag ser som viktigast, och faktiskt försöker se hur vi i alliansen kan utnyttja väljarnas viljor till att vinna valet så ser jag hyfsat ljust på tillvaron. Jobbfrågan är en sådan, där sosseriet pratar mycket om en ny politik men där allt bara är samma gamla skåpmat som gav oss massarbetslöshet under en högkonjunktur.

Sjukvården är också en fråga där vi borde ha möjligheter att sätta agendan, med valfrihet och patienten i fokus mot rödingarnas enhetslösningar och kö-skapande politik. Inte ens sossarna själva är ju nöjda med den vänsterorienterade sjukvårdspolitiken, där ex-vänsterpartisten Ylva Johansson känner sig hemma när vänsterns idéer om noll valfrihet skall vävas samman med sossarnas floskler.

Skol- och utbildningsfrågorna då...? Vem kan tycka att flumskolans företrädare och byggherrar är rätt personer att ta oss ur dagens situation? Vilka är det som inte vill mäta kunskaper, vilka är det som tycker att betyg är elakheter och förnedring? Ställ de frågorna, och gör dina val.

Det finns sossar som nu är glada över att endast 12% av väljarna tycker att skatterna är den viktigaste frågan inför valet. Frågan är vad samma sossar säger om att påstått sossiga frågor som jämställdhet och solidaritet tillsammans inte ens når upp till hälften av de där 12 procenten som handlar om skatter...?

Länkar: AB, DN, SvD,

2 kommentarer:

Roger Jönsson (S) sa...

Och flumskolan skapades av den borgerliga Bildtregeringen 1991-94. Den minister vars signatur står för Lfo 94 och Lpf 94 är...just det moderatern Beatrice Ask.

Konstigt att ni attackerar er egen skolpolitik som flumskola. Intressant.

Roger Jönsson (s)
Riksdagskandidat
Ystad
http://blogg.s-info.se/jonsson

Tokmoderaten sa...

Så på 3 år hann vi "förstöra" allt det där goda som ni skapat genom åren Roger? Och på alla de där åren efter -94 mäktade inte "ni" med att rätta till allt det som du påstår att Ask ligger bakom...?

Trams! Den kravlösa flumskolan skapades av sossarna, förvaltades av sossarna.