De är drivna, frispråkiga och vågar provocera. Politikerbloggarna har blivit superstjärnor som pryder debattsidor och får skriva autografer. Men frågan är hur länge personangrepp och andra elakheter lockar läsare?
När Fredrik Reinfeldt talade i Vaxholm förra sommaren var han självklart världsstjärnan, den ständigt omskrivna. Politikerbloggaren Mary var också där. Skrik hördes från fansen. Men det handlade inte om Reinfeldt...
–Det var Mary de skrek efter. Bloggstjärnorna kan inte röra sig på stan utan att folk kommer fram, ber om autografer och att få fota sig med dem, sägs Martin T Karlsson, chef för sociala medier hos moderaterna, ha sagt. Det finns de som kallar bloggarna för ”vår tids superstjärnor, den nya tidens politiska trendsättare”.
Politikbloggarna hamnar inte på tidningarnas omslag som vilken Hollywoodstjärna som helst - eftersom de är rätt så fula. Niki Westerberg kan ha pekat på flera faktorer som gör dem till politik-nördarnas egna kändisar: tillgängligheten dygnet runt, att de själva väljer hur de vill framställas och att de bygger sitt eget varumärke.
Varför ligger då politikbloggarna i topp?
–De är först med att anamma den nya tekniken och hänger på internet, umgås socialt. De följer varandras bloggar och är duktiga på att lyfta fram varandra i bloggvärlden. Marys framgång började med en länk från någon annan. Nu ökar även intresset hos de som bara är ytligt intresserade av politik så det kan bli nästa grej.
Är politikbloggarna bra förebilder?
–Ja, de är driftiga, engagerade som i flera fall driver egna förslag och slår sig fram på egna villkor.
Det är inte bara retorik och dagens nyheter som politikbloggare bloggar om. Vulgobloggarna med Tokmoderaten och Alliansfritt Sverige i spetsen är just nu störst. Personangreppen haglar och inläggen handlar om motståndarnas svagheter, oförskämdheter, uttalanden ryckta ur sitt sammanhang, folkmord, choklad och obesiktigade bilar. Oftast väldigt frispråkigt och kaxigt.
Problemet är att allt går så snabbt vilket får till följd att källkritiken ibland är lika med noll. De senaste veckorna har det stormat kring Alliansfritts blogg för att de hängt ut en kille som folkmördare, med namn och allt. Nu hävdar han att detta inte stämmer, att han alls inte har varit delaktig och nu ska han kanske istället stämma Alliansfritt. Men inte låg Alliansfritts blogg nere.
Kanske är detta en följd av Robinson-syndromet, som innebär att gränserna för vad man får säga om andra personer tänjs till det outhärdliga. Dokusåporna legitimerade mobbning så till den milda grad att knappt någon längre reagerar på personangrepp.
Vulgobloggarna har tagit upp hatattacken som metod och frågan är om de till slut inte skjuter sig själva i foten. Kommentarerna på Alliansfritts är dessutom så skruvade att själva bloggen ter sig som en fridfull sommarmorgon.
Möjligen är hatet anledningen till att humorbloggarna vinner mark. Ta Johan Westerholm som älskar att leka med ord och få till riktigt dåliga skämt. Som när han och ett gäng kompisar åker förbi Getinge och Westerholm utbrister: ”Ska vi sticka dit”. Hans vänner stönar men själv viker han sig dubbelt. Och över tusen läsare per dygn blir också alldeles till sig.
Gammelkändisar och papperstidningar är inte det mest intressanta i politikbloggarnas liv. I själva verket har det varit småsnårigt att få tag i de nya stjärnorna till detta reportage. Det kanske är som i serien Ugly Betty där receptionisten Amanda säger till sin chefredaktör: ”Suzuki, TMZ och nåt som heter New York Times söker dig”.
Mark Klamberg, som har en av de största politikbloggarna, ville överhuvudtaget inte vara med i detta reportage: ”Jag vill inte synas i media”.
Många är de trendanalytiker som har funderat på de politiska bloggarnas framgångar.
–Politikbloggarna är frispråkiga, högljudda och vågar provocera. Men dagens stjärnor håller bara ett par år. Bloggarna är interaktiva och det går att kommentera Marys nya läppstift. Bloggarna törs också säga att de gillar eller ogillar saker på ett tydligare sätt. De mest besökta bloggarna är de som är riktigt elaka.
Hur starka är bloggarna som varumärken?
–Ganska svaga, vilket beror på att bloggarna bara lever ett par år. När Krassman hamnade i Norrtelje Tidning blev varumärket starkare för att han förankrades i allmänvetandet. Det finns inte mycket pengar i bloggvärlden men däremot möjligheten till en bra karriär, säger någon förstå-sig-påare. Nedan följer en helt avsiktlig mix av verkliga och fiktiva svar från några av politikens stjärnbloggare...
När Fredrik Reinfeldt talade i Vaxholm förra sommaren var han självklart världsstjärnan, den ständigt omskrivna. Politikerbloggaren Mary var också där. Skrik hördes från fansen. Men det handlade inte om Reinfeldt...
–Det var Mary de skrek efter. Bloggstjärnorna kan inte röra sig på stan utan att folk kommer fram, ber om autografer och att få fota sig med dem, sägs Martin T Karlsson, chef för sociala medier hos moderaterna, ha sagt. Det finns de som kallar bloggarna för ”vår tids superstjärnor, den nya tidens politiska trendsättare”.
Politikbloggarna hamnar inte på tidningarnas omslag som vilken Hollywoodstjärna som helst - eftersom de är rätt så fula. Niki Westerberg kan ha pekat på flera faktorer som gör dem till politik-nördarnas egna kändisar: tillgängligheten dygnet runt, att de själva väljer hur de vill framställas och att de bygger sitt eget varumärke.
Varför ligger då politikbloggarna i topp?
–De är först med att anamma den nya tekniken och hänger på internet, umgås socialt. De följer varandras bloggar och är duktiga på att lyfta fram varandra i bloggvärlden. Marys framgång började med en länk från någon annan. Nu ökar även intresset hos de som bara är ytligt intresserade av politik så det kan bli nästa grej.
Är politikbloggarna bra förebilder?
–Ja, de är driftiga, engagerade som i flera fall driver egna förslag och slår sig fram på egna villkor.
Det är inte bara retorik och dagens nyheter som politikbloggare bloggar om. Vulgobloggarna med Tokmoderaten och Alliansfritt Sverige i spetsen är just nu störst. Personangreppen haglar och inläggen handlar om motståndarnas svagheter, oförskämdheter, uttalanden ryckta ur sitt sammanhang, folkmord, choklad och obesiktigade bilar. Oftast väldigt frispråkigt och kaxigt.
Problemet är att allt går så snabbt vilket får till följd att källkritiken ibland är lika med noll. De senaste veckorna har det stormat kring Alliansfritts blogg för att de hängt ut en kille som folkmördare, med namn och allt. Nu hävdar han att detta inte stämmer, att han alls inte har varit delaktig och nu ska han kanske istället stämma Alliansfritt. Men inte låg Alliansfritts blogg nere.
Kanske är detta en följd av Robinson-syndromet, som innebär att gränserna för vad man får säga om andra personer tänjs till det outhärdliga. Dokusåporna legitimerade mobbning så till den milda grad att knappt någon längre reagerar på personangrepp.
Vulgobloggarna har tagit upp hatattacken som metod och frågan är om de till slut inte skjuter sig själva i foten. Kommentarerna på Alliansfritts är dessutom så skruvade att själva bloggen ter sig som en fridfull sommarmorgon.
Möjligen är hatet anledningen till att humorbloggarna vinner mark. Ta Johan Westerholm som älskar att leka med ord och få till riktigt dåliga skämt. Som när han och ett gäng kompisar åker förbi Getinge och Westerholm utbrister: ”Ska vi sticka dit”. Hans vänner stönar men själv viker han sig dubbelt. Och över tusen läsare per dygn blir också alldeles till sig.
Gammelkändisar och papperstidningar är inte det mest intressanta i politikbloggarnas liv. I själva verket har det varit småsnårigt att få tag i de nya stjärnorna till detta reportage. Det kanske är som i serien Ugly Betty där receptionisten Amanda säger till sin chefredaktör: ”Suzuki, TMZ och nåt som heter New York Times söker dig”.
Mark Klamberg, som har en av de största politikbloggarna, ville överhuvudtaget inte vara med i detta reportage: ”Jag vill inte synas i media”.
Många är de trendanalytiker som har funderat på de politiska bloggarnas framgångar.
–Politikbloggarna är frispråkiga, högljudda och vågar provocera. Men dagens stjärnor håller bara ett par år. Bloggarna är interaktiva och det går att kommentera Marys nya läppstift. Bloggarna törs också säga att de gillar eller ogillar saker på ett tydligare sätt. De mest besökta bloggarna är de som är riktigt elaka.
Hur starka är bloggarna som varumärken?
–Ganska svaga, vilket beror på att bloggarna bara lever ett par år. När Krassman hamnade i Norrtelje Tidning blev varumärket starkare för att han förankrades i allmänvetandet. Det finns inte mycket pengar i bloggvärlden men däremot möjligheten till en bra karriär, säger någon förstå-sig-påare. Nedan följer en helt avsiktlig mix av verkliga och fiktiva svar från några av politikens stjärnbloggare...
Mitt i steget
Namn: Johan Westerholm. Ålder: Viril man... Bor: Roslagen. Bloggar som: Nätrot. Bloggar som länkar in/månad: 70. Citat: Inte mer, men inte heller mindre.
Varför bloggar du? För att jag vill att Centerpartiet skall gå från politisk kraft till en arkeologisk term.
Tjänar du några väljare på att blogga? Oh ja! Massor med väljare blir sossar för att jag bloggar.
Hur är du som bloggare? Seriös, överlägsen och dominant. Ingen kan hantera mig - faktiskt...
Vilka andra bloggar följer du? Alla mina röda vänner, och några tragiska exempel på motståndarsidan.
Kent Persson
Namn: Kent Persson. Ålder: Lillgammal. Bor: Örebro. Bloggar som: Kent Persson. Bloggar som länkar in/månad: 96 Citat: Tar hjälp av Per Schlingmann som säger följande: Du är som bloggare ett föredöme. På att vara aktiv, receptiv och bygga relationer!
Varför bloggar du? För att få fler politiska samtal med väljare och samhällsintresserade. Det är också ett bra sätt att opinionsbilda kring de politiska frågor som jag brinner för.
Tjänar du några väljare på att blogga? Det återstår att se. Jag har fått många nya vänner och får ständigt värdefulla synpunkter och argument som jag tar till mig av.
Hur är du som bloggare? Jag försöker vara aktiv, aktuell och personlig i mitt bloggande. Jag bloggar egentligen bara om politik och försöker knyta ihop politiken från riksplanet till Örebro-politiken.
Vilka bloggar läser du? Jag följer bland annat Mary X Jensen, Tokmoderaten, Peter Andersson, Johan Westerholm, Lotta Olsson, Sagor från livbåten och Thomas Böhlmark för att nämna några.
Alliansfritt Sverige
Namn: Björn Fridén. Ålder: Strax över byxmyndig. Bor: Vasastan. Bloggar som: Alliansfritt Sverige. Bloggar som länkar in/månad: 126 Citat: Vad skall göteborgare i Borås att göra?
Varför bloggar du? För att Fredrik Reinfeldt är usel på att räkna. Från att ha tjatat om 1.500.000 arbetslösa i månader så gick han dagen efter valet ut och berättade att han skulle skapa 300.000 nya jobb. Full sysselsättning?
Tjänar du några väljare på att blogga? Kanske inte så där jättemånga eftersom de som läser politiska bloggar är hyfsat insatta. Men jag ger argument till de som tycker precis som jag, och jag kan kanske få någon borgarjävel att gå till sofflocket.
Hur är du som bloggare: Underfundig och studentikos. Kanske rolig ibland också...
Vilka bloggar läser du? De som gräver bäst, och inte de som bara rapar upp opinionsundersökningar eller DN:s förstsidesnyhet.
Tokmoderaten
Namn: Fredrik Antonsson. Ålder: Fysiskt, medelålders. Mentalt, kiss-å-bajsåldern. Bor: Lilla Alby, Sundbyberg. Bloggar som: Tokmoderaten. Bloggar som länkar in/månad: 58. Citat: Ingen skall behöva ha sex med en melon.
Varför bloggar du? För att föra in seriösa budskap i den annars så oseriösa politiska bloggosfären.
Tjänar du några väljare på att blogga? Förmodligen, men inte nödvändigtvis åt mitt eget lag har jag fått höra vid upprepade tillfällen.
Hur är du som bloggare? Hämningslöst empatisk
Vilka bloggar läser du? Främst motståndarsidans. Att lära känna fienden är A och O för att nå framgång...
Mina moderata karameller
Namn: Mary X Jensen. Ålder: Lite över medelåldern... Bor: Österåker. Bloggar som: Karamelltanten. Bloggar som länkar in/månad: 59. Citat: Jag vill att regeringen ska sitta kvar så det är OK för mig att kallas för regeringsbloggare. Så det så.
Varför bloggar du? För att jag vill använda de sociala medierna för att sprida mitt evangelium och bli bekräftad för den storhet som jag är.
Tjänar du några väljare på att blogga? Naturligtvis! Massor med piratpartister kommer se oss moderater som det naturliga valet när man inser att det är kört i valet - bara för att jag är så bra...
Hur är du som bloggare: Vänlig, snäll, omtänksam och korrekt.
Vilka bloggar läser du helst: Österåkerskaramellen och Moderata Perspektiv.
Peace, Love and Capitalism
Namn: Johan Hedin. Ålder: 41. Bor: Björkhagen, Stockholm. Bloggar som: Peace, Love and Capitalism. Bloggar som länkar in/månad: 39. Citat: "En jämförelse av välståndsutvecklingen mellan ömse sidor om järnridån borde kanske givit någon slags indikation på socialismens och kapitalismens respektive förmåga att utgöra ett långsiktigt ekonomiskt (och ekologiskt) hållbart samhällssystem."
Varför bloggar du? Jag behövde en pysventil för när sinnet svämmar över.
Tjänar du några väljare på att blogga? Jodå. Emellanåt hör folk av sig och berättar att de har för avsikt att rösta på Centern för något jag har skrivit på bloggen. Sedan tror jag att det faktum att vi är ett ganska stort gäng centerbloggar gör att vi med gemensamma insatser kan rätta till missförstånd och räta ut frågetecken om vår politik.
Hur är du som bloggare? Jag försöker använda mycket fakta och länka till källor, bjuda på mig själv och formulera det hela från hjärtat.
Vilka bloggar läser du helst? Johan Ingerö, Merit Wager, Karl Malmqvist, HAX, Mullbergaskolan
Länk: SvD som är själva spermien och ägget till det här inlägget...
6 kommentarer:
Gilla :))
Hysteriskt rolig satir på SvD-artikeln!
*applåd*
Jätteroligt inlägg!
Jag vill kraftigt dementera! Självklart hade jag velat vara med i detta reportage!
Mark, förlåt... ;-)
Mark, förlåt... ;-)
Skicka en kommentar