2008/05/23

INGEN FANTASI, INGEN POLITIK, INGENTING ALLS!

Har man som undertecknad humor kan man ju tycka att det kan vara rätt kul om man driver med varandras kampanjer. Sossarna försöker vara underfundiga, samtidigt som man är kritiska. Det enda detta visar är att det gamla, förslöade arbetarpartiet inte har någonting alls att förtälja.

Man har ingen egen politik, man har inga egna argument, man har ingen egen fantasi... Säkert tror väl sosseriet i sin enfald att samhället blir mer rättvist:
-För att lågavlönades beskattas hårdare
-För att folk sysselsätts med AMS-åtgärder istället för ett arbete
-För att den med minsta skavank förtidspensioneras istället för att erbjudas omskolning eller en ny arbetsuppgift
-För att de svaga i skolan blir lidande av det kaos som sossarna skapat i våra klassrum
-För att folk inte skall få vara med och påverka sina egna liv utan ideologiska pekpinnar och politisk påverkan

Allt man har är en trött och patetisk ledning som inte ens 2 år efter valet har förmått förstå varför det gick så illa. Man gnäller, skäller och lierar sig med extremister men inte mycket ljud om egna visioner... Det enda vi kan vara säkra på är att återställarna kommer hagla över Svensson om olyckan är framme 2010 och bilden ovan blir sann.

4 kommentarer:

Daniel Ellström sa...

Vad man reagerar på när man läser en artikel är ju väldigt olika. jag reagerer till exempel på det Per Schlingman säger att "Vi förhåller oss till människorna i Sverige. Socialdemokraterna väljer att i stället förhålla sig till vad vi gör" när moderatarna själva gjorde precis samma sak och stal en s-kampanj för två år sen. Jag blir bara trött på de här billiga tricken att ta fram hundögonen och verka vara det stackars partiet som försöker föra en bra politik och hela tiden bli mobbad av de andra partierna (visserligen någon som alla gör, inte enbart moderaterna). Och jag reagerar på att du håller med och också tycker att s saknar fantasi när du också vet att m gjorde precis likadant för två år sen, något jag förutsäter att du inte blev speciellt upprörd över.

En andra sak som jag reagerar på är DNs rubriker som säger "moderaternas reklamkampanj kapad" och "s stjäl moderaternas reklamkampanj" när jag tvivlar på att de använde samma rubriker för två år sedan. Jag ser att du inte gillar sossarnas ideologiska pekpinnar och politiska påverkan (vad nu det är som skulle vara unikt för vänstern - försöker inte m också föra fram sin ideologi?), medan jag även blir väldigt trött på medias ideologiska påverkan. DNs liberala värderingar gör dem självklart mer kritiska mot s än vad de är mot m och det syns i deras artiklar. Och framförallt så blir jag trött på den ideologiska påverkan i allmänhet från företag som försöker få oss att konsumera saker vi inte behöver med resultatet att jordens fattiga länder måste fortsätta slava för oss och att vi tömmer ut jordens resurser. Jag blir hellre påverkad av en folkvald regering (även om den råkar vara höger) än av företagsvärlden där det är en röst per aktie istället för en röst per person som gäller.

Lycka till med hårväxten och det... :)

Tokmoderaten sa...

Tack Daniel, jag behöver allt stöd jag kan få i kampen mot mitt håravfall, bukfemta och sviktande potens. Bidrag till min privata Rogaine och Viagrakampanj tas tacksamt emot.

Självklart kan man ironisera över motståndaren i en kampanj, men om det bara blir gnäll och inget som framhäver vad man i själva verket vill så sparkar man in redan öppna dörrar...

Och ja, DN formulerar sig väl lite övertydligt men det är ju en tidning som har vissa band till ett av allianspartierna. Samma formuleringar finns nog inte i Arbetet eller NSD?

Mattias Lönnqvist sa...

DN en liberal tidning? När då? Om vi bortser från ledarsidan (som mer än väl kompenseras av kommunisterna på DN kultur) så är DN oftare vänster än höger, även om de blivit bättre på att hålla ett netralt perspektiv. Just den här DN-artikeln i fråga var ovanligt neutral och saklig.

Jag tycker dock att sossarnas kampanj var ganska mycket humor. Däremot är den osaklig, innehåller faktafel (eller möjligen väldigt kreativ tolkning av fakta) och den är på många sätt en typisk sosse-kampanj.

I alla valrörelser som jag kan komma ihåg -- både innan jag blev politiskt aktiv och efter -- så bygger socialdemokraternas kampanjer på en sak; berätta hur dåligt det blir om andra styr. De brukar extremt sällan gå ut med information om vad de vill göra, eller vad som gör dem bra. Istället handlar det om att prata om andras politik och varför den är dålig.

Visst, det finns undantag. Socialdemokraterna i Sundbyberg hade sin "Från sagt till gjort" kampanj där de åtminstone berättade vad de åstadkommit, men det handlade fortfarande bara om vad de gjort; inte vad de ville åstadkomma.

I ärlighetens namn bör man dock påpeka att Moderaterna körde en liknande kampanj i Sundbyberg där ni gick ut med era "bygg inte här"-skyltar, dvs när ni pratade om varför man inte ska rösta på S. Kampanjen var kommunikativt briljant, men den använde samma fula knep som sossarna kör med.

Å andra sidan måste man -- tyvärr -- konstatera att det är fula knep som vinner val. Att gå ut med en helt saklig kampanj, där man enbart håller sig till fakta och enbart berättar om vad man vill åstadkomma vinner sällan val. Inom politiken är det -- återigen tyvärr -- oftast en fördel att vara en skitstövel och sossarna excellerar i den grenen.

Tokmoderaten sa...

:-D